صفحات

۱۳۹۱ اسفند ۸, سه‌شنبه

گز اصفهون

 
 

 
در این سالها کلکسیون خوبی از کتاب های آشپزی و کیک پزی درست کردم که برام خیلی با ارزشه ولی کم کم این کارها اینقدر در اینترنت پیشرفت پیدا کرده که برای منی که مهم نبود در چه کشوری و به چه زبونی نوشته شده بخصوص کتابهای کیک پزی خریده میشد و با زحمت زیاد ترجمه میشد البته نا گفته نمونه هنوز هم کتا بها ی به نام خریده میشه چون رازاین کتابها به هیچ وجه در اینترنت گفته نمیشه که یکیش همین کتاب فرانسوی grand livre de cuisine که در مورد دسر و شیرینی نوشته شده اگر چه این کتاب خیلی حرفه ای نوشته شده و باید گیرنده فرد مقابل کمی قوی باشه توضیحات کاملا مختصر و مفید و کاملا حرفه ای داده شده کل کلام اینکه این کتاب برای شفهای واقعی نوشته شده نه برای ما شفهای خونگی ولی خب ما هم دل داریم مخصوصا اگر بحث گز در میون باشه اونم از نوع پسته ای اونهم  مجبور نباشی تا به اصفهان بری تازه با فروشنده بحث کنی که چند درصد پسته یا بادوم داره .
قبل از توضیح دادن دستورچند مطلب مهم را باید بگم یکی اینکه من از مراحل کار عکس ندارم چون الان در ولایت نیستم و جو وهوای درست کردن گز را ندارم دیگه اینکه اینکار بیشتر توضیح خوب میخواد تا عکس، خود من هیچ عکسی از مراحل کار نداشتم و دیگه اینکه دقت کنید مواد اصلی داغ و سوزان است با کمی بی دقتی امکان سوختن هست همونقدر که باید سرعت عمل داشته باشید به همان اندازه هم دقت ،حالا زیاد نترسید بهتون قول میدم چنان مهارت در اینکار بدست بیارید که دست اصفهونیهای خوب را از پشت ببندید شما اگر میخواهید از مراحل کار عکس بگیرید دقت داشته باشید که حتما دو نفر باشید چون مواد تا داغه سریع باید مخلوط بشه در غیر اینصورت مواد اصلی سفت میشه و کار غیر ممکن . در درست کردن گز شما به حرارت سنج دیجیتال و وزنه دیجیتال احتیاج دارید بدون اون کار غیر ممکنه ولی ارزش خریدنش را داره یکبار میخرید ولی تا آخر عمرتون یک گز اعلا میخورید .

موادلازم
بادام 120 گرم
پسته 120 گرم
شکر 277 گرم
عسل 166 گرم
گلوکزمایع 60 گرم (در ایران جانشینش باد کا است که امکان خریدش هست که از سیب زمینی بدست میاد و کیفیت گز را پائین میاره بادکا در مقایسه با گلوکز از کیفیت پائین تر و در نهایت ارزونتره و برای بعضی گز سازها مقرون به صرفه تره ولی شما از همون بادکا استفاده کنیداگر گز سازها استفاده میکنند مشکلی پیش نمیاد در قدیمها گز از گز انگبین درست میشده که گیاهی بوده و وجود آن در گز در حال حاضر مطمئنا در خواب وخیاله شاید درگز فوق العاده اعلا ء اصفهان یک قطره انگبین در یک جعبه باشه و امکانش زیاده که این گز برای از ما بهتران با سفارش قبلی با قیمت خیلی خیلی بالا درست بشه .گلوکز از شکر میوه وشربت ذرت درست میشه من از وجود گلوکز در ایران اطلاعی ندارم گلوکزرا در خارج از ایران در اینترنت میشه سفارش داد به هر حال گلوکز و بادکا  فقط جایگزینی برای انگبین است  )
آب 83 گرم (اکر خواستید 10 گرم یا کمی بیشتراز مقدار آب را کم کنید و گلاب اضافه کنید )
سفیده تخم مرغ 33 گرم
شکر 13 گرم

