صفحات

۱۳۹۲ اردیبهشت ۵, پنجشنبه

کیک پنیر با دونه خشخاش

 

کیک پنیر را دوست دارم دونه خشخاش در شیرینی را هم همینطور و با اینکه کیک پنیر ایده ال من بدون بیسکوئیت درست میشه ولی این کیک بدون این بیسکونیت کیک کاملی نیست ترکیب دونه خشخاش با بیسکوئیت و قرچ قرچه نرمش زیر دندون و بعد اون طعم مطبوع پنیر چنان قیامتی  در دهن به راه میندازه که بیا وببین.  کیک خشخاش شخصیتی کاملا مردونه داره و همینطور هم نسبت به کیکهای دیگه  کلاس خاص خودش را داره ومردهای شما این کیک را خواهند پسندید در آلمان شیرینی و کیکهای خیلی خوشمزه ای را با دونه خشخشا ش درست میکنند که این کیک یکی از اونهاست  و بخاطر داشتنن پودینگ خشخاش طعم پنیر در این کیک کمی متفاوتر با طعم کیکهای پنیریست که تا به حال خوردید .همیشه قبل از استفاده از دونه خشخاش حتما دونه ها را مولینکس کنید با اینکه دونه ها خیلی ریز هستند ولی اینطوری عطر و بوی بیشتری از خشخاش آزاد میشه و به این کار تاکید زیادی شده و خیلی مهمتر اینکه دونه خشخاش باید تازه باشه اگر یادتون افتاد که یک بسته از مدتها پیش در جائی دارید بهتره که دور بریزید چون اگرروغن داخل دونه خشخاش فاسد شده باشه بوی تند و خیلی بدی میگیره وکیکتون بدرد نخور میشه و با وجود بوی تند روغن نه تنها از خوردن کیک هیچ لذتی نمیبرید بلکه باید دوربریزید. در این کیک از  schmand  استفاده میشه چیزی شبیه به خامه با 24 درصد چربی حالا اگر شما و یا خود من نداشتیم جایگزین خیلی خوبی دارم که در پائین توضیح میدم در این دستور برای اندازه دو قالب  گرد 28 و 24 سانتی مقدار مواد لازم داده شده که هر دوتا نوشته میشه.
 
 
به این شکل درست کنید همه مواد را با هم مخلوط کنید و زیاد ورز ندید همینکه مواد مخلوط شد و به خورد هم رفت و به شکل گلوله در اومد کافیه، یک تارت خوب باید بافتی نرم و در عین حال ترد داشته باشه با ورز دادن خیلی زیاد یک تارت سفت بدست میارید و کیک پنیر حیف میشه.
 
مواد لازم برای خمیر تارت (مقدار داده شده در پرانتز برای قالب 24 سانتی)
کره 100گرم (74)
شکر 100 گرم(74)
آرد 200 گرم(147)
تخم مرغ کامل 1 عدد(1)
بگین پودر2 ق چایخوری (1 ق چایخوری)
 
 
 
وقتی خمیر را درست کردم زیر و روی خمیر سفلون میذارم و خمیر را به شکل گرد وردنه میکنم و در یخچال میذارم اینطوری کارتون راحتتر میشه 
 
مواد لازم برای پودینگ دونه خشخشاش
آرد نشاسته 50 گرم(37)
شیر 620 گرم(440)
دونه خشخاش مولینکس شده تا حدی که کمی پودر بشه 250 گرم (183)
اسانس وانیل و یا پودر وانیل 2 ق چایخوری(1)
شکر 86 گرم (63) گرم
کره 50 گرم (37)
Schmand  گرم 200 (147) که من به جای   Schmand از 100 گرم ماست سفت و 47 گرم خامه 30 درصد چربی استفاده کردم ماست من چربیش 4 درصد بود اگر به ماست سفت دسترسی ندارید ماست معمولی را در دستمال بریزید و بذارید آبش بره و سفت بشه .
 
