صفحات

۱۳۹۱ آذر ۲۹, چهارشنبه

نان ساندویچ

 belegtes Brot
 

 
تا حالا شده که در فکر درست کردن یک ساندویچ باشید ولی از اینکه از چه نونی استفاده کنید درمونده باشید یا آنقدر نرمه که خرد میشه وچیزی از نون باقی نمیمونه مثل نونهای فانتزی در ایران که با کلی جوش شیرین درست شده یا اینکه  نونهای خارج از ایران مثل نون هات داگ بی کیفیت که هر چی داخلش را پر میکنی پر نمیشه وتازه بعد از خوردن عذاب وجدان هم میگیری که چرا خوردی یا نون باگت فرانسه که آنقدر سفته که به دندانهای عزیز باید کلی فشار بیاد مخصوصا اگر پسر کوچکی داشته باشی که دندونهای جلوش لق شده وآرزوی خوردن هات داگی را داره که قطر سوسیس و نون یک اندازه باشه و در عین حال نرم وخوشمزه.
حالا اگر هم آتش هوس ساندویچ را درساندویچ فروشیهای subway خاموش کنی باز گزینه خوبی نیست چون ما خانوادگی مواد داخش را دو برابر سفارش میدیم تا بفهمیم که چی خوردیم باز هم در آخر مزه نون غالب میشه بعدهم میمو نی با کلی خرده های نون که روی میز ولباسات ریخته ودر اینجاست که به یاد این شعر میافتی خوشا ایران و طعم ساندویچ های بی مثالش البته به غیر از همبرگر.
از امروز همه چی تغییر میکنه با این دستور خوب میتونید نون ساندویچ را خودتون درست کنید وبا هر چی و هر مقداری که خواستید پر کنید و به ته ریش همه ساندویج فروشیها بخندید .
در اینجا از کافه شمشیری آقای دوزل محترم تشکر فراوان را دارم که شانس خوردن یک ساندویچ خوب را به یک پسر بی دندون خوب  دادند.

مواد لازم با  کمی تغییر
آرد  نان ٥٠٠ گرم
آب 1پیمانه و نیم  270 میلی لیتر(شاید به 3 تا 4 ق غذاخوری اب بیشتر احتیاج داشته باشید)
1 ق غذاخوری مخمرخشک 7 گرم
٢ ق غذاخوری روغن زیتون
١ ق غذاخوری کره نرم
١ ق چایخوری پودر سیر
١ق چایخوری نمک
١ق غذاخوری شکر
کمی کنجد
موادی که من در این نون حذف کردم عبارتند از: سبزی معطر (آویشن ورزماری)
پودر پنیر پارمزان که اگر خواستید میتونیداستفاده کنید.
مورد دیگری که باید گفته بشه اینکه شما با استفاده از آرد سبوس دار یا اگر در دسترس نبود ١5گرم از مقدار آرد داده شده کم کرده و  ١5گرم سبوس اضافه کنید که نون سالمتر هم میشه  من امروز بدون سبوس درست میکنم با من همراه باشید.


طرز تهیه:

اگر مطئن هستید که مخمر سریع عمل میکنه همه مواد به جز کره را در کاسه ریخته واگر مطمئن نیستید در اب گرم ریخته 10 دقیقه صبر کنید وبعد به مواد اضافه کنید.حالا اب را اضافه کرده مواد را مخلوط  میکنیم اگر به اب بیشتری احتیاج داشتید اضافه کنید  چون نوع وجنس ارد ها با هم فرق میکنه ارد اگر تیره و سبوس دار باشه اب بیشتری میبره حالا خمیر را روی میز گذاشته کره را اضافه کنید خوب ورز بدید به این شکل که با کف دست به طرف جلو کشیده وبه عقب رول میکنید این کار را  10 تا 15 دقیقه انجام میدید ودر اخر 10 بار خمیر را از بالا به روی میز با فشار پرتاب میکنید این کار کیفیت نان را بالا میبره اگر با دستگاه این خمیر را درست کردید 10 دقیقه طول میکشه توجه داشته باشیدکه خمیر باید نرم و مرطوب وکمی چسبندگی داشته باشه توجه داشته باشید  خمیر بدون ور امدن در سینی گذاشته میشه و در سینی ور میاد.