ابتدا پسته و بادام را در فر با 100 درجه سانتیگراد  بذارید تا برشته بشه فقط مواظب باشید نسوزه و بعد فر را خاموش کنید و بذارید گرم بمونه  سفیده تخم مرغ را با 13 گرم شکر بزنید تا سفت بشه حالا اگر خواستید گز زعفرونی باشه کمی پودر زعفرون استفاده کنید ولی بهتره برای اولین بار گز سفید باشه چون احساس خاصی همراه با اشک و لبخند وجودتون را میگیره دو تا قابلمه کوچک مسی یا استیل فقط تفلون نباشه آماده کنید در یکی عسل بریزید و در دیگری شکر و آب و گلوکز را بریزید حالا قابلمه محتوی گلوکز را روی آتش بذارید تا بجوشه و به دمای 150 درجه سانتیگراد برسه  مدت زمان بستگی به حرارت گاز داره بعد از ده دقیقه درجه حرارت را اندازه بگیرید هنوز تا به دمای مورد نظر برسه مونده در این هنگام که گلوکز داره میجوشه قابلمه عسل را هم روی گاز گذاشته بجوشانید و به دمای  130 درجه سانتیگراد برسونید در کتاب مورد نظر فقط گفته شده عسل و گلوکز را به درجه مورد نظر برسونید ولی تجربه نشون داده عسل خیلی زودتر به درجه مورد نظر میرسه و گلوکز دیرتر در نتیجه امکان تیره شدن رنگ عسل زیاده پس شما با این توضیحات این شانس را دارید که همه چیز را از اول کارزیر نظر بگیرید و عسل را کمی دیرتر بجوشانید زمانیکه هر دو معجون به دمای مورد نظر رسید اول عسل را به سفیده تخم مرغ زده شده اضافه کنید به این شکل که قابلمه را در دست بگیریدو شربت را به شکلی که روان سرازیر بشه درست شبیه به  اضافه کردن روغن برای تهیه سس مایونز البته نه به اون آرومی فقط به اون شکل و در حین ریختن باید همچنان به هم زدن ادامه بدید  و به هیچ وجه همزدن و ریختن عسل را متوقف نکنید  بلا فاصله  گلوکز را  به همین طریق اضافه کنید و هم بزنید دقت کنید هر دو تا معجون باید به دمای مورد نظر رسیده باشند و درهنگام مخلوط شدن در این دما باشند حالا آجیل گرم را اضافه کنید از اینجا به بعد دیگه از همزن استفاده نکنید اگر دستگاه بزرگ همزن دارید داخل اون بریزید وهم بزنید که پره های همزن بزرگتری داره و اگر هم نداشتید هیچ مهم نیست با یک قاشق بزرگ خیلی سریع بهم بزنید قالبی که من استفاده کردم یک قالب سیلکون گرد 20 سانتیمتری و به قطر 4 سانتیمتر بود که برای این مقدار ایده ال بود ولی در کتاب از قالب مستطیل که داخل قالب کاغذ روغنی انداخته شده و گز درون قالب ریخته شده و روی آن هم کاغذ روغنی گذاشته شده البته همه اینها در حد توضیح بود و عکسی وجود نداشت حالا اگر از قالب سیلیکون مثل من استفاده کردید احتیاجی نیست برای کف قالب از کاغذ روغنی استفاده کنید وقتی گز را داخل قالب ریختید رویش یک کاغذ روغنی بذارید تا در  دمای اتاق سرد بشه میدونید درست کرن گز خیلی راحته فقط کمی سرعت عمل میخواد شما میتونید اینکار را دو نفره انجام بدید مثلا یکی درجه حرارت عسل را زیر نظر داشته باشه و دیگری گلوکز را ،یا اینکه یکی قابلمه را نگه داره و دیگری کار همزدن را به عهده بگیره ولی من ترجیح میدم اینکار را تنها و با آرامش کامل انجام بدم و خواهشی که از شما دارم اینه که بچه در نزدیکی یا حد اقل در اشپزخونه نباشه و مواظب دست و بد نتون باشید البته با همه این گفته ها بعدها اینقدر خبره میشید که چند تا قالب گز را پشت سرهم درست میکنید من مواد اصلی را نصف کردم  و اگرهم قصد درست کردن چند تا قالب را داشتم در چند مرحله درست کردم تجربه نشون داده اینکار بهترینه .شما بعدها میتونید مثل فرانسویها گز را به شکلهای مختلف با پرتقال مربا شده خشک با اسانس عطر بهار نارنج یا با کاکائو و فند ق درست کنید ولی  من گزایرانی و نوع پسته ای را میپسندم که لطفش خیلی بیشتره
 

