صفحات

۱۳۹۲ خرداد ۸, چهارشنبه

فریکاسه ماهی

 
فریکاسه ها تقریبا با هر نوع گوشتی درست میشه فقط طرز تهیه تغییر پیدا میکنه فریکاسه ماهی در واقع یک غذای فرانسویه که در فرانسه  blanquttte گفته میشه و در آلمان فریکاسه،در این غذا از ماهی بدون استخوان استفاده میشه ماهیهای جنوب برای اینکار مناسبه ، من در ترکیه از ماهیفروشهای ساحل خرید میکنم و هر ماهی که صید همون روز باشه میخرم امروز سالمون گیرم اومد و ماهی دیگری با گوشت سفید که چندان مناسب اینکار نبود چون باید فیله میشد و با رفتن سر و پوست گوشت زیادی باقی نموند پس دقت کنید که ماهی با گوشت کلفت مناسب اینکاره در این غذا از میگو استفاده میشه میگوهای امروز هم خیلی ریز بود ولی به خاطر تازگی ماهی و میگوغذائی خوشمزه خوردیم نکته دیگه استفاده از کرم فرش هست که در ترکیه پیدا نمیشه و من خامه جایگزین کردم ولی شما اینکار را نکنید دستوری برای تهیه کرم فرش در اینترنت پیدا کردم که در آخر طرز تهیه آن رامیذارم
 


مواد لازم
فیله ماهی تمیز شده 1 کیلو(ماهی که گوشت کلفت و سفید  و طعمی خفیف ومطبوع داره برای اینکار مناسبه مثل بعضی از ماهیهای خوب جنوب)
فیله ماهی سالمون تمیز شده 600 گرم
میگو درشت بدون پوست 400 گرم
شراب سفید با طعم خشک 200 میلی لیتر در صورت دسترسی نداشتن آب اضافه کنید
آب 500 میلی لیتر
کره 40 گرم
زرده تخم مرغ 1 عدد
پیاز قرمز کوچک 1 عدد
پیاز 1 عدد
سیر 3 حبه
میخک 1 عدد
برگ بو 1 عدد
آویشن 1 شاخه اگر در دسترس نبود نصف ق چایخوری آویشن خشک شده
قرص آب مرغ 2 عدد
کرم فرش 250 گرم
فلفل به مقدار کافی
من مواد لازم را نصف کردم ولی از یک عدد زرده استفاده کردم شما میتونید از یک نوع ماهی استفاده کنید در این غذا از انواع ماهی استفاده میشه ولی الزامی نیست
 


فیله ماهی را نه خیلی درشت و نه خیلی ریز تکه تکه کنید اگر میگو درشت بود از وسط نصف کنید پیازها را ریز خرد کنید سیر را له کنید کره را در قابلمه ای که کفش بزرگ باشه بریزید و گرم کنید میگو را کمی داخلش تفت بدید بعد پیاز و سیر را اضافه کنید باز هم کمی تفت بدید همینکه کمی رنگ عوض کنه کافیه ماهی را اضافه کنید بلافاصله شراب و آب و قرص مرغ را اضافه کنید و همراه برگ بو،آویشن و میخک به مدت 20 دقیقه بپزید شعله گاز را خاموش کنید زرده تخم مرغ و خامه ترش را در کاسه بریزید و بهم بزنید و به غذا اضافه کنید تا بین کرم فرش و سس غذا ارتباط ایجاد بشه و سس خوشمزه بشه حرارت دادن لازم نیست این غذا را با برنج سرو کنید و حتما در کنارش نون بذارید چون همه لطفش خوردن نون با اون سس خوشمزست
 

بعد از خوردن این غذا که به خاطرداشتن ماهی طبعی سرد داره یک دسر با طبعی گرم الزامیست دسری که من درست کردم تنها فکر کردن بهش خماری میاره حالا چند روزی در خماری باشید تا در پست بعدی دستورش را بذارم.
 
زمانی که من در ایران بودم کرم فرش نبود برای همین در اینترنت جستجو کردم که شاید بعد از گذشت این سالها تغییری کرده باشه که متاسفانه هیچ پیشرفتی در این مورد نبوده ولی در عوض دستوری برای تهیه کرم فرش پیدا کردم که شاید برای کسانی که بهش دسترسی ندارند بدرد خور باشه
 
خامه 500 گرم
ماست ترش 250 گرم
 
ماست و خامه را مخلوط کنید در قابلمه بریزید و ملایم حرارت بدید درجه حرارت باید تا 30 درجه سانتیگراد باشه وقتی به این درجه رسید از روی حرارت بردارید و بدون گذاشتن در قابلمه در جائی گرم 8 ساعت بذارید بمونه بعد بهم بزنید و در یخچال بذارید و استفاده کنید در اینجا نویسنده تذکر به استفاده آن در بیف استرگانف کرده بنظر من برای ساکسیکی ماست و خیار یونانی هم باید خوب باشه به هر حال چقدر خوب که در اروپا مشکل کرم فرش وجود نداره.

