صفحات

۱۳۹۲ فروردین ۳۰, جمعه

روش پخت آرتیشو یا کنگر فرنگی

 
 
یکی از کارهای قشنگی که من وپسرم شنبه ها صبح انجام میدیم اینه که چرخ خریدمون را بر میداریم و میریم خرید اون چیزهائی که در طول هفته بهش احتیاج داریم و هیچ وقت از این کار خسته نمیشیم با اومدن و رفتن فصلها ،با دیدن گوجه سبز و چاقله بادوم کیه که خوشحال نشه بازار ترکها شبیه به بازار روز شمالیهاست و با داشتن و دیدن بعضی از میوه ها آدم یاد ایران میافته امروز خیلی از سبزیها و میوه ها موجود بود با دیدن آرتیشو و در کنارش باقلا و سیر تازه ، شروع کردم به با فتن خیالهای قشنگ مثل پختن آرتیشو و در کنارش باقلا و همینطور سیر تازه و...... میدونید خریدن با شکم گرسنه همیشه دلنشینه ولی وقتی که به خونه برمیگردی فکر میکنی حالا چه وقت خریدنش بود آرتیشو باید دسته جمعی و یا به قول معروف حال و هوای خوردنش موجود باشه حالا دیگه خریده شده بود و باید یک بلائی سرش میاوردم از من به شما نصیحت با شکم سیر برید خرید .
 

آرتیشو به مقدار لازم
یک قابلمه بزرگ
آب
نمک یک ق چایخوری
 آب لیمو یک ق غذاخوری

قسمت زیر آرتیشوکه را با چاقو بگیرید قابلمه را پر آب کنید به جوش بیارید نمک و آب لیمو اضافه کنید و آرتیشوکه را داخل آب بیاندازید واز اون جائی که دوست دارند روی آب بیان گاهگاهی با کفگیر سوراخ دار اونها را زیر و رو کنید 45 تا 50 دقیقه بپزید حالا یک برگ بکشید بیرون اگر راحت بیرون اومد یعنی پخته میتونید برای اطمینان بیشتر یک چاقو بزنید تهش وقتی به راحتی فرو رفت یعنی آمادست داخل آبکش بذارید تا آبش برود با دیپ سرو کنید .من یک دیب خیلی ساده درست میکنم که خیلی خوشمزست وهمیشه بدون اندازه گیری درست میکنم در اینجا سعی میکنم با مقدار تقریبی این دستور را در اختیارتون بذارم
 
موادلازم:
 ماست 4 ق غذاخوری              
مایونز 2 ق غذاخوری
خردل نصف ق چایخوری
 سیر یک حبه
سرکه کمی
آب لیمو کمی
نمک
شکر نصف ق چایخوری
جعفری خرد شده خیلی کم
 من ایندفعه سیر و خردل و جعفری را حذف کردم و یک ق چ خوی پاسته سیر اضافه کردم که خیلی خوشمزه شده بود سیر را له یا رنده کنید با بقیه مواد قاطی کنید و ترشیش  را با سلیقه خودتون اندازه کنید بقیه توضیحات روی عکس.
 

به این شکل خورده میشه که  قسمت پائین  برگ را که کمی گوشتی تره به دیب میزنید و به زیر دندون بالا میکشید برگهای روئی که کلفترو سفتره و هیچ گوشتی نداره میتونید بکنید و دور بریزید دیپ میتونه از سرکه بالزامیک و روغن زیتون و آبلیمو تازه هم باشه که در ظرفهای جداگانه میریزید و سرو میکنید اولش شاید خوردن آرتیشو به ذوقتون بزنه و کمی اینکار بنظرتون......... بیاد ولی کم کم خوشتون میاد فقط اینو گفته باشم این چلو کباب نیست که دو لپی بخوریدش باید کمی روحیه این کار را داشته باشید        

بعد از تموم شدن برگها به قسمت خوبش که قلب آرتیشوهست میرسید که درخارهای نرمی پوشیده شده که خیلی راحت با دست کنده میشه و میتونید بخورید


 خوردن آرتیشو یک کیفه درست مثل خوردن با قلا پخته و یا شکندون تخمه، من با پختن باقلا به یاد این افتادم که شمالیها در این فصل  باقلا سبز را با نون وپنیر و سیر و اشپل شور و مغز گردو میخورند منم برای اینکه دلهای قشنگتون را به تاپ و توپ بندازم این سینی را با این مخلفات درست کردم البته ما اشپل را نخوردیم گذاشتمش برای روزی که پلا کباب داشتیم       
 
