صفحات

۱۳۹۳ اسفند ۲, شنبه

آش دوغا




ازآشهای مورد علاقه من یکیش همین آش دوغ هستش آش جو و آش شله قلمکار هم که دیگه حرف نداره تنها آشی هم که بود و نبودش به حالم فرقی نمیکنه آش رشته هستش هیچ وقت هم هوس نمیکنم شاید آخرین بار که خوردم پانزده سال پیش بود چقدر مامانم عصبانی میشد وقتی میدید در بعضی ازمهمونیها این آش سنگین به عنوان پیش غذا سرو میشه خب مطمئنم خیلی ها هم دوسش دارن به هرحال آش رشته به خاطر داشتن رشته خیلی سلیقه ای هستش ولی از همه اینها که بگذریم میرسیم به این آش ساده و سبک که من در زمستونها خیلی زیاد هردوهفته یکبار و یا کم ماهی یکباربار درستش میکنم این آش برام پر از خاطره های کودکی هستش خوشمزه ترین آش دوغ را میشه فقط در سرعین خورد بعد از این هم هر کسی میتونه با این دستور که در اختیارتون میذارم خود همون آش را در منزل درست کنه بدون اینکه دلتنگ خود اصلش بشه ولی بذارید قبل از همه داستانی براتون تعریف کنم سالها پیش که ایران رفته بودم در یک دوره خانمها که من هم از اونجا سر در آورده بودم صحبت از آش شد از قضا من میگم آش دوغ از آشهای مورد علاقه منه خانمی که من اولین بار بود که میدیدمش این حرف را توی هوا گرفت وگفت من این آش را خیلی خوشمزه درست میکنم چند روز بعد هم این خانم زحمت میکشه و با یک کاسه که چه عرض کنم با یک ظرف بزرگ مخصوص آش جلوی در خونه میاد و دو دستی این ظرف آش را در دستهای همسرم قرارمیده میدونید من و همسرم در خوردن و امتحان کردن غذاها سختگیر نیستیم با توجه به کشورهای مختلفی که زندگی کردیم همیشه این شانس را داشتیم که طعمهای مختلف را امتحان کنیم و تقریبا میشه گفت این شانس را به همه غذاها میدیم بدمزه بودن یک غذا با تست کردن و یا خوردن یک غذای با کیفیت و سالم که طعم چندان خوبی نداشته باشه خیلی فرق میکنه ولی آش دوغی که این خانم خوب درست کرده بود نه تنها قابل مقایسه با آش دوغ اردبیل نبود بلکه هیچ شباهتی هم به این آش نداشت آدم وقتی اولین قاشق را توی دهن میذاشت با بوی تند وطعم بدی که داشت نمیشد به خوردن ادامه داد همسرم تا مدتها از اسم آش خوشش نمیومد حالا هر آشی که میخواست باشه خب خیلی حق داشت.روزی از روزها من یک فیلمی در یوتوب دیدم که دوتا خانم اردبیلی با لباس محلی و به روش محلی خودشون مشغول درست کردن آش دوغ هستند پیش خودم فکر کردم این آش دوغی که من درست میکنم خیلی خوشمزست و درست مثل آش سرعین میمونه حالا اگر این آش اصلش باشه پس دیگه باید خیلی خوشمزه باشه درفیلم برای این آش،دوغ جوشیده میشد برنج با تخم مرغ و کمی آرد هم زده میشد و تا به آخر.. من همت کردم مثل دستوری که در زیر فیلم نوشته شده بود عمل کردم غافل از اینکه این آش میشه آش همون خانم ایرانی که طعم آش دوغش بعد از گذشت این هم سال لرزه به تن میاره جالب اینجاست وقتی شروع به پختن این آش میکنید عطر بدی در خونه میپیچه بعدش هم معجزه ای رخ نمیده و طعمش هم مثل عطرش میشه وخیلی هم غلیظ میشه ولی مهمتر اینکه این آش قابل خوردن نیست این حرف از کسی گفته میشه که اگر غذا خوش کیفیت باشه سعی میکنه باهاش کنار میاد ولی این آش موضوعی کاملا جداست خدا این آش را نصیب کسی نکنه .

 میخواستم با چوب آتیش درست کنم و لطفش را برای دل شما و خودم بیشتر کنم ولی بعد منصرف شدم
من دوست دارم مثل آش فروشی های خیابونی بدون تزئین باشه طعم این آش بدون همه اینها هم عالیست این آش با سیر کوبیده شده سرو میشه و برای اینکه رنگ سیر تیره نشه با کمی روغن مایه قاطی میشه

حالا میرسیم به تعریف این آش خوشمزه،توجه کنید آش دوغ سرعین کمی آبکی هستش سبزیهای داخل این آش درشته و وقتی که داغ و تند خورده میشه سبزی از قاشق آویزون میشه میخوره به پوست صورت و بدجوری باعث سوزش میشه امان از دست این آش خوشمزه ، برای آش دوغ باید دوغ ترش باشه برای ترش شدن دوغ بدون باز کردن در پاکت یا بطری بذارید یک تا دو روز در دمای آشپزخونه بمونه تا ترش بشه برنج این آش هم نباید زیاد باشه .