اولین گزی که درست کردم ، طعمش خوب بود ولی معلومه که از نتیجه کار راضی نبود م رنگ کاراملی روشن و دلیلش هم این بود که اولین بار عسل و گلوکز را همزمان جوشوندم عسل خیلی زودتر به دمای مورد نظر رسید و گلوکز زمان بیشتری احتیاج داشت و مجبور شدم چند ین بار گاز را خاموش و روشن کنم در عین حال باید هر دو تا را در دمای مورد نظر نگه میداشتم و رنگ عسل تیره شد

در اینجا داره کم کم همه چی بهتر میشه از نظر طعم خیلی خوشمزست ولی باز مشکل رنگ وجود داره هنوز نتونستم مشکل عسل را حل کنم یعنی اگر کسی مثل من پیدا میشد و مسائل جزئی را که باعث کیفیت کار میشه توضیح میداد همه چی بهتر میشد من بودم و این کتاب گرون که در دو خط همه چی را توضیح داده بود وضعیت شما به مراتب بهتر از منه ولی باز امکان داره فراز و نشیب داشته باشید  ولی همین تجربه هاست که در هر مرحله باعث بهتر شدن کار میشه ولی  مطمئن باشید در دفعات بعدی کاملا دستتون میاد 

زیر و روی  گز را وقتی گرم بود از این نونها گذاشتم که شما  اینکاررا نکنید که این هم از اون ایده های آبکی بود هنوز با گز واقعی فاصله داره ولی بافتش خیلی خوب بود    
 
در اینجاست که اشک شادی سرازیر میشه بالاخره موفق شدم  اشکها و لبخند ها که میگم در این لحظه هاست برای جلو گیری از چسبندگی ،زیرو و روی گز را آرد بپاشید و اول در کاغذ روغنی قرار بدید خوب ببندید بعد در پلاستیک یا برای کادو دادن درکاغذ کادو بپیچید اینطوری مشکلی هم پیش نمیاد

حا لا دیگه میتونم گز را برش بدم و به نمایش بذارم دیگه مشکل دررنگ وجود نداره این دیگه خودشه ،همینه گز اصفهون من پلاستیک واقعی برای پیچوندن گز پیدا نکردم در فویل پیچیدم بافت این  گز درست مثل یک گزبا کیفیت میمونه فقط درست کردن گزکه نیست  از همه مهمتر بافت اونه یک گز خوب نباید نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشه قابل جویدن ونباید به دندون بچسبه
 

اینجا دیگه اوستا شدم در مدتی کوتاه 3 تا گز درست میکنم اگر در گز بالائی دقت کنید قطرش از پائینیها بیشتر شده دلیلش هم اینه که به اشتباه بادوم وپسته ای که برای دو تا گز در سینی فر گذاشته بودم همه را یکجا در مواد یک گز ریختم یعنی مقدار آجیل دو  برابر شد  که نتیجه عالی بود گز سفارشی که میگن اینه البته شما میتونید با آجیل کمتری درستش کنید اینجا گز را وقتی در قالب ریختم مقداری پسته خرد شده رویش ریختم بعد گذاشتم سرد بشه همیشه مقداری آرد زیر و روی گز بپاشید بعدها بریدن گز به تکه های کوچک را بی خیال شدم وبه همین شکل گرد درست میکردم و به برشهایی کوچکتر ازکیک بریده و با چای سماوری میخوردیم و جالب توجه اینه که تا به حال به یاد ندارم که گز را به برشهای به این بزرگی خورده باشم راستی دلیلش چه میتونه باشه خب معلومه  اول اینکه در ایران گز به این بزرگی وجود نداره ودیگه اینکه محصول خونگیه
 