میدونید خیلی قدیمها دیدن عکسهای عروسی و فیلم عروسی بدترین تنبیه برام بود مخصوصا که برات دیدنش چندان مهم نباشه وقتی که به دیدن عروس خانم میرفتی بعد از خوردن چای و شیرینی دست و پای من میلرزید که چقدردیدن آلبوم عکس و بعد ش هم فیلم طول میکشه بدترین  و طولانی ترین قسمت فیلم هم دیدن مراسم عقد و کادو دادن  به عروس و دوماد بود نمیدونم چرا تموم نمیشد حالا با گذاشتن این عکسها در وبلاگ یاد اون روزها افتادم ولی  خوبی دیدن عکس در وبلاگ اینه که میتونی اگر دوست نداشتی نگاه نکنی به هر حال در اینجا عکسهای شنبه بازار ترکیه را میبینیم که خالی از لطف نیست وبرای من این عکسها که ماه های آخر اقامتم را در ترکیه میگذرونم میتونه یک خاطره  قشنگ باشه و یا برای شما ؟
 
 کسانی که آرتیشو میفروشند مهارت زیادی در پاک کردنش دارند حالا هر کسی بخواد تصمیم درست کردن دلمه یا  استفاده دراسپاگتی یا سالاد و یا پیتزا را داشته باشه کافیه اشاره کنه به هرمدلی که دوست داشته باشه براش تمیز میکنند 




هیچ وقت توت تازه دوست نداشتم با این حال یک بسته خریدم و فکر کردم شاید نوع سیاهش با مزه تر باشه همون توت همیشگی بود چیزی بی مزه تر از توت ندیدم البته در مورد نوع خشکش موضوع کمی فرق میکنه  



برگ سیرهای من بعد از گذروندن مرحله سوم دور ریخته شد حالا دوباره سیرخشک میخریم و از نو شروع میکنیم
این هم پنیر فروشم که خوشمزه ترین پنیرهای دنیا را داره


این هم خوشمزه ترین تخم مرغهای موجود در دنیا که روستائیها آخر هفته به بازار میارن
 
واین هم خوشمزه ترین کره و پنیری که از روستائی در نزدیکی شهر ارزروم میارن  که خوشمزگی گوشت گاو و گوسفنداش در ترکیه معروفه یک چیزی مثل گوشت گاو درژاپن حالا فکر کنید با شیر چنین گاوی کره درست بشه دیگه کی به یاد کره و پنیر فرانسه میافته من که در حال حاضر کره حیوانی را از این کره درست میکنم که طعمی بهشتی داره 
در آخرخرید هم غرغر شکممون را با این نون بورک که داخلش با پنیر پر شده آروم میکنیم
همه جای دنیا ماهی فروشی داره ولی قشنگترینش اونه که همون جا هم ماهی بفروشه و هم ماهی سرخ کنه


به این ماهی ریز حمسی میگن که بنظر من نباید  کلیکا باشه ماهیفروش میگه باید در زمستون وقتی که آب سرده این ماهی خورده بشه وقتی که هوا گرم شد کسی حمسی نمیخوره چون لذت گوشت حمسی در آب گرم از بین میره ما که یک بشقاب را یک تنه خوردیم 
این هم سیر من در مرحله سوم دیگه جونی در حبه سیر نمونده البته برگها بلند تر از این هم شدند و بعد از چیدن برگها، سیرها دور ریخته شدند دفعه چهارمی وجود نداشت 
 
دوستم هفته پیش برگ سیر سبز میکنه سیرها در دو نوع مختلف بودند یک نوع مثل مال من ازشنبه بازار واز اونجائی که تعدادشون کم بوده یک بسته از سوپر مارکت میخره از اون نوع که داخل توری بسته بندی شده و خیلی سفید و زیبا نشون میده و هیچ لکه ای روش نیست و البته میشه به این نتیجه هم رسید کلی مواد بهش زدند و دیگه یک سیر طبیعی نیست نوعی که از بازار خریده بوده سبز میشه و نوعی که از سوپر بوده عقیم میمونه با این که هر دو تاشون در یک ظرف بودند. من امروز رفتم پیشش وقتی که سیر سوپرمارکتی را دیدم تعجبی هم نکردم چون از اونجائی که به این سیرهای داخل توری مواد زده میشه که سبز نشن و ریشه نزنند و تا مدتی طولانی سفید و زیبا بمونند سیرهای سوپر مارکت از این مشکلات داره و برای اینکار حتی سر سیر را که بصورت طبیعی با کمی مو پوشیده شده کاملا میبرند برای همین سیر بازاری که در سمت راست میبینید سبز شده و سیر وسطی که در وسط میبینید نه با اینکه همزمان در آب گذاشته شده،شما اگر به سیر بازاری دسترسی ندارید از مغازه آسیائی تهیه کنید        