مواد لازم برای روکش کیک
تخم مرغ 3 عدد (2)
پودر شکر 100 گرم (74)
وانیل 1 ق چایخوری
     schmand 200 گرم (147) یا 100 گرم ماست سفت و 47 گرم خامه جایگزین کنید چون من به اندازه مقدار داخل پرانتز کیک را درست کردم به این مقدار اندازه ماست و خامه را دادم.
 مواد لازم کیک را زودتر از یخچال در بیارید تا سرد نباشه .
مواد لازم بیسکوئیت را خیلی سریع با هم قاطی میکنیم تا به شکل خمیری یکدست در بیاد زیاد ورز ندید چون بیسکوئیت دیگه ترد بلکه سفت میشه بذارید  نیم ساعت در یخچال بمونه و بعد در قالب کاغذ روغنی انداخته و دور قالب را با کره چرب کنید و خمیر را داخل قالب بذارید از بقیه خمیر یک نوار درست کنید که تقریبا نصف دور قالب را بپوشونه در یخچال بذارید حالا پودینگ خشخاش را درست کنید به این شکل که شیر را داخل قابلمه ریخته و چند قاشق از شیر داخل قابلمه را  بر میداریم و با نشاسته مخلوط میکنیم و بقیه شیر را با شکر داغ میکنیم از روی شعله برمیداریم و با دونه خشخا ش پودر شده قاطی میکنیم 15 دقیقه به همین حالت بمونه بعد دوباره میذاریم روی شعله تا مواد دوباره داغ بشه  از روی شعله بر میداریم حالا نشاسته که با شیر قاطی کردیم اضافه میکنیم  خوب بهم میزنیم دوبار روی شعله میذاریم و به شکل پودینگ میپزیم پودینگ را از روی شعله بر میداریم خوب بهم میزنیم تا یکدست بشه پودینگ سفتی بدست اومده کمی که سرد شد  وانیل ، کره و Schmand و یا همون ماست سفت با خامه را اضافه میکنیم خوب بهم میزنیم پودینگ را روی خمیر تارت میریزیم در فر از قبل داغ شده با درجه حرارت 175 درجه سانیگراد به مدت 45 تا 50 دقیقه میپزیم روی پودینگ باید قهوه ای روشن و کمی سفت شده باشه حالا برای روکش کیک زرده و سفیده را جدا کرده سفیده را آنقدر میزنیم تا سفت و سفید بشه زرده و پودر شکر و وانیل را هم خوب میزنیم تا سفید و کشدار بشه  Schmand را اضافه میکنیم خوب مخلوط میکنیم حالا سفیده را در مخلوط زرده با کمک قاشق به آرامی زیر و رو میکنیم تا کاملا مواد مخلوط بشه کیک را از فر در میاریم و مواد را روی کیک میریزیم و 15 تا 20 دقیقه دیگر میپزیم  از فر در بیارید و بذارید  کیک کاملا سرد بشه .معمولا این کیک را با سس وانیل که جداگانه در سس خوری ریخته میشه سرو میکنند و یا  با خامه زده شده و توت فرنگی خورده میشه . فرانسویها برای بدست آوردن یک سس وانیل بدون دردسر از بستنی وانیل استفاده میکنند به اینصورت که وقتی بستنی آب شد شما خوشمزه ترین سس وانیلی را دارید ولی سعی نکنید که بستنی را با گرما دادن آب کنید بستنی را بذارید در یخچال تا در سرما آب بشه نه در برابر گرما ، و مورد دیگه اینکه اگر خواستید با خامه سرو کنید اگر خامه از نوع کمی سفت بود احتیاج به هم زدن خامه نیست و اگر از نوع آبکی بود خیلی کم خامه را بزنید چون  با زدن کم طعمش خیلی خوشمزه تر میشه ، برای روکش کردن کیک مجبوریم که خامه خیلی زده بشه تا فرم بگیره  من اگر کیکی را با خامه سرو کنم داخل خامه شکر نمیریزم و خامه را فقط تا اندازه ای میزنم که آبکی نباشه و کمی خودش را گرفته باشه اینطوری طعم خامه هم خوشمزه تر میشه و هم شیکتر بنظر من در هر دو نوع سس  توت فرنگی الزامیست چون طعم فوق العاده ای میگیره البته همه اینها یک ایده است و این کیک به تنهائی هم خوشمزست .
 
من از مقدار داده شده در پرانتز این کیک را درست کردم و از یک قالب 20 سانتی و 4 عدد شیشه استفاده کردم 
درکف قالب کاغذ روغنی میاندازید خمیر را به اندازه کف قالب برش میدید و داخل قالب  میاندازید و از باقیمانده خمیر یک نوار با کمک وردنه درست کنید تا نصف دور قالب را بگیره  و خمیر ته قالب و نوار به هم چسبیده باشند و اگر از شیشه استفاده کردید  شیشه ها را چرب کنید و در ته شیشه مقدار کمی از خمیر را به اندازه ته شیشه گرد میکنید و در داخل شیشه میذارید نوار خمیر برای دور شیشه لازم نیست . من فراموش کردم که از قرار دادن خمیر در قالب عکس بگیرم 
 