دنیای وارونه که میگن اینجاست .حالا دیگه گز به ایران صادر میکنم سال پیش برای عزیزانم چند بسته گز فرستادم گز تمام این راه را به خوبی وسلامتی پشت سرگذاشت و صحیح و سالم به مقصد رسید و همگی کلی غافلگیر شدند به گفته خودشون مد تها بود که گزی به این خوشمزگی و پر ملاطی نخورده بودند
 
توصیه من به شما اینکه وقتی  بعدها در اینکار اوستا شد ین و گزهای بیشتری درست کردین و پولتون هم توی جیبتون سنگینی کرد برای راحتی کار خودتون دو تا دما سنج دیجیتال تهیه کنید که مجبور نباشید از عسل در بیارید و وارد گلوکز کنید بعدا متوجه حرفم میشید من هم این خیال را دارم ولی حالا که دور از ولایتم و دوست دارم اینکاررا در آشپزخونه خودم انجام بدم در آخر اینکه کاری راحتتر از درست کردن گز ندیدم نکات ایمنی را فراموش نکنید و موفق باشید . 


 

۴۰ نظر:

  1. ممنون خانم مهناز
    کارتون عالی هاست

    پاسخحذف
  2. فوق العاده بود! کاش جرات امتحان کردنشو داشتم!
    سارا

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سارا جون اگر وسایل کار فراهم باشه به جرات نیازی نیست فقط دقت لازم داری این وظیفه منه اگر دستوری میزارم نکات ایمنی را گوشزد کنم مثلا کسی انگشتش را در شربت داغ نکنه.

      حذف
  3. واقعا اشتها آور و لذيذ تهيه كرديد !!!
    عكسها شوكه ام كرد !!!
    واقعا عاليه .

    پاسخحذف
  4. وای مهناز جون ،عجب گز اعلایی شده .واقعا گز اصفهان در برابرش هیچه،چقدر پر ملاطه .من خیلی وقته که گز هم نخوردم و البته هوسش رو هم نکرده بودم ولی این گز شما بد جوری هوس انگیزه.معلومه که باید این گز رو به همه نقاط جهان صادر کرد همچین گز با کیفیتی هیچ جا پیدا نمی شه.دستتون درد نکنه مهناز جون ،خیلی توضیحات جامع و کاملی دادید .امیدوارم وقتی تهران رفتم درستش کنیم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ارغوان جون مرسی،خوردن گزاعلاء اصفهان لطف خودش را داره و خوردن این گز دست ساز و خونگی شادی و لطف خودش را.

      حذف
    2. آخه من هیچ وقت گز به این پر ملاطی ندیده بودم !

      حذف
  5. مهناز جون واسه این پستت روزشماری میکردم :)))
    مقصر خودتی که چیزهای خوشمزه بهم دادی ،
    فقط فردا در مورد گلوکز صحبت میکنیم که بدونم از کجا تهیه کنم ، مرسی عزیزم م م م

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. گیلدا جون بالاخره راز این گز گفته شد.

      حذف
  6. ممنون از توضیحات کاملتون خانم مهناز. واقعیت این هست که تا به امروز از چندین دستورتون استفده کردم و نتیجه کار واقعا عالی بودن. جا داره ازتون تشکر کرده باشم.
    لطف می کنید در مورد تهیه گلوکز در آلمان توضیح کوتاهی بدید.
    ممنونم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسی عزیزم. شما میتونی با این آدرس از اینترنت یاحتی تلفنی به اسمglukosesirup یابه اسمbonbonsirup هم گفته میشه سفارش بدی.

      www.hobbybaecker.de
      07306/925900 تلفن

      حذف
  7. واااااااااااااااو..این بی نظیره..من دو سال پیش یه دستوری توی مجله دیدم ولی نرفتم طرفش اصصصصصلا
    ولی مهناز جون این عکسا و دستور شما خیلییییییییی محشره واقعا
    گلوکز مایع همونه که باهاش زولبیا هم درست میشه دیگه....درسته؟...بیرنگه؟

    پاسخحذف
  8. هانی جون در مناطق مرطوب کمی از گلوکز در شربت زولبیا و بامیه استفاده میشه که این شیرینی ترد بمونه و زود نرم نشه گلوکز مایع بیرنگه.