حالا 10 تا چونه یک اندازه میگیریم من اینکار را چشمی انجام میدم اگر شما خواستید از وزنه استفاده کنید وبه شکل دلخواه گرد برای همبر گر ویا دراز درست کنید چونه خمیر را روی میز گذاشته به طرف عقب وجلو می کشیم تا به شکل لوله ای در بیاد روی سینی کاغذ روغنی گذاشته و خمیرها را رویش قرار میدیم برای خشک نشدن روی خمیر دو کار میشه انجام دادیا اینکه روی فویل را روغن زیتون بزنید روی خمیر بکشید ویا مثل من روی خمیرو فویل را با اسپری خیس کرده و فویل خیس شده را روی خمیر قرار میدیم و برای 40 دقیقه در جای گرم قرار میدیم  من در طول این چهل دقیقه یکبار دیگه روی نان را اسپری میکنم تا از چسبیدن فویل روی خمیر جلو گیری بشه حالا فر را  به مدت 15 دقیقه 180 درجه سانتیگراد  گرم کرده و  قبل از گذاشتن خمیر  با  ابپاش  داخل فر را ابپاشی میکنیم اینکار رطوبت در فر ایجاد میکنه  و نان با رطوبت کافی پخته میشه که داخل نون نرم میشه البته اینکار را برای پخت همه نانها باید انجام داد بعضیها برای ایجاد رطوبت یک کاسه اب داخل فر قرار میدهند
که هیچ اتفاق خاصی نمی افته شما میتونید در طول پختن نون یکی تا دو بار فر را ابپا شی کنید البته چون این نون بافت خیلی نرمی داره بدون اینکار هم خوب در میاد.وقتی حجم  خمیر دو برابر شد  کمی  کنجد روی خمیر بریزید و به مدت 20 دقیقه میپزیم.
 
 

 
کره را در اخر اضافه کرده وشروع به ورز دادن میکنیم مثل عکس زیر عمل میکنیم

خمیر را بطرف جلو میکشیم
بطرف عقب غل میدیم

خمیر کاملا مرطوب و چسبندگی خیلی کمی داره


خمیر امادست چونه میگیریم



حجم خمیر دو برابر شده
از یک چونه خمیر دو مار خوش خط وخال 





همیشه که نمیشه رفت مک دو نا لد

















 
 
 
 
 

۱۴ نظر:

  1. مهناز جون حتما باید امتحان کنم ، خیلی نون سبک و پوکی به نظر میرسه

    راستی بهتر دیدم اینجا جواب تلفنت رو بدم ، آنجور که من نگاه کردم ، بنظرم اون لینکهای که از طرف من میاد همراه با آدرس سایت تو .....
    در واقع اون لینکهای هست که تو ترجمه کردی اونها رو برای دوستت ، آخه جلو همه نوشته Diese Seite übersetzen حالا دقت کن ببین اینها همونهایی هست که واسه دوستت ترجمه کرده بودی ؟؟

    پاسخحذف
  2. به به خانم مهناز. خیلی از دیدن بلاگ شما خوشحال شدم

    پاسخحذف
  3. mein lieber Mahnaz, congrajulation auf Ihrer Website. machst du toll. sooo stolz auf dich. Sheila & Nasser

    پاسخحذف
  4. شیلا و ناصر عزیزم از دیدن شما در اینجا خیلی خوشحال شدم دوستتون دارم.

    پاسخحذف
  5. سلام مهناز جان اول میخواستم تشکر کنم از دستور عالیتون بعد هم اینکه من این نونو درست کردم وعالی شدو تو وبلاگم گذاشتم فقط برای اینکه حفظ امانت کرده باشم ادرس وب شما رو تو دستور نوشتم خواستم اطلاع داشته باشید باز هم ممنون از دستور خوشمزتون:))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش میکنم خوشحالم از اینکه خوشت اومده.

      حذف
  6. bebakhshid man mikham in non ro dorost konam ba nesfe dastor..mikham khamir maiaro joda amal biaram..ie soal in khamir maiaro ke bekham amal biaram az in meghdar abi ke goftin estefade konam?iek charom peimone khobe?midonam soalam kheili sadasbebakhshid

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. از مقدار آب داده شده استفاده کن و در همون مقدار آب که گفتی حل کن.

      حذف
  7. azizam man in noono dorost kardam ama mese ostokhoon shod sathe nan besyar seft bood va pare pare mishod

    پاسخحذف
  8. باید اول از همه مشکل کار را پیدا کنی امکان اینکه خمیر مایه کهنه باشه یا اینکه از چه نوع خمیر مایه استفاده کردی فوری یا فعال ویا اینکه خوب ورز نداده باشی اون وقت گلوتن لازم در خمیر بوجود نمیاد و نون سفت میشه وگرنه درست کردن این نون راحتر از هر نون دیگست.

    پاسخحذف
  9. شما فوق العاده این
    واقعا ممنونم ازتون

    پاسخحذف
  10. سلام خدمت همه عزیزان پیشنهاد میدم با هم هم صدا بشیم و همگی با هم از خانم مهناز خانم بخواهیم که برگرده واقعا دنیای بدون ایشون یه ادم بزرگ کم داره

    پاسخحذف