صفحات

۱۳۹۲ تیر ۲۸, جمعه

اسپاگتی بلونز


 اسپاگتی بلونز یک غذای ایتالیائی خوشمزست که معمولا همه دوستش دارند حالا هر کسی از روش و ادویه خاص خودش استفاده میکنه  ولی خیلی زیاد پیش میاد که بعضیها  در درست کردن گوشت چرخ کرده مشکل دارند و شکایتشون هم از اینه که گوشت موقع سرخ شدن سفت و بافت لاستیکی پیدا میکنه و در نتیجه بد مزه میشه و از اونجائی که برای یک اسپاگتی بلونز خوشمزه در درجه اول به یک سس خوشمزه احتیاج داریم لازم میدونم به نکاتی برای درست کردن گوشت با بافتی نرم ولطیف اشاره کنم.
خیلی اوقات پیش میاد که بعضیها وقتی گوشت هنوز قسمتیش یخ زدست در تاوه میذارند و یخش را با سرخ کردن باز میکنند این باعث میشه که بافت گوشت سفت و لاستیکی بشه پس از گوشت چرخ شده تازه و یا از گوشتی که یخش کاملا باز شده باشه استفاده کنید واینکه هیچوقت برای بازکردن یخ گوشت از مایکروفر استفاده نکنید که این یکی دیگه از دلایلش هست . برای تهیه سس پاستا و لازانیا وغیره ..... همیشه از قابلمه به جای تاوه استفاده کنید دیواره بلند قابلمه  باعث میشه گوشت در حین سرخ شدن کاملا آبدار بمونه و تاوه  باعث میشه گوشت سریع سرخ و خشک بشه  شما اگر از بهترین گوشت هم که استفاده کنید با رعایت نکردن این نکات گوشتتون به درد نخور میشه من همیشه برای این سس از گوشت چرخ کرده تا تار، بیف بدون چربی استفاده میکنم وبا این تکنیک گوشت خیلی نرم و خوشمزه میشه پس در این مورد هم نگرانی نداشته باشید.
 
 
مواد لازم
گوشت چرخ کرده گاو یا گوساله بدون چربی 500 گرم
پیاز ریز خرد شده 300 گرم
سیر 6 حبه تا یک بوته
آب گوجه پاکتی یا گوجه تازه رنده شده  400 میلی لیتر
رب گوجه 4 ق غذاخوری
آب داغ 120 میلی لیتر(اگر از آب گوجه تازه استفاده کردید امکان داره به آب کمتری نیاز باشه چون نوع پاکتی خیلی غلیظتره)
قرص گوشت 1 تا 2 عدد
پنیر پارمزان برای سرو، اگر هم دسترسی نداشتید مهم نیست
چند برگ ریحون برای طعم و تزئین
فلفل سیاه آسیاب شده 1 ق چایخوری
برگ بو2 عدد
آویشن خشک نصف ق چایخوری
روغن مایع خوب یا روغن زیتون برای سرخ کردن به مقدار لازم
روغن زیتون اعلا برای پاستا
من از این ادویه ها هم استفاده میکنم (نصف ق چ پودر سیرو پیاز، پودرفلفل قرمزتند، پودر پاپریکا شیرین،پیمنت به مقدار خیلی کم)
اسپاگتی 1 بسته
 
مقداری روغن در قابلمه بریزید وقتی که داغ شد پیاز خرد شده را اضافه کنید سیر را ریز خرد کنید در اینجا شما دو راه انتخاب دارید یا اینکه سیر را به همراه پیازسرخ کنید و یا جداگانه در مقداری روغن سرخ کنید و بعد به گوشت اضافه کنید (شمالیها و ایتالیائیها یک وجه مشترک با هم دارن خونه هاشون بوی سیر سرخ شده میده) و با حرارت متوسط تفریبا بیست دقیقه سرخ کنید در اینجا لازم نیست که پیاز طلائی و برشته بشه ولی باید کاملا تفت داده بشه گوشت را اضافه کنید و با قاشق خوب بهم بزنید که با پیاز مخلوط و یکدست بشه گوشت را هم به مدت بیست دقیقه سرخ کنید دقت کنید بیش از اندازه سرخ و خشک نشه رب گوجه را اضافه کنید کمی تفت بدید آب گوجه و آب داغ را اضافه کنید قرص گوشت را با فلفل و برگ بو و ادویه ها اضافه کنید و به مدت 40 دقیقه بپزید اینکه از نمک استفاده کنید بستگی به این داره که سس تا چه اندازه به نمک احتیاج داشته باشه و توجه داشته باشید که اگراز پنیر پارمزان هم استفاده کنید باید مقداراستفاده از نمک را در نظر بگیرید .
 
