صفحات

۱۳۹۳ فروردین ۱۷, یکشنبه

کیک پرتقالی خوشمزه


همیشه کیکهای موردعلاقه من کیکهای بدون آرد یا حداقل با کمی آرد هستند استفاده از کره خوب ،تخم مرغ هم که حتما باید باشه دریک جا دیگه باید کوتاه بیای با همه اینهاهمیشه کیکهائی هستند که با آرد زیاد درست میشن و نتیجه بقدری عالیه که آدم را مجبور به درست کردنش میکنه وقتی که عکس این کیک خوشمزه را در این وبلاگ خوب دیدم یک حسی بهم گفت این کیک باید درست بشه و جای فکر کردن هم نداره باید بگم بعضی چیزها آنقدر کامل هستند که احتیاجی به تعریف کردن ندارند همانطور که میبینید در دستور اصلی از روغن زیتون اعلا استفاده شده و منم مثل دستور عمل کردم و نتیجه فوق العاده شد البته روغن زیتونی که استفاده کردم طعم و بوی ملایمی داشت فکر میکنم اگر طعم وبوی تندی هم داشت باز هم خوب میشد ما عادت کردیم که فقط از کره استفاده کنیم البته خیلیها هم دوست دارند که از روغن مایع استفاده کنند برعکس من وقتی ببینم درکیکی ازروغن مایع استفاده شده از پختنش منصرف میشم ولی برای کیکهایی مثال این چرا که نه وقتی نتیجه هم خوب باشه ،من این کیک را با روغن هسته انگور هم درست کردم مطمئنم که این کیک را به دفعات زیادی درست میکنید پس شما هم میتونید با روغنهای مختلف درستش کنید مهم اینکه از روغن با کیفیت استفاده کنید در دستور اصلی از شکر خیلی زیادی استفاده شده شما از همون 200 گرم استفاده کنید که شیرینی خیلی به اندازه ای داره و باز هم خوب شیرینه ولی دل رانمیزنه.


این کیک بدون عکس ازمراحل کار گذاشته شده ولی سعی میکنم مراحل کار را به خوبی توضیح بدم تا جای سوالی باقی نمونه.
مواد لازم از نیم ساعت تا یکساعت قبل در حرارت اتاق گذاشته بشه واگر برای اندازه گیری ازپیمانه استفاده میکنید حتما از پیمانه های مخصوص کیک پزی باشه درمورد قاشق هم حتما ازقاشقهای اندازه گیری در کیک استفاده بشه .

