صفحات

۱۳۹۲ آبان ۱, چهارشنبه

کیک فندق بدون آرد و روغن

 
 
 
اگر کیکها را دسته بندی کنیم کیکهای بدون آرد و یا کم آرد با کلاس تر نسبت به کیکهای پر آرد هستند من به اینجور کیکها میگم خوش هیکل یک دسته از کیکها هستند که در آلمان به کیکهای مادر بزرگ معروفند که واقعا دستورهای خوب و خوشمزه ای هم هستند تعدادشون هم کم نیست البته یک آدم سختیگیری هم مثل من باید باشه که اون خیلی خوبهاش را دست چین کنه که خوشبختانه من در مورد کیکها و شیرینیها وسواس خاصی دارم و فقط اونهایی در این وبلاگ گذاشته میشه که واقعا خوب باشه شاید برای بعضیها فقط پختن یک کیک و خوردنش با یک لیوان چای و بعد گذاشتن دستورش در وبلاگ کافی باشه ولی برای من موضوع فرق میکنه گفتم که با خیال راحت این کیک را درست کنید و لذتش را ببرید این نوع کیک بدون آرد با کره و یا بدون آرد و کره درست میشه که هردو نوع  خیلی خوشمزست و چون این یکی خیلی زیاد پخته و با وجدانی آسوده خورده شده از همین یکی شروع میکنیم این کیک معمولا با روکش شکلات درست میشه ولی بدون شکلات هم میشه و ازآنجائی که مادربزرگهای آلمانی در جوانی خیلی شیطون بودن برای مرداشون روی این کیک کمی مشروب رم میرختند که امتحانش ضرری نداره این کیک چه با شکلات و چه با خامه زده شده ویا بدون اینها خیلی خوشمزست و تا چندین روز تازه میمونه و جالب اینکه بدون کره و آرد رطوبت خیلی خوبی هم داره و بنظر من گردو و فندق و بادام روغن کافی را دارند پس احتیاجی هم برای اینکار نمیمونه شما میتونید از هر مغزی که دوست داشتید استفاده کنید و یا با مخلوطی از مغزها هم امکانش هست فقط سعی کنید که مغزها با پوست پودر بشه چون بنظر من در طعم کیک تاثیر خوبی میذاره حالا میرسیم به دستور فندقی ترین کیک موجود در دنیا.
 
فندق پودر شده 400 گرم
تخم مرغ 6 عدد
شکر 200 گرم
وانیل 1 ق چایخوری
بگین پودر 1 ق چایخوری سرپر
 
من در کیکهای تیره که مثلا سالمتر بشه از شکر ملاسه یا قهوه ای استفاده میکنم ولی چون این کیک از قدیم و ندیم با شکر سفید درست میشده و خیلی هم خوشمزه میشه شما هم همینکار را بکنید اول از همه تخم مرغها و شکر و وانیل را در کاسه ریخته و به مدت 6 دقیقه با همزن برقی هم بزنید بعد فندق پودر شده و بگین پودررا جداگانه  مخلوط کنید و بدون استفاده از همزن با یک قاشق چوبی و یا هر وسیله مناسبی پودرفندق را در 2 یا 3 مرحله در تخم مرغ زیر و رو کنید همین که  خوب مخلوط بشه و خمیر یکدست بشه کافیه نباید مواد خیلی هم زده بشه پف کیک میخوابه این کیک معمولا در قالب گرد که در وسط سوراخ داره درست میشه ولی میتونید از هر قالبی که دوست داشتید استفاده کنید قالب را چرب میکند آرد پاشی میکنید و کیک را داخل قالب میریزید و در فر از قبل داغ شده با حرارت 175 درجه سانتیگراد به مدت 65 دقیقه بپزید من مواد کیک را نصف کردم  و پختن کیک 30 تا 40 دقیقه طول میکشه شما هم در اواخر پخت با یک سیخ چوبی نازک از وسط کیک را تست کنید  اگر به چوب چیزی نچسبید کیک آمادست شاید زودتر آماده بشه بذارید کیک کاملا سرد بشه مقداری شکلات تیره یا هر شکلاتی را که دوست دارید ذوب کنید و روی کیک بریزید و بذارید شکلات روی کیک سفت بشه و یا هر طوری که دوست دارید تزئینش کنید کیک فندق با شکلات حرف نداره حالا خود دانید.
این مطلب را اضافه میکنم برای این کیک از قالبی که در وسطش سوراخ داره استفاده میشه چون این کیک پف چندانی نداره و کیک یکدست میشه در قالبی که من در بالا استفاده کردم کمی در قسمت وسط فرو رفتگی پیدا میکنه که اگر براتون مهم نباشه میتونید استفاده کنید.
 در اینجا تخم مرغ زده شده و تیرگی تخم مرغ به خاطر استفاده از شکر تیره است  از مرحله ای که پودر فندق اضافه میشه فراموش کردم عکس بگیرم ولی در بالا توضیح داده شده 
مواد کیک را نصف کردم و از قالب کوچک 30 سانتی استفاده کردم


حتی میتونید این کیک را در شیشه درست کنید و برای چندین ماه کیک فندقی داشته باشید برای دستور به پست کیک در شیشه مراجعه کنید میتونید اگر دوست داشتید کمی رم اضافه کنید و با خامه زده شده سرو کنید و یا بدون رم فقط با خامه


همیشه گفتم خامه فقط مقداری زده بشه که فرم بگیره چون این نوع خامه به همراه کیک سرو میشه و برای تزئین کیک نیست این کیک بدون خامه هم خوشمزست
فندق و شکلات  جور هم هستند احتیاج به هیچ توضیحی نیست




 
 
 

۲۳ نظر:

  1. میشه از پودر بادام اسفاده کرد؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. میتونید از پودر بادوم استفاده کنید نوع بادومی در خونه ما طرفدار زیاد داره
      برای کیک بادوم از روکش شکلات استفاده نمیکنم به شکل ساده خورده میشه
      مزه اش درست شبیه به شیرینی بادوم ایرانی میمونه فقط به شکل کیکه و نرمتره
      کیک فندق از کیکهای قدیمی آلمانیست.