برای پخت اسپاگتی در یک قابلمه بزرگ دو لیتر آب را جوش بیارید مقداری نمک اضافه کنید و اگر از این مارک اسپاگتی استفاده کردید به اضافه کردن روغن احتیاجی نیست چون کیفیت خیلی خوبی داره شما میتونید از نوعی که دوست دارید استفاده کنید  ودر صورت لزوم یک ق غذاخوری روغن مایع اضافه کنید و بعد پاستا را در داخل آب بذارید بپزه بعد از چند دقیقه تست کنید که بیش از اندازه نپزه البته نه مثل پاستای ایتالیائی ها نپخته باشه  اینو جدی میگم در ایتالیا جرات نمیکردی اسپاگتی یا پنه بخوری کم مونده بود که پاستا در دهن تق تق صدا بده البته رستورانهای ایتالیائی در آلمان و کشورهای دیگه این کاربد را نمیکنند، بعد از پخته شدن آبکش میکنید بعضیها عادت دارند که حتما کمی آب گرم روی پاستا بریزند هیچ اشکالی نداره پاستا را در یک کاسه بزرگ بریزید و چند قاشق روغن زیتون اعلا هم رویش بریزید و با قاشق مخلوط کنید شما میتونید پاستا را جداگانه در یک کاسه بزرگ ریخته و سس را هم جداگانه در کاسه دیگر سرو کنید و یا اینکه پاستا را در بشقاب ریخته وسطش را گود کنید و مقداری از سس در وسط پاستا بریزید و با کمی پارمزان و ریحون تزئین کنید. 
 



شما میتونید سس را در اندازه یکنفره بسته بندی و فریز کنید حتی اگر از پاستا هم اضافه اومد جداگانه فریز کنید و در موقع استفاده  پاستا را در کاسه گذاشته و رویش مقداری آب داغ  بریزید تا پاستا به شکل اولش برگرده و فوری آبکش کنید برای اینکار لازم به حرارت دادن پاستا نیست انگار همون موقع درست شده این روش خیلی بدرد میخوره.  



 
 
 

۸ نظر:

  1. سلام
    منظورتون از پیمنت چیه ؟ پیمنت در بعضی از زبانها یعنی فلفل ، منظورتون نوع خاصی از فلفله ؟ لطفا وزن بسته ماکارونی رو هم بگین

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. پیمنت،به فلفل شیرین فرنگی ترجمه شده ولی طعم فلفل نداره ومیشه گفت طعم میخک وجوز میده.بسته بندیها 500 گرمی هستند دیگه.

      حذف
  2. گوشت چرخ کرده من حالا به هر دلیلی که بود بد مزه و سفت میشد من فکر میکردم گوشت
    کیفیت خوبی نداره دیگه این آخریها نمیخریدم ولی خب نمیشه که راه اندازه کاره
    امروز درست کردم نرم وبا طعم خوشمزه گوشت همون گوشت بود فقط به نکات بالا توجه کردم و جالب اینکه مواد داخل سس فقط گوشت و پیاز و رب گوجه بود همیشه باید یه مقدار آب اضافه میکردم تا گوشت نرم بشه آخر سر هم یک گوشت بدمزه تحویل میگرفتم فقط خواستم بهتون بگم که خیلی دوستون دارم که این همه تجربیات مفیدتون را با ما تقسیم میکنید شاد و سرافراز باشید.

    پاسخحذف
  3. خیلی ممنون مهناز جون که تجربیاتتون رو در اختیار ما قرار می دید .دستتون درد نکنه

    پاسخحذف
  4. من جدیدن وبلاگ خوب شما رو به واسطه وبلاگ کافه شمشیری کشف کردم و خیلی بابت این اتفاق خوشحالم...خیلی مفیده مطالبی که مینویسین مخصوصن هینت هایی که برای فریز کردن و نگهداری غذا میدین که خیلی چیزهای لازم برای زندگی دانشجویی مث من هستن...دست مریزاد!

    پاسخحذف