    پاسخحذف
  9. Ba salam va tashakor az dasturate khubetun.
    Tozihat kheili kamel va daghigh budand, vaghan mamnun az vaghti ke migzarin.
    Agar momkene befarmaiid key ard ro zir va ruye gaz mipashim?
    Ba iinke yek ruz az dorost kardane gaze man migzare vali hannuz be shedat chasbnake va hata be divareye ghaleb chasbide, va kesh miad.
    Lotfan rahnamaii befarmaiid.
    Ba tashakore faravan

    پاسخحذف
  10. مریم جون وقتی گز آماده شد در قالبی که با کاغذ پوشانده قرار بدید قالب من سیلکون بود احتیاجی نداشت وقتی گز سرد شد زیر و روی گز به مقدار خوب آرد میپاشی اندازه مواد و حرارت عسل و گلوکز همون باشه که گفتم این نقطه حساسه اگر زودتر از روی حرارت برداری گز کش و برق زیادی داره میدونی من هم همه این مراحل را گذروندم گز من هم اولین بارو حتی دومین بار یک گز کامل نبود ولی مرحله به مرحله بهتر شد و من هم هر بار به تجربه ام اضافه شددرست کردن گز مثل کیک و شیرینی نیست با بدست آوردن تجربه همه چی درست میشه موفق باشی.

    پاسخحذف
  11. Mahnaz jun, mamnun az inke kheili sari javab dadin, vaghan khoshhalam az inhame tavajoh va delsuzi.
    Moshkelam injast ke daghighan nemidunam ke kojaye karo eshtebah anjam dadam ke dafeye baad eslahesh konam, rastesho bekhayn tamame marasemo ba deghat va vasvas anjam dadam.
    Ye soal, glocose va asale man hardoshun dar arze chand daghighe va kheili kutah modat be damaye morede nazar residan.man ham hamuntor ke farmudin unha ro be sefideye form gerefte shode ezafe kardam. Aya bayad ye modat dar hamin dama negaheshun midashtam, ta ghaliz tar mishodan?
    Bebakhshid ke fonte farsi nadaram va soalatam kheili tulani hastand, rastesho bekhayn, nemitunam az kaghaz roghanii ke zireshun gozashtam joda konam va kesh mian, va inke kojaye karo eshtebah kardam, fekramo beshedat be khodesh mashghul karde.
    Hezaran bar mamnun va moteshaker.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اینکه به چه شکلی مینوسی مهم نیست مهتر حل شدن این مشکله ،مشکل باید همینجا باشه که میگی هر دو تا در عرض چند دقیقه به دمای مورد نظر میرسه چون همینطور که در دستور گفتم اول گلوکز ،آب و شکر را میجوشانم بعد از ده دقیقه عسل را میجوشانم گلوکز بعد از ده دقیقه دمائی تقریبا 110 تا 113 داره و تقریبا ده دقیقه دیگه طول میکشه که دما به 150 درجه برسه و عسل هم تقریبا در همین ده دقیقه آخر به دمای 130 درجه میرسه وشعله گاز نه خیلی زیاد و نه کمه با یک حرارت معمولی کار انجام میشه و من چون قابلمه کوچکه شعله کوچک گاز را انتخاب میکنم امکان خطای دید اینجا زیاده که مثلا حرارت سنج 115 را نشون میداده و شما 150 دیده باشی و زودتر از روی حرارت برداشتی در دما سنج دیجیتال این مسائل پیش میاد نظر من اینه که در دفعه بعد گز را بدون مغز درست کن تا اینکه اول به نتیجه خوب برسی و کارت زیاد گرون نشه بعضی از گزسازیها هم اینکار را انجام میدن برای راحت جویدن سالمندها و بچه ها، پس گزت هدر رفته به حساب نمیاد بعد که همه چی درست شدو از نتیجه کار مطمئن شدی با مغز درست کن و اینکه گفته بودی در این دما نگه داری کاملا اشتباست چون در این دما نمیمونه بلکه حرارت بالاتر میره و مشکل بزرگتر میشه کاغد روغنی هم همینطور که از اسمش معلومه باید از پس اینکار بر بیادپس مشکل میتونه به احتمال زیاد در خطای دید باشه که به خاطر هیجان در حین کار پیش میاد اگر باز سوالی داشتی بپرس.