      حذف
  2. مهناز جون من مواد کیک را نصف کردم یکی را بادومی و یکی را فندقی درست کردم اینقدر خوشمزه بود که تموم شد امروز دوباره درست میشه و غمی تمام وجودم را گرفته که چرا این همه سال این کیک را با آرد و کره درست میکردم آخه به ذهن آدم نمیرسه که بدون اینها بشه خوشمزه ترین کیک دنیا را درست کرد پسر من اصلا کیک خور نیست ولی با خوردن این کیک میگفت این دیگه چه معجونیه با اینکه کیکهای زیادی پختم این یکی از قشنگترینهاش بود حالا دیگه تمام اهل خانواده بهت ارادت داریم مرسی به خاطر این همه مهربونی.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. پریسا جون شما لطف داری و خوشحالم که همگی خوشتون اومده.

      حذف
  3. مهناز جون مدتی میشه که با وبلاگ بینظیرتون اشنا شدم
    من حساسیت به گلوتن دارم و وقتی که این کیک خوشمزه را درست کردم
    و خوردم خیلی دعاتون کردم این کیک با این که ارد نداشت میتونم بگم خوشمزه ترین کیکی بود که با فندق خوردم
    کیک شکلاتی را هم درست کردم و به جای دوقاشق ارد دو قاشق ارد ذرت اضافه کردم
    و میخواستم به خاطر این همه دستورهای خوب و دست اول تشکر کنم میبوسمتون.نسرین

    پاسخحذف
  4. مهناز جون تمام دستوراتتون بی نظیر هستند حتما این کیکو امتحان میکنم چون مطمین هستم دستوری که شما امتحان کنید و تعریف کنید حتما فوق العاده هست ممنونم

    پاسخحذف
  5. مرسی عالی بود

    پاسخحذف
  6. عاشق این وسواستم مهناز جون باور میکنی؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. باور میکنم چون خودت هم مثل من وسواسی.

      حذف
  7. سلام، من از روی دستور درست کردم، مزه اش خوب بود ولی خیلی بافت ترد و شکننده ای داره، همین جوری باید باشه؟ مرسی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. چسیندگی در کیک به خاطر گلوتن موجود در آرد بوجود میاد و وقتی در کیکی آرد نباشه اون چسبندگی خاص هم نیست و کیک ترد و شکننده میشه ولی باز من میتونم یک برش کیک را دستم بگیرم و بخورم یعنی شکنندگی زیاد نیست بعضیها برای درست کردن این کیک داخل خمیر دو ق غذاخوری آرد سوخاری میریزن ولی من دوست دارم بدون آرد درست بشه چون بدون اون کیک خاص و با ارزشی میشه.

      حذف
  8. من این کیک را به شکل کیک تولد درست کرده و با مقداری شریت ومشروب رم لا بلای کیک را خیس کردم و با خامه تزئین کردم این کیک یکی از خوشمزه ترین کیکهای تولد شد که تا به حال درست کردم و معمولا کیک خامه ای در مهمونی خورده نمیشه ولی وقتی مهمونها فهمیدند این کیک آرد و روغن نداره یک تکه از کیک هم نموند و همه با التماس دستور کیک را میخواستند دست گلت درد نکنه میبوسمت.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسی عزیزم برای کیک خامه ای هم ایده خیلی خوبیه.

      حذف
  9. سلام مهناز جون ،حالتون چطوره ؟
    وای که چقدر این کیک عالیه ،دستتون درد نکنه .خیلی ممنون که دستور این کیک فوق العاده رو در اختیارمون قرار دادید .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من خوبم عزیزم و امیدوارم که تو هم خوب باشی.

      حذف
  10. سلام....من این کیک درست کردم(البته در فالب مافین ) طعم بسیار خوبی داشت...من واقعا از خوردنش لذت بردم...از شما ممنونم با این پیشنهاد خوبتون....

    پاسخحذف
  11. واقعاً دستتون درد نکنه خیلی عالیه
    سوال: وقتی در مورد کیک گفته میشه در طبقه وسط فر باشه و در حالی که طبقه پایین فر روشن شده چه جوری روی کیک طلایی می شه ؟خیلی امتحان کردم طلایی نشده مگر با روشن کردن گریل!

    پاسخحذف
  12. عزیزم من با فر برقی کار میکنم وهیچ تجربه ای با فر گازی ندارم از قرار معلوم چاره ای جز روشن کردن گریل نداری اگر روزی خواستی یک فر جدید بخری حتما برقی باشه چون پختن کیک در فر برقی نتیجه بهتری داره .

    پاسخحذف
  13. سلام ، من ١٠٠ گرم پودر بادام ١٠٠ گرم پودر فندق ريختم و بقيه مواد رو هم نصف كردم . خرده شكلات هم اخر كار اضافه كردم . طعمش بى نظير شد . ممنون از دستور عاليتون . فقط رنگ كيكم كرم رنگ شد چطور ميتونم مثل شما قهوه اى رنگ درست كنم ؟؟؟

    پاسخحذف