صفحات

۱۳۹۲ خرداد ۱۱, شنبه

کیک شربتی با دونه خشخاش

 

این هم اون دسری که قولش را در پست فریکاسه ماهی داده بودم هما نطور که گفته بودم این کیک کمی خماری میاره و بعد از خوردن ماهی، دست و پاتون را جمع میکنه درست کردنش هم خیلی راحته حتی برای کسی که برای اولین بار دست به پختن کیک میزنه ، راستی میدونستید که دونه خشخاش و پرتقال خیلی جور همند پس از اضافه کردن پوست پرتقال در این کیک دریغ نکنید سوالی که برای ایرانیان داخل ایران به خاطر نبودن دونه خشخاش پیش میاد اینه که آیا میشه دونه کنجد را جایگزین کرد من چون دونه خشخاش در دسترسم هست چنین کاری نکردم ولی از اونجائی که کنجد خوشمزست امتحانش ضرری نداره ولی دیگه از خماری خبری نیست .
 

مواد لازم: میتونید از لیوانی استفاده کنید که گنجایش 200 میلی لیتر را داشته باشه
آرد 1 لیوان 
سمولینا 1 لیوان
دانه خشخاش سیاه 1 لیوان (احتیاجی به آسیاب کردنش نیست و حتما باید دونه خشخاش تازه باشه چون اگر کهنه باشه روغن داخل دونه فاسد میشه وبسیار بد بو و بدرد نخور میشه)
تخم مرغ 4 عدد
روغن مایع 1 لیوان 
شکر1لیوان که یک بند انگشت از شکرش خالی شده باشه
بگین پودر 2 ق چایخوری
پوست پرتقال 1 ق غذاخوری
 
شربت کیک
شکر1 لیوان 
آب 1 لیوان ونیم
آب لیمو ترش زرد بزرگ تازه 1 عدد
این کیک خشخاش ترکیست ودر دستور اصلی روی خامه با پودر نارگیل برشته شده کاملا پوشانده میشه. 
 
همه مواد را در کاسه ریخته و با قاشق بزرگ و یا همزن دستی بهم بزنید و در قالب چرب کرده و آرد پاشی شده بریزید فقط دقت کنید به خاطر اضافه شدن شربت قالبتون در پیرکس یا هر ظرفی که شربت از داخلش بیرون نزنه باشه و در فر را از قبل داغ شده به مدت 20 تا 25  دقیقه با حرارت170 درجه سانتیگراد بپزید میتونید یک سیخ چوبی داخل کیک کنید اگر خمیر به کیک نچسبید و تمیز بیرون آمد یعنی کار تمام است در حین پخت کیک آب و شکر را بجوشانید در آخر آب لیمو را اضافه کنید در اینجا لازم نیست شربت قوام پیدا کنه همین که جوشید کافیه شربت داغ را روی کیک داغ بریزید و از اینکه شربت برای کیک زیادی باشه نترسید در این کیک به خاطر بافتی که داره تشنه شربته پس صرفه جوئی لزومی نداره برای اولین بار مثل دستور عمل کنید و شاید برای دفعات بعدی پر از ایده های خوب شدید من یک شیشه مربای پرتقال داشتم که بیشتر از نصف شیشه شربت بود یکبار نصف مقدار شربت را حذف کردم و به جاش شربت مربا را اضافه کردم که البته با آب و شکر جوشاندم  شاید یکروزی یک لیوان مقدار آب داده شده را حذف کردم و به جاش آب پرتقال اضافه کردم شاید با آب نارنج هم خیلی خوب بشه یا اینکه به شربت یک لیوان کرم نارگیل اضافه کرد و جوشاند و بعد روی کیک ریخت و خامه را با کرم نارگیل مخلوط کرد و روی کیک را پوشاند و با پودر نارگیل برشته رویش را پوشاند همینطور که میبینید ایده های زیادی وجود داره و البته هیکلمون هم باید بشه نخ تا اینهمه ایده را اجرا کنیم همانطور که گفتم برای اولین بارمثل بالا عمل کنید تا بعدها با طعمی که دوست دارید درست کنید البته در این کیک طعم لیمو هم میتونه فقط تاثیر خوب داشته باشه .
 