مواد لازم
آرد 234 گرم
شکر 200 گرم
تخم مرغ 2 عدد
آب پرتقال تازه 160 میلی لیتر
روغن زیتون اعلا یا هر روغن مایع خوب 160 میل لیتر
پوست پرتقال رنده شده 2 ق چایخوری
بگین پودر یک دوم ق چایخوری
جوش شیرین یک چهارم ق چایخوری
نمک نوک چاقو
در ابتدا فر را 175 درجه سانتیگراد داغ کنید آرد ،بکین پودر ،جوش شیرین و نمک را در کاسه بریزید وبا هم مخلوط کنید بهتره که یکبار الگ کنید در کاسه ای جداگانه هر دو تا تخم مرغ را بشکنید و با همزن برقی 5 دقیقه بهم بزنید بعد از این مدت همینکه با یک دست بهم میزنید با دست دیگه شکر را به آرامی بریزید و بهم زدن ادامه بدید ریختن شکر راقطع نکنید همینطوربه ریختن شکر ادامه بدید تا شکر تموم بشه 5 دقیقه دیگر بهم بزنید ولی هیچوقت شکر را یکدفعه اضافه نکنید (دو نکته مهم دردرست کردن کیک بخصوص کیکهای اسفنجی وجود داره یکی مرحله طولانی بهم زدن تخم مرغ (10 دقیقه) ودیگری ریختن شکر به آرامی و بدون قطع کردن است اگر این دو مرحله را خوب انجام بدید بهترین کیک اسفنجی را برای کیکهای تولد و شیرینیهای خامه ای میتونید درست کنید و هیچ احتیاجی هم به جدا کردن زرده و سفیده تخم مرغ نیست البته مواد لازم برای کیک اسفنجی فرق میکنه )  بعد از بهم زدن 10 دقیقه ای نوبت اضافه کردن آرد میرسه در این مرحله یا با همزن برقی به کار ادامه میدید یا با دست به وسیله قاشق چوبی خمیر را بهم میزنید اگرازهمزن استفاده کردید ازدرجه پائین استفاده کنید و مدت همزدن هم باید خیلی کوتاه باشه چند ثانیه برای هر دور همزدن کافیه همینکه مخلوط شد خوبه اگر این مرحله جدی گرفته نشه کیک حالت اسفنجی شکلش را از دست میده و نرم وترد نمیشه من همیشه آرد را در سه مرحله اضافه میکنم به این شکل که آب پرتقال و روغن زیتون و پوست پرتقال را در لیوانی بریزید و مخلوط کنید هر بار که یک قسمت از آرد را اضافه میکنید یک قسمت از از مخلوط آب پرتقال و روغن را هم اضافه کنید و با درجه پائین همزن یک دور چند ثانیه ای بزنید در آخر کار باید مواد خوب مخلوط و یک دست شده باشه من از قالبهای مختلف برای این کیک استفاده کردم و بیشترازهمه از قالب مستطیلی برای این کیک خوشم میاد و از کاغذ روغنی استفاده کردم در قالب من تمام خمیر کیک جا نشد اگر برای شما هم چنین اتفاقی افتاد از قالب مافین یا چند تا فنجون که با کره چربش کردید استفاده کنید دروبلاگ الکساندرازقالب گرد که چرب شده استفاده شده این کیک پف چندانی موقع پختن نمیکنه پس همینکه 2 و نیم سانت در قالب جا بذارید کافیه و بمدت 45 تا 50 دقیقه در طبقه وسط فر بپزید اگر بعد از 30 دقیقه روی کیک در حال تیره شدن بود کاغذ آلومینومی یا کاغذ روغنی رویش بذارید در اواخر با یک سیخ نازک چوبی کیک را تست کنید اگر سیخ تمیز بیرون اومد یعنی کیک پخته از فر در بیارید 5 دقیقه به حال خودش بذارید و بعد از قالب در بیارید و بذارید روی شبکه سیمی فر برای 15 دقیقه سرد بشه.


اندازه قالب مستطیلی که استفاده کردم 21 سانتی بود
 فقط با دو عدد تخم مرغ کیکی بسیار اسفنجی و لطیفی میشه طعم این کیک منو به یاد خاطرات قدیم و ندیم میندازه مثلا پای سیب که کیک اسفنجیش اینقدر نرم و پوک بود که باید کلی مواظبش بودی تا حملش تا خونه با موفقیت انجام بشه یا کیکهای اسفنجی مستطیلی کوچیک که در بقالیهای محله فروخته میشد هر چی که هست خوشمزه و شاید برای شما هم پر از خاطره باشه.

۱۹ نظر:

  1. عاشق کیک های روغن زیتونی هستم . ممنون حتما خوشمزه ست

    پاسخحذف
  2. salam Mahnaz khanum... vaghen dastetun dard nakone az in hame chizhaye khoshmazehi ke yad midid :)
    man ye soal dashtam .. mitonam beporsam kodom shahre alman saken hastid?

    پاسخحذف
  3. خانم مهناز باید بگم من یک در هزار کیک درست میکنم ولی این کیک را درعرض یک هفته باید 4 مرتبه درست میکردم از اونجائی که بسیار خوشمزه و طرفدار زیاد داشت این هم یکی از اون پستهای خیلی عالیست که حتما باید درست بشه با تشکر خیلی زیاد.

