صفحات

۱۳۹۲ فروردین ۱۰, شنبه

خمیر پیتزا بدون و ر ز


دوباره نوشتن بعد از این چند روز خوش گذروندن به همراه مهمونها کار آسونی نیست کارتون پینوکیو یادتونه، رفت شهر بازی و حرف پری مهربون را گوش نکرد در آخر هم گوشهاش دراز شد شاید اگر همینطور پیش میرفت برای منم چنین اتفاقی میافتاد حالا همه چی به شکل عادی خودش برگشته و این سال جدید را با یک خمیر پیتزا که به ورز دادن احتیاجی نداره شروع میکنیم ازاین روش برای پختن نون هم استفاده میشه .من که خاطرات خیلی قشنگی از پیتزاهای ایرانی دارم شماچطور؟بنظرمن طعمش هم بسته به اینکه چقدر گرسنه بودی خوب بود با همون پنیرهایی که آخرش هم سر در نیاوردیم چی بود هر چی که بود پنیر واقعی نبود تنها پنیر موجود برای پیتزا و لازانیا در آنزمان ،کش اون پیتزا هیچ وقت از یاد م نمیره چقدر سس قرمز روی پیتزا میریختیم حالا چرا با این همه سس خورده میشد دلیلش معلوم نیست  همسرم میگه خمیر پیتزا در ایران بیشتر شبیه به خمیر شیرینی میمونه و یک خمیر پیتزا ی واقعی نیست بنظر من هرچی که هست پیتزای وطن وبرای گهگاهی خوبه ،میدونید پیتزا و اسپاگتی از اون دسته غذاهائیست که آدم فکر میکنه خوردن اون در ایتالیا چه محشری میتونه باشه من چند ماهی آنجا زندگی کردم باید کمی عادت به خوردن اسپاگتی سفت و پیتزای نازک و برشته داشته باشید وگرنه حسابی توی ذوق میخوره  رستورانها ی ایتالیائی در کشورهای خارجی بسته به ذائقه همون کشور در پخت غذا توجه میکنند ولی در ایتالیا کاری را میکنند که باید بکنند در آلمان رستورانهای ایتالیائی طرفداران خیلی زیادی داره و همسر من یکی از اونهاست برای من خوردن پیتزا به شکل رسمی در رستوران اونم با کارد و چنگال دیگه از اون کارهاست اگر چه اوایل کمی اختلاف سلیقه در این مورد داشتیم ولی سالهاست که مشتری پیتزاهای ما ما میاست و بقول خودش پیتزاهایی را که من درست میکنم در هیچ رستورانی نمیشه پیدا کرد من پیتزا را روی اجاق و روی سنگ درست میکنم و حتی مهمونهای ایتالیائیم میگن احساس میکنند در وطن هستند حالا دیگه بسته این همه تعریف بریم سر اصل مطلب ،در این خمیر از سیب زمینی پرک شده استفاده میشه که باعث میشه خمیر از داخل نرم و از قسمت بیرونی  برشته بشه سیب زمینی پرک شده خشک همون پاکت های پوره آمادست که برای پوره سیب زمینی استفاده میشه که میتونید از سوپر مارکت تهیه کنید بالاخره این پو ره به درد یک کاری خورد اگر شما پیدا نکردید از سیب زمینی پخته استفاده کنید و دیگر اینکه در اینجا از مالس یا زیروب استفاده شده که شما میتونید از مالس ذرت یا برنج یا گندم ویا نیشکر استفاده کنید ودر صورت دسترسی نداشتن به هیچ کدوم از اینها از شکریا عسل استفاده کنید .


مواد لازم
آرد نان 300 گرم
آب ولرم 200 تا 220 میلی لیتر
روغن زیتون 12 گرم (یک ق غذاخوری سر پر)
سیب زمینی پرک شده یا پودر برای تهیه پوره سیب زمینی 1 ق غذاخوری(در صورت دسترسی نداشتن از 2 ق غذاخوری سیب زمینی پخته استفاده کنید من تا به حال اینکار را نکردم ولی میتونه چاره باشه)
نمک 4 گرم یک چایخوری
مالس گندم یا ذرت یا برنج و یا نیشکر نصف ق چایخوری سر پر(در صورت دسترسی نداشتن از عسل و یا شکر استفاده کنید)
خمیر ترش تازه 8 گرم و یا خشک یک ق چایخوری سر خالی
 

 
مواد را با دست یک تا دو دقیقه مخلوط کنید در یخچال بذارید
 
ظرف پلاستیکی در داری انتخاب کنید آرد و و پرک سیب زمینی و نمک را در این ظرف بریزید اگر خمیر مایه تازه و یا اگر از نوع خشک و غیر فعال بود در آب ولرم (37 درجه سانتیگراد ) را با مالس مخلوط کرده به مدت 10 دقیقه بماند و اگر خمیر ترش از نوع اکتیو بود احتیاجی به این کار نیست میتونید از همون اول همه مواد را مخلوط کنید و اگر هم نمیدونید خمیر ترش از چه نوعی هست برای اطمینان 10 دقیقه در آب و مالس بذارید بمونه بعد با روغن زیتون و آرد قاطی کنید یک تا دو دقیقه با دست بهم بزنید همینکه همه مواد مخلوط شد کافیه در ظرف را بذارید به مدت 20 تا 24 ساعت در یخچال بذارید درجه یخچال اگر 5 درجه سانیگراد باشه ایده اله،حالا برای اینکه ببینید با این روش نون هم درست میشه بد نیست این ویدئو را هم ببینبد . 2 ساعت قبل از اینکه پیتزا را آماده کنید خمیر را از یخچال دربیا رید و در دمای معمولی اتاق بذارید بمونه توضیحات بعدی روی عکس داده میشه.