      حذف
  12. Mahnaz jun kheili mamnun az rahnamaiitun, endafe haminjur ke goftin bedune peste o badam dorost mikonm.
    Va inke khastam begam sitetun ro kheili doost daram va har ruz chek mikonam dasturatun barkhalafe kheili az site haye dige recipe haye gheyre tekrari va daste avali dare, albate daste tamame azizani ke site haye ashpazi daran dard nakone va ghasdam be hich onvan biehterami be ishan nabud.

    پاسخحذف
  13. Motevajeh shodam moshkel az koja bud!
    az unjaii ke hameye dastur ha tuye amrica va gaz ha bar asase darajeye farenhayte, aslan be vahede haratye shoma tavajoh nakarde budam
    Darajeye man ham aghrabeii hast va na digitali. Va bar asase farenheit. Be hamin khater ham bude ke sari be damaye morede nazaram miresid.
    Hatman darajeye monaseb ro tahaye mikonam o baz az dasture khub va daghighetun estefade mikonm.
    Bazam mamnun

    پاسخحذف
  14. چقدر خوب که متوجه مشکل کار شدی ولی این تجربه که فکرت را مشغول کرده بود برای دیگران یک تجربه خوب میشه خوندن کامنت ها همیشه بدرد بخوره چون باعث بهتر شدن کار دیگران میشه امیدوارم ایندفعه همه چی بهتر بشه آرد پاشی را فراموش نکن و اگر هم لقمه ای برش دادی آرد پاشی کن موفق باشی.

    پاسخحذف
  15. وای ممنون عالی بود درست کردم همسرم شاخ دراورده بود مزه گز شیرین اصفهان رو میداد عالی ممنونم باز دوست داشتم عکسش را براتون بفرستم اما نشد اینجا بزارم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خاطره جون خوشحالم که موفق شدی عکس کارهایت را میتونی به این آدرس برام ایمل کنی
      mahnaz_rodenberg@yahoo.de

      حذف
  16. سلام دوباره شما گزهاتون را چطور نگه میدارید ؟ من هم ترکیه زندگی میکنم اینجا بشدت مرطوب هست با اینکه گز را در ارد و ظرف در بسته گذاشتم اما باز هم کمی نم کشیده

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من در آلمان زندگی میکنم و چون همیشه یک جای سرد پیدا میشه مشکلی پیش نمیاد مگر اینکه هوا خیلی گرم باشه که در یخچال میذاری فقط اینجور چیزها بعد از مدتی بوی مواد دیگه در را یخچال میگیره که از کیفیتش کم میشه من چند سال پیش از ایران گز گرفته بودم کاغذی داخلش بود که نوشته بود میشه تا یکسال داخل فریز نگه داشت منم اینکار را برای چند ماهی کردم نتیجه عالی بود ولی با این گز نکردم میتونی با مقدار کمی امتحان کنی ولی باز مواظب بوی داخل فریز باشی من چند ماهی هست که در ترکیه زندگی میکنم و چند ماه دیگه هم اینجا را ترک میکنم و در حال حاضر گزی در اینجا درست نکردم

      حذف
  17. سلام من عکسها را چند روز پیش فرستادم بدستتون رسید؟

    پاسخحذف
  18. سلام خاطره جون عکسی نرسید دوباره سعی کن.