سبزی این آش باید تره و جعفری باشه که بعضیها از نصف مقدار جعفری کم میکنند و گشنیز اضافه میکنند من چون در اینجا به تره دسترسی ندارم از سبزی که شبیه به تره هستش استفاده میکنم از آنجائیکه من مقدار آش را دو برابر کردم به مقدار بیشتری از این سبزی احتیاج داشتم این مقدار که اینجا میبینید از 8 تا دسته کوچک بدست اومده قیمت هردسته از این سبزی 80 سنت هستش من هر 8 تا سبزی که اونجا بود خریدم و جعفری هم همون قیمت بود و از 5 دسته جعفری استفاده کردم برای اینکه مقدار سبزی بیشتر بشه از برگهای سبز تره فرنگی  کمک گرفتم که طعم خوبی به آش میده شما در صورت دسترسی از همون تره و جعفری استفاده کنید پیش خودم فکر کردم اگر مغازه ترکها میرفتم قیمت سبزی ارزونتر میشد ولی من کمی خیره سر هستم و اینکار را نکردم اگر کمی به قضیه عمیق تر فکر کنم این سبزیها همچین گرون هم  برام تموم نشده چون اگر مغازه ترکها میرفتم صد درصد چند تا چیزدیگه که احتیاجی هم بهش نداشتم میخریدم موقع ظهرهم که بود مطمئنم که با شکم گرسنه چند تا چیز بی ربط دیگه هم میخریدم .
 این دوغ ترکی و بدون گاز هستش و چون کیفیت خیلی خوبی داره میشه در سوپرمارکتهای بزرگ آلمانی هم تهیه کردش حتما از دوغ آماده استفاده کنید
مواد لازم
نخود پخته شده 200 گرم
برنج 60 گرم
سبزی 250 تا 270 گرم (درشت خرد بشه این مقدار داده شده بعد از خرد کردن سبزی هستش)
دوغ ترش یک لیتر+700 میلی لیتر
سیرکوبیده شده یک قاشق غذاخوری سر پر
آب قلم یا عصاره گوشت یا در صورت دسترسی نداشتن آب معمولی 250 میلی لیتر
فلفل سیاه که تازه کوبیده شده باشه نصف قاشق چایخوری
نمک (داخل آب قلمی که من استفاده میکنم به اندازه کافی نمک داره پس نمک اضافه نمیکنم)
اگر چه حبابهای روی دوغ کاملا مشخص نیست این حبابها نشون میده دوغ حسابی ترش شده همه آش دوغ یعنی ترش بودنش
اول از همه برنج را بشورید با آب قلم به مدت پنج دقیقه بپزید یک تا دوبار بهم بزنید تا ته نگیره بعد سبزی و سیرو فلفل سیاه را اضافه کنید حرارت را کم کنید در قابلمه را کمی نیمه باز بذارید وبه مدت ده دقیقه بپزید گاهی هم به هم بزنید تا ته نگیره ولی آب اضافه نکنید در پنج دقیقه آخر نخود را اضافه کنید حرارت هم چنان کم باشه بعد از گذشت این مدت دوغ را اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید تا دوغ زود جوش بیاد آش را گاهگاهی بهم بزنید وقتی که آش به جوش اومد یکربع تا بیست دقیقه زمان بگیرید و باز گاهی بهم بزنید خوبی استفاده از دوغ به جای ماست در این هستش که خیلی راحت بریده نمیشه و آش بد قیافه نمیشه لازم هم نیست خیلی بهم بزنید البته اگر دوست داشته باشید دائم بهم بزنید آشتون خیلی یکدست و صاف میشه  من گاهگاهی بهم میزنم بافت آش خیلی هم خوب میشه ولی آشپزخونه را ترک نمیکنم.

 آب قلم هر آش و سوپی را خوشمزه میکنه اگر چه به مقدار کمی از آب قلم استفاده میشه ولی همین مقدار جذب برنج و سبزیجات میشه و خیلی خوش طعم میشه شما میتونید از آب گوشت آماده استفاده کنید بعد از 5 دقیقه که برنج کمی خودش را باز کرد سبزی و سیررا اضافه میکنیم ازهمون ابتدای کار و عطر خوشی در خونه میپیچه 

وقتی سبزی را با برنج مخلوط میکنیم آبی در قابلمه دیده نمیشه آب سبزی برای پخت ده دقیقه ای کافی هستش فقط گاهی بهم بزنید که ته نگیره


بعد از اضافه کردن دوغ شعله اجاق را بالا میبریدو گاهی بهم بزنید بالا بودن شعله مهمه چون نباید دوغ ببره در 5 دقیقه آخر شعله اجاق را روی درجه متوسط بذارید وهمچنان بهم بزنید




 آش خاطرات من آش سفت و خیلی لعاب داری نبود اگر شما دوست دارید لعاب بیشتری داشته باشه از یک لیتر و نیم دوغ استفاده کنید به هر حال مقدار بیشتری دوغ ترش کنید تا با سلیقه خودتون غلظتش را کم یا زیاد کنید
خوردن این آش در هوای سرد چه کیفی داره جای همه دوستان خالی
 مقداراین آش زیاد نیست اگر آش دوغ را در یکروز تعطیل درست کردید و تمام روز در منزل بودید و هم برای ظهر و هم عصرونه و هم شام میل کردید برای یکنفر کافیه چون که سرد این آش هم خوشمزست و میشه در هر ساعتی از روز خوردش
پس بیشتر از یکروز دوام نمیاره فراموش نکنید که این آش دوای لاغریست.