 
خمیر بعد از 24 ساعت و باید 2 ساعت در دمای اتاق بمونه
روی میز آرد بپاشید دستتون را هم آردی کنید و خمیر را از کاسه در بیارید وروی میز بذارید خمیر کاملا چسبناکه باید همینطور باشه به هیچ وجه به خمیر آرد اضافه نکنید خمیر را با کمک دست آردی به همین شکل باز کنید  
از یکطرف خمیر را تا کنید

طرف دیگر خمیر را رویش بیارید و اینکار را یکبار دیگه انجام بدید یعنی یکبار دیگه به روش بالا تا بزنید
حالا خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید وهر خمیر را مثل عکس اول مستطیلی پهن کنید به همون روش تا کنید و دو بار اینکار را انجام بدید  
حالا با کمک دست آردی خمیر را به این شکل گرد کنید رویش فویل بکشید و 20 دقیقه استراحت بدید
خمیر را با کمک دست یا وردنه باز کنید و با هر چی که دوست داشتید بپزید من دو تا سفارش داشتم یکی با تن ماهی و دیگری با سوسیس در نوع تن ماهی خوبه که از پنیر موزارلا استفاده بشه من نداشتم از پنیر پیتزا استفاده کردم و همینطور برای مزه از ماهی شور روغنی که در شیشه های کو چیکه، خیلی خوشمزه میشه با غذاهای شمالی هم برای مزه خیلی بدرد بخوره
این یکی خمیرش نازکتره
این یکی برای پسر بی دندونم که کلفتره

 فررا یکربع قبل 250 درجه سانتیگراد داغ میکنید و 12 دقیقه میپزید من پیتزا را در فر  درست کردم فقط سینی فر را برگردوندم و خمیر را رویش انداختم و با مواد پر کردم و داخل فر گذاشتم و پختم
با این خمیر این نون خیلی خوشمزه را میتونید درست کنید به هر شکلی که دوست دارید من با 190 درجه سانتیگراد 40 دقیقه
پختم با این خمیر چه پیتزا درست کنید و چه نون خیلی خیلی خوشمزست  من که بارها و بارهاست که با این خمیر کار میکنم چنین کیفیت بالائی بدون ورز دادن  واقعا که باور نکردنیست
تابستون نزدیکه این نون با پنیر تازه و گوجه فرنگی و یا  با روغن زیتون خوب و آویشن بخورید بهتون قول میدم طعم این نون و یا پیتزا را هیچ وقت فراموش نکنید


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

۱۱ نظر:

  1. shoharton hag darand khmire pizahae Irani mannd khmire shiryni ast in ham kh shoma nwshtid khamire piza nist khamire piza ab ard nmk wa khmirmaye ast ba ab welarm

    پاسخحذف
  2. میدونید این درسته که خمیر پیتزا با اینها درست میشه ولی اگر در این مورد از طول نگاه کنیم نه از عرض و تعصب ایتالیائی را کنار بذاریم به نتیجه های فوق العاده ای میرسیم که خودمون هم فکرش را نمیکردیم

    پاسخحذف
  3. Salam
    Toye film neshon mide ke non toye ghoblame dar dar pokhte shode, shoma non ro to chi pokhtid? man ghablame monaseb baraye toye fer nadaram.
    darzemn mamnon az mataleb khobeton

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسی عزیزم،من نون را به روش نون کاسه ای که در پست نان همه توضیحات داده شده پختم فقط کاسه شکلی بیضی داشت بعد روی سینی انداختم و با چاقو روی نون را برش دادم و پختم حتما قبل از پخت روی نون و داخل فر را آبپاشی کن .

      حذف
    2. khaili mamnon az rahnamaeeton
      Zara

      حذف
  4. خسته نباشيد لطفا توضيح دهيد پخت روي اجاق و سنگ به چه صورت است.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی ممنون،اجاق با چوب داغ میشه و چیزی شبیه شومینه است که نون یا پیتزا روی سنگ پخته میشه و سنگ هم نوعی سنگه که برای داخل فر در نظر گرفته شده و وقتی که فر را داغ میکنید سنگ هم باید داخل فر بذارید تا خوب داغ بشه این نوع سنگ را میشه از اینترنت سفارش داد

      حذف
  5. سلام خانومی.میشه این خمیر رو تو فریزر گذاشت و هر زمان که نیاز بود استفاده کنیم؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. میتونی در فریزر بذاری ولی وقتی که از فریزر در آوردی باید خمیر درجه حرارت اتاق را داشته باشه

      حذف
  6. سلام مهناز جان من این خمیر را درست کردم عالی بود 2سؤال دارم( نخندید )چرا میذارید پشت سینی فر؟ برای پیتزا من نمیدنم از کی شنیده بودم که روی خمیر روغن بمالید برای پیتزا حالا نمیدونم بخاطر روغن بود یا چیز دیگه ای روی پیتزا یه کم خیس بود خمیری بود نمیدونم هر چی بود خشک نبود.

    پاسخحذف
  7. سلام فاطمه جون با اینکه جوابم با تاخیر هستش امیدورام بتونم راهنمائیت کرده باشم استفاده از پشت سینی دلیل خاصی نداره اینطوری میتونم دوتا پیتزا یا نان بربری بلندتری درست کنم در واقع کار راحتتره دور سینی محدودت نمیکنه روغن روی پیتزا بیشتر باعث ترد شدن میشه ولی خیس نمیشه استفاده از گوجه فرنگی تازه یا پنیر موزارلا که در آب بوده بیشتر باعث خیس شدن میشه.

    پاسخحذف