صفحات

۱۳۹۲ فروردین ۲۷, سه‌شنبه

سیب زمینی سرخ شده با سالمون دودی

 

اسم اصلی این غذا kartoffelrösti  که با تلفظ کرتوفل رشدی خونده میشه و به معنی سیب زمینی برشته سرخ شدست این غذای آلمانی سوئیسی به روشهای مختلفی درست میشه بعضیها  از سیب زمینی خام استفاده میکنند و بعضیها از پخته و بعضیها هم از مخلوط هر دو تا ، من در اینجا نوع پخته را درست کردم رشدی چیزی شبیه کوکو سیب زمینیست با این تفاوت که از پیاز و تخم مرغ استفاده نمیشه و فقط نشاسته داخل سیب زمینی باعث شکل گرفتن رشدی میشه و به شکل سنتی برای سرخ کردنش باید از روغن حیوانی استفاده بشه حالا میتونه روغن غاز ویا کره جرم گرفته شده یعنی همون روغن حیوانی که از کره درست شده میشه باشه و معلومه که من از روغن محصول خودم استفاده میکنم معمولا در این کشور ها هر جا که بساط اسکی براه باشه بوی خوش رشدی هم میاد و در رستورانهای خوب به عنوان پیش غذا با خاویار و یا سالمون دودی سرو میشه حالا این غذا یا به عنوان پیش غذا یا در کنار غذا و یا به عنوان غذای اصلی همیشه خوشمزست درست کردن رشدی آسونه ولی با همه این احوال باید به چند نکته توجه بشه که بعدا توضیح میدم من رشدی  را با سالمون دودی  به عنوان غذای اصلی درست میکنم ولی معمولا به عنوان پیش غذا استفاده میشه. امکان زیادی میدم کسانی که از این نوع ماهی خوششون نمیاد با خوردن این ماهی با این ترکیب یکی از مشتری های همیشگیش بشن .
 

 
مواد لازم:
سیب زمینی به مقدار لازم(مقدار سیب زمینی دست خودتونه چون اگر برای پیش غذا درست بشه طبیعیه که مقدار کمتری نیاز دارید ولی اگر به عنوان غذای اصلی بود معلومه که باید بیشتر درست بشه گفتم که نگید نگفتم)
روغن حیوانی(شما میتونید از هر روغنی که دوست داشتید استفاده کنید ولی مسلمه که با روغن حیوانی  مخصوصا اگردست ساز خودتون  باشه یک چیز دیگریست)
نمک و فلفل (در استفاده نمک دقت کنید ماهی دودی نمک داره)
ماهی سالمون دودی به مقدار کافی
خامه ترش (در صورت دسترسی نداشتن  میتونید از دو ق غذاخوری ماست سفت و 1 ق غذاخوری خامه استفاده کنید)
شوید به مقدار خیلی کم
آب لیمو ترش تازه به مقدار کم
 
ابتدا سیب زمینی را ازشب قبل  با پوست بپزید تا جائی که تقریبا پخته بشه به اصطلاح سفت پخته شده باشه طوری که موقع رنده کردن شکل خودش را حفظ بکنه حالا میرسه به رنده کردن ،در رشدی شکل سیب زمینی خیلی مهمه من در آشپزخونه خودم رنده درشت و بلندی دارم که شکل سیب زمینی هم بلند تر میشه ولی اینجا با رنده معمولی رنده کردم ولی حتما باید دنده رنده درشت باشه یک دستمال آشپزخونه پهن کنید سیب زمینیها را روی دستمال رنده کنید و فقط به یک جهت ،سیب زمینی را بطرف پائین رنده کنید و دوباره بالای رنده بذارید و بطرف پائین بکشید این به خاطر اینه که سیب زمینی بلند تر رنده میشه حالا بذارید به همین حالت نیم ساعت تا یکساعت بمونه اگر هم بیشتر از این مدت موند خیلی هم بهتر میشه بعضیها تا چند ساعت میذارند بمونه  تاوه ای سنگین از جنس مرغوب را خوب داغ میکنید مال من تاوه ای از نوع کیفیت متوسط بود بعد مقداری روغن داخلش میریزید میذارید خوب داغ بشه ادامه توضیح روی عکسها.
برای دیب خامه ترش را با کمی آب لیمو ترش و شوید خرد شده قاطی کنید و اگر خامه ترش نداشتید ماست سفت را با خامه ویک یا دو ق چایخوری آب لیمو و خیلی کم شوید قاطی کنید از نمک استفاده نکنید چون ماهی به اندازه کافی نمک داره
 