    پاسخحذف
  19. ببخشید من دسترسی به گلوکز مایع و بادکا ندارم اگه حذفش کنم مشکلی پیش نمیاد و بجای اون چی میشه استفاده کرد؟ ممنون میشم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من هیچوقت بدون گلوکز درستش نکردم ولی اگر دسترسی به گلوکز نداشتم و حتما باید درستش میکردم با آب و شکر یک شربت به غلظت عسل درست میکردم و جایگزین گلوکز میکردم نمیگم عسل را جایگزینش کنی چون بیش از اندازه طعم عسل میگیره گلوکز باعث میشه که گز نرم و جویدنی بشه اگر کاملا حذف بشه و هیچی جایگزینش نشه حتما سفت میشه که اگر دندونهای سفت و محکمی داری میتونی اینکار را بکنی .با شربت امتحان کن فوقش اینه که خوب نشه ولی اگر خوب بشه تونستی گز درست کنی و این خیلی خوبه بعد خبرش را بده.

      حذف
  20. خیلی ممنون از توضیحات خوبتون. چند سوال دارم.
    1- وقتی شربت و عسل را به سفیده ها اضافه میکنید و با قاشق شروع به همزدن میکنیم، آیا باید ظرف روی حرارت باقی بمونه؟ و تقریبا چند دقیقه در این مرحله باید هم زد؟ از کجا میشه فهمید گز آماده شده؟
    2- گز من خیلی عالی شده بود اما بعد از یک روی که در ظرف در بسته مانده بود خیلی سفت شد. آیا مشکلش در شربتش هست؟ یعنی ممکنه که شربتش خیلی غلیظ بوده باشه؟

    ممنون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. 1. ظرف نباید روی حرارت باشه
      2. باید از دما سنج استفاده کنی و همین که شربت به دمای مورد نظر رسید فوری از روی حرارت برداری اگر این کار را کرده باشی شربتت غلیظ نبوده ولی اگر این کار طول کشیده باشه مطمئنا شربت غلیظ شده ولی هیچ مهم نیست درست کردن گز با چند بار تجربه بدست میاد برای من هم همینطور بود موفق باشی.

      حذف
    2. با سپاس. این دستور شما را امتحان کردم، همه چیزش خوبه بجز اینکه بو و طعم عسل میده! که کمی از گز اصفهانی متفاوتش میکنه. آیا میشه بجای عسل چیز دیگه ای جایگزین کرد؟ مثلا همان گلوکز؟

      حذف
    3. خوشحالم که موفق به درست کردنش شدی در مورد عسل هم باید بگم که یک عسل خوب باید عطری ملایم داشته باشه و اگر عسل ازشیره گلهای بهاری و خوش عطر گرفته شده باشه گز را خیلی خوش عطر و بو میکنه گلوکز را جایگزین عسل نکن با اینکار کیفیت کار و گز را پائین میاری سعی کن عسلت را تغییر بدی اگر عسل طعم تندی داشت گز هم طعم تند عسل را میگیره مثلاعسلی که از گل لاوندل درست میشه خیلی با ارزشتر از عسلی هست که از گل آفتابگردون گرفته میشه و در نهایت گزی که با عسل اعلا درست بشه همون گزخوشمزه و مورد قبول ما ایرانیهاست.

      حذف
  21. باسلام وتشکرازدستورات خوبتون لطفا بفرمایید درسایتی که معرفی کردیددرکدام قسمت میتوانیم گلوکزراپیداکنیم قسمت شکلات ویا...سپاسگزارم

    پاسخحذف
  22. سلام عزیزم، در همون صفحه اصلی در قسمت بالا در کادر زرد رنگ که نوشته produktsuche در قسمت سفید کادر bonbonssirup بنویس در یک قوطی ۶۰۰ گرمی میتونی سفارش بدی موفق باشی.

    پاسخحذف
  23. میشه بادام را حذف کرد؟

    پاسخحذف