یک بیسکوئیت نرم و ترد که با پودینگ و پنیر کاملا همخونی داره     


چندین روزی گذشت وما جون خودمون فراموش کردیم که در خونه کیک داریم یکهو هوس کیک میکنیم و یا مهمونی سر زده میرسه یکد فعه یاد مون میافته اووبس کیکی در یخچال داریم کیک در شیشه ایده اله برای همین روزها ،این مدل کیک میتونه به همین شکل در شیشه سرو بشه مخصوصا برای دسر خیلی شیک میشه وچون در این نوع کیک از بیسکوئیت استفاده شده برگردوندنش اومد نیومد داره پس ریسک نمیکنیم . من هر نوع کیکی البته به غیر کیک بستنی را در دمای اتاق دوست دارم چون عطر و طعم کیک اونموقست که در دهان حس میشه  برای اینکار یا شیشه ها را کمی زودتر از یخچال در بیارید و یا اینکه شیشه را چند ثانیه در مایکروفر گرم کنید.   در اینجا به مرد خونه کمی ظلم شد وقتی که سر کار رفته بود زن خونه نقشه شیطانی میکشه اینکه تصمیم میگیره در یک روز قشنگ بهاری تک و تنها این شیشه کیک آخری موجود در یخچال را برداره بشینه در بالکن و .... وقتی که مرد خونه شب از سر کار برمیگرده شامش را که میخوره میره به طرف یخچال و مطمئنا همون فکرشیطانی را داشته که زن خونه در اونموقع داشته ولی متاسفانه...راستی داستان ملا نصرالدین و آش رشته را به یاد دارید. 
 
 
 
 

۱۵ نظر:

  1. مهناز جون این عکسها بد جوری آدمو به‌‌ هوس میندازه. ممنون از توضیحات کامل برای درست کردن این کیک لذیذ

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش میکنم ارغوان جون، راستی نمیدونم چرا این اواخر کامنت هائی که میدم به دستت نمیرسه دلیل چی میتونه باشه.

      حذف
    2. چرا اتفاقا از شما یه کامنت داشتم که جواب دادم. از وقتی‌ که دوستان خوبمان در فیسبوک از عکس هایه من استفاده می‌کنن بدون اینکه منبع عکس رو ذکر کنن ستینگ وبلاگ رو تغییر دادم. البته من به کارهای کامپیوتری زیاد وارد نیستم و نمیدونم درست شده یا نه‌. کامنتها به من فرستاده می‌شه بعد از اینکه جواب دادم رویه وبلاگ میره. شما هر وقت خواستی‌ میتونی‌ برام مسیج بذاری در فیسبوک یا وبلاگ

      در هر حال مهناز جون ممنونم از کا منتاهیه خوبت در وبلاگم

      شاد و موفق باشی‌

      سوزان(((((((((:

      حذف
    3. سوزان جون متوجه موضوع شدم.
      خواهش میکنم عزیزم،موفق باشی

      حذف
  2. با تشکر و سپاس فراوان چون در ایران دونه خشخاش نیست جایگزین از کنجد میشه استفاده کرد؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. افسانه جون کیکهای پنیری که من خوردم همیشه با دونه خشخاش بوده ولی از اونجائی که کنجد خوشمزست و در کیک و نون ازش استفاده میشه میتونی این امتحان را بکنی اگر این کیک را با کنجد درست کردی حتما خبرش را بده

      حذف
    2. مهناز هستم. خوشبختم که اسمم شبیه شماست / خسته نباشید از دستور های قشنگتون.... من هم دوره شیرینی رو در ایران گذروندم و سالهاست به نان و خمیر ها علاقمندم . جهت اطلاع دوست عزیزمون افسانه باید بگم به جای دونه خشخاش از دانه خرفه باید استفاده کنند. مهناز جان امروز با سایت شما اشنا شدم که دارم کیف میکنم و لذت میبرم وو ..... ایام خوبی داشته باشید..

      حذف
    3. مرسی عزیزم،اگر بشه به جای خشخاش از دونه خرفه استفاده کرد خیلی خوبه ولی بنظر من طعم تند و تیزی پیدا میکنه برای همین استفاده از چند تا دونه روی شیرینیهای سنتی کافیه در حالیکه استفاده از مقدار زیادی از دونه خشخاش طعم شیرینی و یا کیک را خوشمزه تر هم میکنه پس بینشون فرق زیادی هست، موفق باشی.

      حذف
  3. دستتون درد نکنه مهناز جون ، خیلی هوس انگیزه و خوشمزه به نظر میاد .من هیچ وقت همچین چیز کیکی نخوردم .تا حالا خشخاش هم اینجا ندیدم ولی دنبلش هم نگشتم شاید باشه.

    پاسخحذف
  4. ممنونم که وقت میذارید و پاسخ میدید.چشم حتما خبرشو میدم.بازم سپاس گزارم

    پاسخحذف
  5. عجب چیزی شده واای ضعف کردم دستتون درد نکنه

    پاسخحذف
  6. کاری بسیاراستادانه، زیبا و شیک

    پاسخحذف