مطلب اضافه شده: برای تهیه کرم فرش به این پست رجوع کنید.
 
 


۱۱ نظر:

  1. کرم فرش ارزش یه پست جداگونه رو داشت. یک بار خواننده ای به من امیل زد که منظور کِرمِ فَرش
    kerme-farsh
    چیه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کاملا درسته خودم هم این فکر را کردم ولی در آخر نکردم حالا که اینطور شد یک پست جداگانه میذارم

      حذف
  2. دستتون درد نکنه مهناز جون ،خیلی خوشمزه به نظر میاد .من خیلی خوشحال می شم وقتی یه دستور خوشمزه با غذای دریایی می بینم .شما به جای کرم فرش از یک عدد زرده ی تخم مرغ و خامه ی ترش استفاده کردید ؟

    پاسخحذف
  3. نه عزیزم من از خامه استفاده کردم ولی شما این کار را نکن چون با کرم فرش یک چیز دیگست ولی در ترکیه مثل ایران پیدا نمیشه و زحمت درست کردن کرم فرش را هم به خودم ندادم چون غذا به خاطر ماهی باید سریع درست میشداگر مواد لازم را نصف کردی باز میتونی از همون یک عدد زرده تخم مرغ استفاده کنی

    پاسخحذف
  4. خیلی ممنون از راهنمایی تون مهناز جون .من فکر نمی کنم کرم فرش اینجا هم پیدا بشه چون خامه ی ترش هم به زور پیدا میشه . اگر بخوام خودم درستش کنم از هر نوع خامه ای می تونم استفاده کنم ؟ مثلا این خامه های زدنی و این که باید قبل از استفاده بزنمش یا فرقی نداره ؟

    پاسخحذف
  5. من از خامه معمولی با 30 درصد چربی استفاده کردم احتیاج به هم زدن نداره .

    پاسخحذف
  6. خیلی ممنون میترا جون ،ببخشید که اینقدر سوال می پرسم .

    پاسخحذف
  7. خواهش میکنم ارغوان جون،سوال و جواب بهترین راه حل مشکله وبا خوندن اونها دیگران هم درس خوبی میگیرند.

    پاسخحذف
  8. من امروز درستش کردم ،خیلی خوشمزه بود ولی فکر کنم اگه از شراب سفید استفاده نکنی این مقدار آب براش زیاده .خلی آبکی شده بود و مجبور شدم که بیشتر بذارم تا آبش کم بشه و باعث شد میگوها خیلی خودشون رو جمع کنه ولی تجربه به دست آورم ماهی ها رو باید درشت تر خرد کنم و آب کمتر بریزم و خب بهتره از میخک درسته استفاده کنم که رنگش رو تغییر نده،البته از پودر آویشن استفاده کردم ولی اون دیگه اینجا نیست .فکر کنم برای کرم فرش هم بهتره از خامه ی معمولی استفاده کنم نه خامه ی مایع که سفت تر باشه .حالا عکسش رو براتون می فرستم .

    پاسخحذف
  9. باید از کرم فرش استفاده بشه که بین گوشت و سس یک ارتباطی ایجاد بشه در ترکیه کرم فرش نیست و من هم از خامه استفاده کردم بعضی اوقات جای نشین کردن ترکیب غذا را بهم میزنه و غذاآب اضافه پس میده این دفعه آب کمتری استفاده کن ولی دقت کن که مقدار گوشت بدون پوست و استخوان به مقدار داده شده باشه آویشن اگر پرک باشه مهم نیست ولی اگر میخک درسته باشه بهتره چون طعم غذا ملایم تر میشه

    پاسخحذف
  10. من با دستور شما کرم فرش رو خودم درست کردم ولی با استفاده از خامه ی مایع این کار رو کردم ،وقتی توی یخچال گذاشته بودم خودش رو بسته بود ولی خب وقتی همش می زنی مثل ماست شل می شه .دفعه ی بعد کرم فرش رو با خامه ی معمولی درست می کنم هر چند که این دفعه هم بسیار خوش طعم بود.

    پاسخحذف