صفحات

۱۳۹۲ تیر ۴, سه‌شنبه

گراتن بادنجون با کرم فرش

 

این گراتن با بادمجون سرخ شده درست میشه و هر کس که  این غذا را در رستوران ایتا لیائی خورده باشه میدونه که این غذای بدون گوشت خیلی خوشمزست چند روز پیش که رفته بودم پیش دوستم در باغچه با صفاشون هیزم روشن کردیم و روی سنگ مخصوصی بورک ترکی درست کرد یم کارش که تموم شد چند تا بادنجون گذاشت زیر هیزم و گفت اینا مال توست من که چند روز دیگه ترکیه را به مقصد آلمان ترک میکنم و تصمیم گرفته بودم در این چند روز آشپزی نکنم و بیشتر فکر و انرژیم را بذارم برای بستن چمدونها در این فکر بودم چطوری بهش نه بگم  برای من بادنجون کبابی یعنی میرزا قاسمی و میرزا قاسمی یعنی باقالی خروشت و اون هم یعنی ماهی واونم با تمام مخلفاتش،من  به جز ماهی هیچ کدوم از اینها را به تنهائی درست نمیکنم درست همون کاری که مامانم میکرد و این اتفاق  شاید سالی  دو بار بیافته حالا هر چقدر هم که خوشمزه باشه و من در وضعیتی نبودم که این همه کار را به خودم ببندم ولی با همه اینها فکر کردم این کار قشنگی نیست که به ذوقش بزنم حتی اگر هیچ کاری هم باهاشون نکنم در آخر بادنجونهای جزغاله را تحویل گرفتم وراهی خونه شدم فردا صبح بعد از خوردن صبحونه روزیکشنبه، تا ساعتها همه سیر بودیم ولی وقتی که گرسنه شدیم و همینطور که میدونید قشنگترین اتفاقات هم در زمان گرسنگی میافته خیلی خوشحال بودم که در یخچالمون دو تا چیز خوشمزه هست بادنجون و کرم فرش ،پس این غذای خیلی خوشمزه را درست کردم شما میتونید با باد نجون سرخ شده هم درست کنید به همون شکلی که در اصل درست میشه ولی با بادنجون کبابی هم خیلی خوب میشه که البته خودم هم نمیدونستم .
 

 
مواد لازم
بادنجون کباب شده 6 عدد واگر سرخ کردید بادنجونها باید حلقه ای بریده بشه و بعد سرخ بشه و میتونید از 4 تا 5 عدد استفاده کنید چون وقتی کباب میشه مقدارش کمتر میشه
گوجه فرنگی درشت 3 عدد(میتونید پوست گوجه را بگیرید)
پیاز درشت 1 عدد
سیر 5 حبه
جعفری خرد شده 1 ق غذاخوری
کرم فرش 5 ق غذاخوری اگر دوست داشتید بیشتر یا کمتر
پنیری که در حرارت آب بشه 100 گرم که میتونید با پنیر پارمزان هم مخلوط کنید و در صورت دسترسی نداشتن  به پنیر پارمزان حذفش کنید
آویشن یک چهارم ق چایخوری (اختیاری)
روغن زیتون برای سرخ کردن
نمک و فلفل
لازم نیست وسواس زیادی در اندازه ها به خرج بدید و بادنجون راهم میتونید  در فر یا به هر طریقی که دوست داشتید کباب کنید.
پیاز و سیر را ریز خرد کنید و با روغن زیتون با آتش ملایم تفت میدید تا اندازه ای که رنگش طلائی بشه گو جه فرنگی ریز خرد شده را اضافه کنید و بذارید به شکل املت سرخ بشه نمک و فلفل و آویشن را اضافه کنید و از روی شعله بردارید بادنجونهای کبابی را پوست بگیرید و با چاقو ریز خرد کنید در کاسه جداگانه کرم فرش و جعفری خرد شده و پنیر رنده شده وفلفل ونمک را اضافه کنید(در مقدار نمک دقت کنید چون از پنیر استفاده میشه) و بهم بزنید حالا به دو شکل میتونید این غذا را در پیرکس بذارید یا اینکه ظرف را با کمی روغن زیتون چرب میکنید سس گوجه را در ظرف بریزید و روی گوجه بادنجون کبابی و یا (بادنجون سرخ شده) را بذارید وروی بادنجونها را سس بریزید و کمی هم پنیر روی سس رنده کنید ودر شکل دوم بدون چرب کردن پیرکس اول مقداری  سس کرم فرش را بریزید وبه ترتیب بالا عمل کنید و با 200 درجه سانیگراد به مدت 20 دقیقه در فر از قبل داغ شده بپزید و با نون سرو کنید.
 
 



غذائی خوشمزه برای روزهای  گرم تابستون حتما هم نباید یک گراتن خوشمزه با کلی سس سفید درست بشه کرم فرش به تنهائی از عهده اینکار بر میاد  
من نون را به جای استفاده از چنگال ویا قاشق ترجیح دادم موقع خوردن هراز گاهی هم به یاد میرزا قاسمی میافتید 
دوستم در حال درست کردن بورک سبزیجات



فلفل و خیار باغچه
حالا دیگه غوره ها هم حسابی رسیده و آبدار شده وبا نبودن من میتونه در آرامش کامل تبدیل به انگور بشه 




 


 
 

۷ نظر:

  1. دستتون درد نکنه مهناز جون ،خیلی خوشمزه به نظر میاد . دست دوستتون هم درد نکنه. عکس ها هم بسیار زیبا هستند .من خیلی غذاهای بادمجونی رو دوست دارم .البته هنوز کرم فرش اصل رو تهیه نکردم ولی در اولین فرصت این کار رو می کنم .
    امیدوارم سفر راحت و بی زحمتی داشته باشید و به سلامتی برسید.

    پاسخحذف
  2. MAMNUN az dasture khoshmazatun aliiiiiii be nazar miiad axatun ham besyar ziba bud dar zemn safaretun ham be salamat:))

    پاسخحذف
  3. با بادنجان های حلقه حلقه شده ... واقعا لذیذ بود. ممنون

    پاسخحذف
  4. ممنون از شما خانم هنرمند كه اتفاقأ قلم شيرينى داريد و دستورات خودتون رو دلنشين تر روايت كرده ايد🙏🙏🌺🌹☘🌲🍃💐🌷🌸

    پاسخحذف