 
سیر وسطی به خاطر داشتن کمی مو با گذاشتن در آب بعد از 6 روزر دو بند انگشت سبز میشه سیر دست چب که سیر سوپری بوده و از نوع عقیم شده بوده وحتی یک تار مو هم نداشته بعد از گذشت 6  روزنتوتسته سبز بشه فقط به جاش در قسمت دورش خیلی کم ریشه زده و وسطش همچنان خالیه خب معلومه با نداشتن مو نتونسته سریع ریشه بزنه و در نتیجه سبز نشده سیر دست راست از نوع بازاری و محلیست من سیر دوستم را به خونه آوردم  تا  زیر نظر بگیرم سیر سوپری با در آب موندن و ریشه زدن خیلی دیر، رنگش کمی به زردی میزنه حالا آخرش سبز بشه یا نه معلوم نیست نمیدونم چرا یاد مادام مارپل افتادم.       


۱۷ نظر:

  1. دستتون درد نکنه مهناز جون .من هیج وقت تا به حال آرتیشو نخوردم ،ولی از اونجایی که امتحان کردن مزه های جدید رو دوست دارم ،این دفعه که دیدمش حتما می گیرم که امتحانش کنم !
    به بازار رفتن صفای خودش رو داره ،خیلی عکس هاتون حال و هوای خوبی داشت .آفرین به این آقا پسر گل که با مامانش میره خرید ، خدا حفظش کنه.
    به نظر من این سیر های داخل توری مزش هم فرق می کنه !

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسی ارغوان جون ،آرتیشو با اینکه فوق العاده مقوی و سالمه نمیدونم چرا در غذاهاکمتر بهش شانس میدیم شاید هم برامون ناشناختست به هر حال بد نیست امتحانش کنی

      حذف
  2. مهناز جون یادته از بازار اونجا میگفتی که همه چیز داره و خیلی با حاله
    با دیدن این عکسها دقیقا منظورت رو متوجه شدم :)
    خیلی جالب بود ، مخصوصا اون ماهی ها و سیر تازه ، و چه جالب اون ماهی ها رو سرخ کرده بودند
    راستی کولی هم داشت ؟؟ :))))) از قول من پسر گلت رو ببوس

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. گیلدا جون کولی هم داره اونم در چندین نوع مختلف و جات هم خیلی خالی چون میدونم ماهی خیلی دوست داری.

      حذف
  3. vay cheghadar bahaleeee,yade bazar rooze lahijan oftadam.manam mikhaaaaammm.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من هم با دیدن این بازار به یاد بازار رشت میافتم همین که پا داخل بازار میذاری اینقدر چیزهای خوشمزه هست که دهن آدم پر آب میشه بازار اونجا یک چیز دیگست.

      حذف
  4. عکس های بازارتون خیلی قشنگ بود . خوش به حالتون . من توی پرتغال ازاون برگ سیرها و ازاون فلفل سبز های تند ندیدم، نوش جون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من مدتی در پرتغال زندگی کردم اونجا هم قشنکیهای خودش را داره کباب ماهیش هم خیلی خوشمزست.

      حذف
  5. البته به روشی که گفته بودین سیر سبز کردم که خیلی عالی بود ، مرسی

    پاسخحذف
  6. salam man homa hastam kheily karhat aly va ghashang va professional hast. omidvaram hamisheh movafagh bashi

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هما جون خیلی خوشحال و غافلگیر شدم که اینجا دیدمت خیلی ممنون عزیزم میبوسمت.

      حذف
  7. VAAAAAAAAAAAY MERCI AZ IN AXAYE GHASHAANG KHODARO SHOKR KE MAHE DIGE MIRAM IRAN V HATMAN 1 HAFTEH (RASHT) VAGARNA SEKTE MIKARDAM
    RASTI 2 TA KHAHESH YEKI INKE MISHE DASTORE POKHTE BPOREK BA TARZE TAHAYE KHAMIRESH RA BEDID VA D IGE INKE IN BAZAR KOJAYE TUKIYE HASTESH
    MAMANOON
    PARISA

    پاسخحذف
  8. این بازار در یکی از محله های استانبول هستش در مورد بورک هم در آینده امکانش هست .تعطیلات در ایران بهتون خوش بگذره .

    پاسخحذف
  9. واي خداي من عالي بود، واقعن مرسي! بنظرتون ميشه ادم ازين سيرهاي واقعي! به تعداد زياد بخره بذاره تو يخجال تا در طول زستون برك سير درست كنه؟خراب نميشه؟ من كه خيلي هيجان زده م، نميدونم تا شنبه جه جوري صبركنم كه برم بازارجه محلي و سير بخرم...؛)

    پاسخحذف
  10. سلام
    سيرهاى خوشكل از چين مى ايد بعتره همان زشتها را بخوريم كه طبيعيست و حتى گردوهاى خوشكل انها هم چينى هستند

    پاسخحذف