سیب زمینی را رنده  میکنیم پهن میکنیم یک مدت به همین شکل بمونه تا رطوبتش گرفته بشه نمک و فلفل را میزنیم
 
بعد از داغ شدن تاوه و روغن با دست مقداری از سیب زمینی ها در تاوه ریخته و میگذاریم 5 دقیقه به همین شکل سرخ بشه ( شما میتونید سیب زمینیها را یکجا سرخ کنید و موقع سرو به برشهای عادلانه تقسیم کنید ولی امکان داره موقع بر گردوندن  سیب زمینی مشکل پیش بیاد ولی کاریست شدنی فقط کمی تجربه و قلق میخواد)    
 
بعد از اینکه کمی خودش را گرفت با کمک قاشق بهش یک فرم کمی منظمی بدید و بذارید کاملا سرخ و برشته بشه 
وقتی که خوب سرخ شد با احتیاط برمیگردونیم فراموش نکنید که به خاطر نداشتن تخم مرغ چسبندگی خیلی کمه و در اینجا باید کمی ابتکار به خرج بدید
حالا ورقه های ماهی دودی را روی رشدی بذارید و با خامه ترش سرو کنید وقتی که اولین لقمه را که در دهنتون میذارید و وقتیکه طعم سیب زمینی برشته با ماهی دودی و خامه ترش قاطی میشه اینقدر هیجان زده میشید که امکان داره زیاده روی کنید در کنارش یک نون سیردار(یا نونی ساده با پاسته برگ سیربا برگ سیری که خودتون سبز کردید) و یک سالاد هم درست کنید که حد اقل سیر بشید چون این از اون دسته غذاهایست که معلوم نیست فرودش به کجاست و برای همینه که بیشتر به عنوان پیش غذا در نظر گرفته میشه    
 
در اینجا از کوکوی سیب زمینی استفاده شده


من اگر تنها باشم همون کوکورا با سیب زمینی خام با تخم مرغ و پیازچه را درست میکنم که با ماهی دودی خیلی خوشمزه میشه و به خاطر اضافه شدن مواد دیگر بافتش نرمه و اون برشتگی رشدی را نداره در عوض سریع و خوشمزست ولی بقیه اهل خونه فقط به رشدی سنتی قانع میشن شما هم برای اولین بار به طریق بالا عمل کنید وقتی گرفتارش شدید  میتونید به شکلهای مختلف امتحان کنید.

تنها خطری که شما را تهدید میکنه این میتونه باشه که تا مدتی بهش اعتیاد پیدا کنید مخصوصا که فصل گرما شروع میشه و جون آدم یک چیز نمکی میخواد و چون راحت و سریع درست میشه امکان داره تا مدتی بند ش بشید ولی بعد از مدتی این موضوع هم مثل بقیه چیزها به روال عادی خودش بر میگرده  اگر هم به این ماهی دسترسی نداشتید به هیچ وجه غصه نخورید این سیب زمینی به تنهائی هم خوشمزست و در خیلی جاها به تنهائی خورده میشه .

 




۲ نظر:

  1. دستتون درد نکنه مهناز جون ،حسابی برشته وهوس انگیزه.حتما بزودی امتحانش می کنم .

    پاسخحذف