صفحات

۱۳۹۲ دی ۲۶, پنجشنبه

بیسکوئیت کاراملی






روزهای خوب و قشنگ کریسمس و سال نو گذشت و من امروز تصمیم به نوشتن گرفتم چه کنم که وقت کافی برای این یکی سرگرمیم ندارم  من در این ایام مثل هر سال بیسکوئیتهایی درست کردم که میشه گفت یکی یکدونه هستند و شاید مثالش را نه دیده و یا خورده باشید با اینکه کلکسیون بیسکوئیتهای من از کتابهای قدیمی و یاجدید کامل شده اینقدر در دست چین کردنش وسواس به خرج دادم که دستورهای تک تکشون برای من ارزش زیادی دارند طعمهائی که شاید براتون هیچ وقت تکراری نباشه و متفاوت با بیسکوئیتهائی که حتی در گرونترین مغازه ها بشه خرید باشه  برای من بیسکوئیت باید آخر لذت باشه و غیر ممکنه که از مغازه بیسکوئیت بخرم دلیلیش هم اینه که ما خانوادگی حتی پسر کوچکم به بیسکوئیت علاقه ای نداریم چطور میشه بیسکوئیتهای رنگ و وارنگی که در مغازه ها با مواد بی کیفیت درست میشه خرید و بدترازهمه  به دست بچه هامون بدیم که اطلاعی از این موضوع ندارند ولی داستان این بیسکوئیتها فرق میکنه من سالی یکبار درستشون میکنم وقشنگیش هم به همینه که تا کریسمس بعدی برای خوردنش انتظار بکشیم و واقعا هم که ارزش این همه انتظار را داره اگر این بیسکوئیتها تا به حال در خونه ما درست میشده از امروز شما هم میتونید درستش کنید توصیه من به شما اینه که برای درست کردن هر نوع بیسکوئیتی از مواد اولیه تازه و مرغوب استفاده کنید تا بتونید برای چند هفته بدون اینکه در طعمش تغییری پیدا بشه نگهداریش کنید البته منظور برای مقدار خیلی بیشتره چون این مقدار سریع خورده میشه  .
این بیسکوئیت کاراملی ترین بیسکوئیتی میتونه باشه که تا به حال خوردید حرف نداره و حتی کسانی که به بیسکوئیت هیچ علاقه ای ندارند به کلکسیون این بیسکوئیتها(در آینده) و بیسکوئیت کاراملی نه نمیگن.
 

 این عکس چند تا شربت متفاوت را نشون میده
 
مواد لازم
 
آرد 140گرم
کره نرم از قبل در دمای اتاق بذارید100 گرم
شکر 80 گرم (میتونید مخلوطی از شکر قهوه ای و سفید استفاده کنید)
شربت نیشکر 2 ق غذاخوری(تمام شربتها مثل شربت یا همون زیروب ذرت،برنج وغیره برای این بیسکوئیت مناسبند کسانی که دسترسی به هیچ نوع شربتی ندارند با مقداری آب و شکر شربتی غلیظ درست کنند مثل شربت زولبیا)
جوش شیرین نصف ق چایخوری
پودر زنجبیل 1 ق چایخوری (حتی اگر زنجبیل دوست ندارید حذفش نکنید با این مقدار طعم ملایمی در بیسکوئیت پیدا میکنه و با طعم کارامل فوق  العاده میشه)
وانیل 1 ق چایخوری

 خمیررا به دو قسمت تقسیم کنید
با دست به همین شکل صاف کنید نه خیلی نازک و نه کلفت حتما هم نباید روی خمیر خیلی صاف بشه دست که وردنه نیست. 
با چنگال روی خمیر را به همین شکل مدل بندازید
 
وقتی که از فر خارج شد بعد از دو دقیقه با چاقو و یا هر وسیله مناسب اینکار به برشهای بلند بیسکوئیت را ببرید
اندازه بیسکوئیتها دست خودتونه ولی بنظر من به این شکل خیلی خواستنی میشه.   
 
فر را 175 درجه سانتیگراد داغ کنید.کره وشکرو شربت را با همزن برقی تا حدی که به رنگ کرم در بیاد بزنید و بعد آرد و زنجبیل و جوش شیرین  و وانیل را مخلوط  ویکبار الگ کنید  با وسیله ای مناسب مثل قاشق چوبی یا لیسک مواد را در کره زیرورو میکنید توجه کنید در این مرحله از همزن برقی استفاده نشه ،حالا خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید و روی کاغذ روغنی با دست خمیر را صاف کنید توضیحات بیشتر را در زیر عکسها میدم که بهتر متوجه بشید به مدت 12 تا 15 دقیقه  در طبقه وسط فر میپزید تا رنگ کاراملی پیدا کنه فرها متفاوتند از فر خارج کنید دودقیقه صبر کنید و با چاقو بیسکوئیت را برش بدید بعد ازخنک شدن در ظرف در بسته تا چندین هفته قابل نگهداریست همیشه هر نوع بیسکوئیت را به تنهائی داخل ظرف قرار بدید چون اگر چند نوع بیسکوئیت با هم در ظرف در بسته قرار بگیره باعث رطوبت میشه و تردیش از بین میره اونوقت دیگه حتی اگربهترین هم باشه بدرد نخور میشه.
 