    پاسخحذف
  4. مهناز جون من هم مثل شما از کیکها و شیرینیهائی خوشم میاد که که ارزش درست کردن را داشته باشه و از اونجائی که فیگور و وزنم برام مهمتر از هر چیز دیگست پس بنابراین کم اتفاق میافته که شیرینی بخورم این کیک خیلی خوشمزه را درست کردم برای من هم یادآور خاطراتی بود ولی تا همین قدر چون از نظر طعم قابل مقایسه با کیکهای قنادی نیست خیلی خیلی خوشمزه تره به خاطر تمام این دستورهای عالی و دست اول تشکر میکنم وبلاگتون یک وبلاگ فوق العاده عالیست.

    پاسخحذف
  5. سلام مهناز خانوم اين كيك را دوست كردم و عاشقش شديم فقط يك سوال با شكر ميوه يا شكر قهوه اى هم ميشه درست كرد يا حتما بايد شكر سفيد باشه ممنون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. میشه با شکر میوه و یا شکر قهوه ای درستش کرد فقط امکان داره کمی بافتش تغییر پیدا کنه.

      حذف
  6. salam khaste nabashis khanomi man in kiketon ra ham emroz dorost kardam mesle hamishe alie ali shod man tamame dastorate shoma ra ba etminan dorost mikonam .hamishe ham razi hastam bazam mamnonam

    پاسخحذف
  7. این کیک یکی از اون بهترینهاست دست شما درد نکنه.

    پاسخحذف
  8. من این کیک را درست کردم...خیلی بهتر از اون چیزی شد که فکرش را میکیردم...از شما خیلی ممنونم با این کیک عالیتون...به دوستم هم دادم خیلی خوشش اومد....1سوال هم از من پرسید که میشه کره اب شده را جایگزین روغن زیتون کرد یا نه؟ اگر لطف کنید ممنون میشم...باز هم ازشما ممنونم....همیشه کامتون شیرین باشه

    پاسخحذف
  9. مرسی لیلی جون منم طرفدار کیک با کره هستم چون که طعم کره در شیرینی و کیک فوقالعادست و روغن هیچ وقت نمیتونه جایگزینش بشه ولی در مورد این کیک همه چی فرق میکنه با روغن حرف نداره اگرچه میشه با کره هم درستش کرد ولی میشه یک کیک معمولی با بافتی ضخیم تر و البته خوشمزه که باید بگم با همه اینها من دستورش را پست نمیکردم فکر کنم متوجه تفاوت روغن و کره در این کیک شده باشی فقط روغنه که این کیک را متفاوتش میکنه.

    پاسخحذف
  10. متشکرم از پاسخ کاملی که لطف کردید...من هم عاشق عطر پرتغال و روعن زیتونش شدم....راستی من اون نون های شف عثمان هم درست کردم....دقیقا به اون جمله شما رسیدم::کراسانت ترکی:: خیلی از این توضیحات کامل شما ممنونم...اگر کسی این کامنت منا دید و خوند پاشه بره این کیک ونون را بپزه ...بخوره...بعد بیاد اینجا نظرش را بگه ...باز هم متشکرم....ادامه میدم کارای شما را...

    پاسخحذف
  11. فرقی نمی کنه روغن زیتونش virgin،extra virgin یا تصفیه شده باشه؟

    پاسخحذف
  12. سلام مرسي از دستوراي خيلي خيلي خوبتون شما واقعا هنرمندين،من دو تا سوال داشتم يكي اينكه تو دستور اصلي مقدار ارد رو يك پيمانه و نيم گفته در صورتي كه تو دستور شما تقريبا ميشه دو پيمانه و ديگه اينكه تو سايت اصلي درجه فر با تبديل ١٩٠ ميشه اما شما ١٧٥ گفتين حالا من موندم دقيقا كدوم درسته ميشه لطفن يه توضيحي بدين خيلي ممنون ميشم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم ، شما مثل همین دستور عمل کن.

      حذف
  13. مهناز جان، هنوز که هنوزه هیچ وبلاگی و هیچ رسپی ای برای من رسپی های شما نمیشه !
    این کیک رو هم درست کردم و شد همون چیزی که همیشه دنبالش بودم! حیف که دیگه فعال نیستید!

    پاسخحذف