صفحات

۱۳۹۲ بهمن ۱, سه‌شنبه

طرز تهیه عصاره وانیل

 

شما میتونید عصاره وانیل را به روشی خیلی ساده در منزل تهیه کنید تنها چیزی که احتیاج دارید چند عدد چوب وانیل یا درست تر دانه وانیل و مقداری الکل 35 درصدیست  وچون این عصاره به مقدار کم در کیک و شیرینی و خیلی چیزهای دیگه استفاده میشه  الکلش تاثیری در طعمش نمیذاره فقط بوی خوش وانیل را موقع خوردن احساس میکنید باید این عصاره در شیشه درست بشه و اگر رنگ شیشه تیره باشه  که خیلی خوبه رنگ شیشه ای که من استفاده کردم روشن بود و چون در جایی مثل کمد نگهداری میشه که هم تاریکه و هم در مقابل نور قرار نمیگیره هیچ مشکلی پیش نمیاد نکته ای که باید توجه داشته باشید اینکه در شیشه هر چیزی به غیر از چوب پنبه باشه چون بوی چوب پنبه عطر وانیل را تغییر میده و در نتیجه  در کیفیت، تاثیر بد میذاره و تمام زحماتتون به هدر میره من برای این عصاره از ودکا استفاده کردم که حتما هم نباید خیلی گرون باشه  شما میتونید از ویسکی ، کنیاک و یا رم استفاده کنید فقط هر الکلی که استفاده میکنید حتما 35 درصدی باشه با الکل بالاتر هم میشه فقط پائین تر نباشه با ویسکی کونفورت هم فوق العاده میشه این لیکور ویسکی طعم ملایم پرتقال و وانیل میده عصاره این ویسکی یک معجون فوق العاده میشه برای استفاده در کیک ، ترافل ، بستنی ،کوکتلها وهمینطور خیلی چیزهای بیشتر.

با اینکه دستورهای زیادی در اینترنت برای درست کردن عصاره وانیل وجود داره ولی در همگی فقط از وانیل و الکل استفاده شده پس با گارانتی خرابکاری در کارنیست. 
 
 
مواد لازم
چوب وانیل یا دانه وانیل 3 عدد
ودکا 240 میلی یا یک لیوان
وانیل را با یک چاقوی تیز از وسط ببرید مغز را از چوبش جدا کنید وهمراه با چوبش داخل شیشه بریزید بعد هم الکل را داخل شیشه خالی کنید و در شیشه را ببندید داخل کمد دور از روشنائی قرار بدید بعد از دو ماه تبدیل به یک عصاره خوش عطر میشه در طول این مدت اگر از مغز چوب وانیل استفاده کردید میتونید چوب وانیل را به وانیلهای داخل شیشه اضافه کنید و یک استکان ودکا هم داخل شیشه بریزید بعد از گذشتن دوماه عصاره داخل شیشه را از صافی رد میکنید و داخل شیشه کوچکتر بریزید واگردر جائی دور از نور و روشنائی باشه تا چند سال قابل نگهداریست . از عصاره وانیل معمولا یک ق چایخوری استفاده میشه یعنی با مقدار بالا تقریبا 30 بارمیشه استفاده کرد برای راحتی کار خودتون مقدار استفاده روز مره را شیشه کوچک که اگر تیره باشه خیلی بهتره بریزید و شیشه بزرگتر را در جای تاریک بذارید.

در ابتدا رنگ روشنی داره که بعد از گذشت زمان تیره تر میشه وکمی هم به خاطر وجود وانیل روغنی 
من از یک شیشه ودکا استفاده کردم در نتیجه باید از وانیل بیشستری استفاده میشد اگر مدت زمان بیشتر از دو ماه هم شد هیچ اشکالی نداره شیشه های من با طعم الکلهای مختلف تا چندین ماه در شیشه میمونه. 


این هم عصاره وانیل با کیفیت خوب که میشه خرید ولی در اینجا نوشته نشده که از شربت ذرت و شکر و چند تا چیز دیگه هم استفاده شده 100 میلی با این قیمت که خالص هم نیست.

۱۱ نظر:

  1. خانم مهناز خداوند عمر جاودانه به شما بده که مشکلم را حل کردی من کوکتل زیاد درست میکنم و همینطور از عصاره وانیل استفاده میکنم که خیلی هم گرون میخرم که به گفته شما شربت هم قاطی داره و به بعضی از نوشیدنیها کمی شیرینی میده که خوب نیست حالا میتونم عصاره را خودم درست کنم با بهترین وانیل تائیتی والکل بیشتر ازدو برابر هم سود میکنی این عالیه دستاتون درد نبینه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون از اینکه بهتون کمکی شده خوشحالم.

      حذف
    2. چوب وانیل از کجا بگیریم؟

      حذف
  2. سلام عزیزم
    یه سوالی داشتم در مورد هوی کریم. وقتی 1 پیمانه هوی کریم رو با 2 ق پودر شکر میزنیم تا فرم بگیره چند پیمانه خامه فرم گرفته به ما میده؟ ممنون عزیزم

    پاسخحذف
  3. و یه سوال دیگه اینکه نمیشه این عصاره وانیل رو با مایع دیگه ای غیر از الکل درست کرد؟
    مرسی

    پاسخحذف
  4. مهناز جان وبلاگ خیلی خوبی دارید تمام دستوراتش عالی هستند ایا میشه برای درست کردن این عصاره از چیز دیگری استفاده کرد الکل کیک یا شیرینی را الوده نمیکنه باز هم ازتون تشکر میکنم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. همانطور که میدونید یکی از خواص الکل پاکیزگیست پس آلودگی در کار نیست استفاده این عصاره به اندازه یک ق چایخوری یا غذاخوری وقتی که با مقدار زیادی مواد دیگه قاطی میشه به جز عطر وانیل نه طعم الکل و نه تاثیر الکل احساس میشه یکی از خواص خوب این عصاره به خاطر اینه که باعث خوب ور اومدن خمیرهایی میشه که از مایه خمیر استفاده میشه بافتی فوق العاده پیدا میکنه استفاده از این عصاره در نوشیدنیها توصیه نمیشه چون امکان آلودگی وجود داره.

      حذف
  5. سلام. اگه این عصاره رو توی ودکا بریزیم طعمش و بوی ودکا رو بر میگردونه و خوب میشه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام،طعم ودکا را وانیلی میکنه این بستگی به شما داره که ودکا با طعم وانیل را دوست داشته باشید.

      حذف