مطلب اضافه شده
راستی یادم رفت بنویسم اگر مقداری برگ سیر تازه به این آش اضافه کنید خیلی خوشمزه میشه

۸ نظر:

  1. ممنون که بنده رو از پست این آش معاف کردید. همون طور که گفتید، این غذا سبک و تقریبا به سوپ متمایل هست. ترشی جالب و دوست داشتنی یی هم داره. بازهم ممنون. فکر کنم این پنجشنبه بنده کار رو با پست اش شیرازیم تموم کنم و رسما وارد دستورهای بهاری بشیم

    پاسخحذف
  2. این که خیلی بد شد خوندن طرز تهیه آشهای شما هم حال و هوا رنگ و لعاب خودش را داره ولی برای آش شیرازی مشتاقانه منتظرم فکر کنم در آلمان حالا حالاها بتونیم کز کنیم و آش بخوریم آش بعدی هم آش شیرازیه.

    پاسخحذف
  3. تشکر بابت این پست تازه
    میخواد آش باشه میخواد دوپیازه
    میخواد سرد باشه مثل ماست ومیوه
    میخواد داغیش بیاره اشک به دیده
    میخواد چون ماکارون از رنگ سرشار
    میخواد ساده باشه چون برف به کوهسار
    میخواد چشمها بیش از زبون کنه ذوق
    میخواد با سر بری تو دیگ از شوق
    میخواد فوری بری توی کارش
    میخواد روزی دیگه گذاری بارش
    میخواد باشه همه چیزهاش مهیا
    میخواد تره ش بیاد زون سر دنیا
    میخواد دوغ اش نیاد اینجا ترا گیر
    میخواد مجبور بشی سازیش با شیر
    همینکه شد همه مواد فراهم
    دهم سوری به خود و همغذایم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من خیلی خوش شانس هستم که توسط نیرنگ عزیز شعرقشنگی به مناسبت هر پست هدیه میگیرم عادت کردم بدجور تموم شد رفت.
      درست کردن دوغ با شیر را خوب گفتی من این طریق دوغ درست کردن را از خانم مرجان که در پست باتر میلک خانگی در وبلاگ کافه شمشیری کامنت گذاشته بودند یاد گرفتم که دستشون هم درد نکنه،ایشون گفته بودن در یک بطری شیر دو قاشق ماست بریزید و در جای گرم چند روزی نگه دارید میشه دوغ گازدار،من اینکار را هم با شیر تازه دوشیده شده گاو کردم هم با شیر پاستوریزه که همونیژه نشده باشه هر دوتاش خیلی خوب میشه ولی هوا باید تابستونی و خوب گرم باشه تا شیر کشدار نشه و تبدیل به یک دوغ خوشمزه بشه و میخواستم در تابستون اینکار را انجام بدو و یک پستی هم براش بذارم تا خواننده دچار شک نشه که با این روش دوغ مسموم شده با این مدل دوغ، آش دوغ محشر میشه من این آش را در تابستون با این مدل دوغ درست میکنم.

      حذف
  4. سلام به دوست عزیزم...
    به به چه آشی...خیلی هوس انگیزه اونم تو این روزا...مام اینجا یه نوع آش داریم که همینطوری درست میشه منتها سبزیش اسفناج و کمی گشنیز و برگ سیر که اگه در دسترس نبود از خود سیر استفاده میشه ...آش سبکیه و برای اهالی رژیم خیلی عذاب وجدان نمیاره خوردنش...من واقعا دوس دارم این آش و .اینبار با این روش امتحان میکنم و مطمئنا خوشمزه خواهد بود عزیزم...بازم ممنونم بابت دستور غذایی خوشمزه ات...زنده باشی عزیزم
    راستی مهناز جان ، اون ظرفات منو کشته!!!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام فرناز نازنین، مثل اینکه این آش بسته به هر منطقه کمی تغییر پیدا میکنه ولی مهم اینه که خوشمزست و من هم خیلی دوسش دارم و میشه با خیال راحت چند کاسه ازش خورد حتما امتحانش کن اگرچه مدل خودت هم فرق آنچنانی با این آش نداره.پختن آش سنتی در قابلمه سنتی و سرو کردنش در کاسه سنتی لطفش را چند برابر میکنه.

      حذف
  5. من خودم دوغ درست میکنم با شیر،،، میتونم این نوع دوغ استفاده کنم؟؟؟؟؟؟

    پاسخحذف