خمیر سفتی بدست میاد

حالا میتونید در ظرفهای تکنفره یا هر قالبی که دوست دارید بریزید پیرکس و قالب مستطیلی هم میتونه مناسب باشه

بلافاصله بعد از پخت شربت را اضافه کنید حتی اگر در شربت شناور شد نگران  نباشید جذب کیک میشه 

با این کیک حتما خامه سرو کنید به اینصورت که خامه را بدون شکر تا حدی بزنید که از قاشق نریزه حتما نباید خیلی سفت بشه اینطوری طعم خامه حفظ میشه و خیلی خوشمزه تر میشه من اگر خامه ای که در دسترسم هست سفت و مثل خامه اروپا آبکی نباشه از زدن صرف نظر میکنم و به همون شکلی که هست استفاده میکنم میتونید این کیک را در قالب مافین درست کنید وموقع سرو زیر شیرینی کپسول کاغذی بذارید و روی کیک خامه بدید و روی خامه هم مربای پرتقال و یا توت فرنگی بذارید و برای مهمونهاتون سرو کنید  راستی یادم رفت بگم که با توت فرنگی هم محشری میشه  
 
این قاشق الان در دهان من فرود میاد کی میخواد الان به جای من باشه  

 






۸ نظر:

  1. O ، M ؛ G
    عجب کیکی شده ، مهناز جون ، پس اینو خوردیم در جا تاکسی سفارش بدیم
    وگرنه با این پونکتها که از تصدیقها کم میشه ، حسابی خطری میتونه باشه :))))))))))
    گذاشته از شوخی بسیار تحریک کننده اشتها شده

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. یک لیوان از این دونه ها را باید به تنهائی بخوری شاید اتفاقی بیافته در این کیک دونه هاآسیاب نشده باز اثرش کمتر هم میشه.

      حذف
  2. دستتون درد نکنه مهناز جون ،خیلی خوشمزه به نظر میاد ولی خب اینجا هم خشخاش نیست و حتی اگه دونش رو از کسی بگیرن میگن زندانی داره.منم احتمالا باید با کنجد امتحانش کنم .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خب اگر که اینطوره بهتره که با کنجد درست بشه .

      حذف
  3. mahnaz jan man turkey zendegi mikonam arde semolina be torki chi mishe?

    پاسخحذف
  4. ایرمیک ( irmik)گفته میشه حتی در سوپرمارکت میکروس نوع پرتقالی هم داره که برای کیک پنیر و یا بعضی کیکها فوق العادست.

    پاسخحذف
  5. merci....ie soale dige..shoma vase non pazi che ardi masraf mikonin?midonin man arde hame kare vase non pazi masraf mikonam ama jam mishe ie chan bar ard non az migros gereftam ama khob chon meghdaresh kame vase man nemisarfe..shoma che no arde noni masraf mikonin?age mishe markesham begin..mamnoon

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من از مارک sökeاستفاده کردم که خیلی هم راضی بودم این مارک یکنوع به اسمTam bugdayداشت یعنی همون گندم کامل که فکر میکنم پاکتش سبز رنگ بود و یکنوع معمولی که پاکتش نارنجیه،من همون نوع معمولی یعنی پاکت نارنجی را میخریدم و برای نون ساندویج و بربری و پیراشکی و در کل برای همه چی استفاده میکردم و اگر قصد درست کردن نون سیاه را داشتم پاکت سبز رنگش را میخریدم که گندم کامل هستش و با نوع معمولی قاطی میکردم و حتی بعضی اوقات برای بعضی نوع نونها مثل بربری و نون ساندویچ جداگانه سبوس میخریدم که به اسم kepek گفته میشه و با نوع آرد معمولی یعنی پاکت نارنجی قاطی میکردم. از میکروس هم میتونی این آرد را بخری.

      حذف