 شاید فکرش را هم نمیکردید که با این مواد اولیه و به این آسونی بشه خوشمزه ترین بیسکوئیت کارامل را درست کرد در آینده دستور چند تا دیگه از بهترینها را در اختیارتون میذارم.
البته حقیقت تلخ اینکه بیسکوئیت چه با مواد اولیه با کیفیت و چه با مواد بی کیفیت درست بشه باید در خوردنش صرفه جوئی بشه چون در همشون از کره و آرد و شکر استفاده میشه و شکر میتونه بدترینش باشه ولی خوردنش در ایام خاص بهترینهاست.

۱۶ نظر:

  1. به به خوش اومدید بعد از مدت ها غیبت

    پاسخحذف
  2. بالاخره اومدی مهنازجون. جایگزین شربت شیره خرما هم میتونه باشه؟ ممنون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سمیه جون شربت هایی که در بالا معرفی کردم مثل برنج و ذرت با طعم خیلی ملایم برنج و یا ذرت بر طعم کارامل غالب نمیشه شربت نیشکر و شربت شیرینی مثل زولبیا البته بدون زعفرون و گلاب هم طعم خاصی نداره پس بیسکوئیت کاملا کاراملی میشه با شربت خرما هم میشه و البته طعمی کارامل خرمائی پیدا میکنه چون خرما طعمی قوی داره و غالب میشه که باید خوشمزه باشه اگر که میخواهی این بیسکوئیت را بدست بیاری با مقداری آب وشکر شربتی که کمی غلیظ باشه درست کن و یا در آخر از شربت مربا که رنگ روشنی داشته باشه استفاده کنی که البته با طعم میوه همراست .

      حذف
  3. من تا اخز هفته اینا درست می کنم...اون کیک فندقی شما بدون ارد که عالی بود...این هم حتما اینطوره...فقط اون بیسکویت شکلاتی توی عکس چیه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اونم بادی گارد این کلکسیونه به دستور اونم در آینده میرسیم.

      حذف
  4. چقدر خوشحالم که یک پست جدید میبینم این آخریها نگران شدم که دیگه پستی نذارید به شما و دستورهای خوبتون عادت کردم برای آخر هفته دخترم که دانشجوست به خونه میاد و عاشقه کارامله میخوام با این بیسکوئیتها سوپریزش کنم مرسی عزیزم که دستور این بیسکوئیت را با ما شریک شدید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. زمانی که من این وبلاگ را درست کردم برای مدتی در ترکیه زندگی میکردم که وقت و زمان خوبی برای اینکار داشتم حالا دیگه وقت سر خاروندن هم ندارم ولی سعی خودم را میکنم.

      حذف
  5. سلام مهناز جان, عجب بیسگویت خوشمزه ای! دستت درد نکنه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شهرام جون شاید در آینده نزدیک با هم بخوریمش.

      حذف
  6. به امید خدا در اینده ی نزدیک!

    پاسخحذف
  7. من این بیسکوئیتها را درست کردم و باید بگم خوشمزه ترین بیسکوئیت کاراملی بود که میخوردم با طعم خیلی کاراملی و در آخر طعم ملایم زنجبیل طعم خیلی جدیدی برای ما بود البته که چنین بیسکوئیتی را نمیشه خرید این مقدار خیلی زود خورده شد به سفارش دخترم دو برابر این مقدار را درست کردم که با خودش برد مهناز جون باز هم به خاطر این بیسکوئیت فوق العاده تشکر میکنم من بیسکوئیت خور نیستم ولی حالا دلیلی برای درست کردن بیسکوئیت دارم.

    پاسخحذف
  8. من این بیسکویت رادرست کردم طرفدار هم زیاد داره و خیلی خوشمزه است فقط چند تا مشکل دارم اینکه قطر خمیر موقع باز کردن تقربیا چند میلی متر باشه و اینکه این بیسکویت اونقدر طرفار داشت که مهمان ما سفارش کیلویی براش داده هر چی گفتم نمیشه قبول نکردمنم مجبور درست کنم خمیر را اگر موادشو چهار برابر کنم آیا مقدار جوش شیرین اش تغییر می کنه یا نه ؟ واینکه جوش شیرین همون بکین سودا است یا نه؟
    و اینکه وقتی بیسکویت از فر بیرون میاد خیلی روغن به کاغذ پس میده و دور بیسکویت هم کمی سفت تر از بقیه است و طعمی شبیه سوهان داره؟ نمی دونم کارم درسته یا اشتباه انجام دادم؟
    لطفا راهنمایی کنید
    تشکر

    پاسخحذف
  9. همه کارها را درست انجام دادی این بیسکوئیت طعمی شبیه به سوهان داره ،مقدار جوش شیرین هم باید بیشتر بشه ، جوش شیرین همون بگین سودا هستش .

    پاسخحذف
  10. سلام
    خیلی ممنون بابت جواب، به زودی عکسهای کارهامو براتون ایمیل می کنم که از دستورات خوب و عالی شما درست کردم،بازهم از این بیسکویت سفارش گرفتم
    (:

    پاسخحذف