صفحات

۱۳۹۱ اسفند ۱۲, شنبه

پوگاجا

 

نرمی و پوکی اگر چه شرط یک خمیر خوبه ولی به همون اندازه خمیریک نون باید خوشمزه و سبک باشه برای این خمیرترکی دستورهای زیادی در کتابها و سایتها هست ولی این یکی خمیر ودر نهایت این نون گارانتی شدست نکته خوب دیگه در این خمیر اینه  که همه تن حریفه یعنی شما میتونید انواع  ساندویچها ،پیراشکی و حتی پیتزا را امتحان کنید این نونهای خوشمزه و خوشگل ایده ال برای کافی و کلاچ به معنی همون چای و غیبت بعداز ظهرخانمها و یا آقایون است . معمولا برای شب نشینی ها مهمونها با میوه و شیرینی پذیرائی میشند چنین نونی هم روی میز میتونه جالب باشه مخصوصا اگر شب نشینی طولانی بشه . در ترکیه اسم این نون پوگاجا است که این دستور به نوشته یک نویسنده  ترک به پوکاچای نفیس لقب داده شده این را هم گفته باشم من حساسیت خاصی به طعم و بافت خمیرها و نونها دارم و فقط دست چین شده ها به این کلکسیون راه پیدا میکنند .
 من مواد خمیر را نصف کردم که این مقدار نون با یک پیتزای گرد بزرگ بدست اومد.
مواد لازم
آرد 8 پیمانه(همیشه پیمانه آخر آرد را کم کم استفاده کنید شاید به آرد کمتری احتیاج بود)
شیر گرم دو پیمانه
ماست 1 پیمانه(توجه کنید سرد نباشه تمامی مواد لازم دمای اتاق را داشته باشند)
تخم مرغ 2 عدد
روغن مایع 1 پیمانه
مایه خمیر ترش خشک 1 ق غذاخوری
شکر 1 ق و نیم ق غذاخوری
نمک 1 ق چایخوری پر
زرده تخم مرغ 1عدد برای روی خمیر
پنیر فیلادلفیا یا لبنه برای داخل نان به مقدار لازم
جعفری خرد شده برای تزئین
 پاپریکا  پرک یا پودر پاپریکا شیرین و یا تند برای تزئین
 
شیر ولرم وخمیر مایه و نصف شکر از مقدار داده شده را مخلوط کنید بعد از ده دقیقه که خمیر ترش پف کرد همه مواد را مخلوط کنید (خمیر مایه من فوری عمل میکرد همه را همزمان قاطی کردم ) 10 دقیقه ورز بدید در پست نان روش ورز دادن خمیرتوضیح داده شده روی خمیر پلاستیک و یک دستمال بکشید و در جای نسبتا گرم تا زمانی که حجمش دو برابر بشه (معمولا بسته به دمای اتاق یکساعت طول میکشه )حالا از خمیر به اندازه یک نارنگی بردارید گرد کنید در ظرفی مناسب فر بچینید روی خمیر زرده تخم مرغ بمالید رویش کنجد یا سیاه دونه بپاشید بذارید حجمش دو برابر بشه (معمولا نیم ساعت شاید هم کمی بیشتر)در فر از قبل داغ شده 180 تا190 درجه سانیگراد تا زمانیکه داخل خمیر پخته و روی خمیر طلائی و خوشرنگ بشه بپزید(همیشه فر را از10 دقیقه قبل روشن کنید تا خوب داغ بشه) 
 
خمیر من وقتی که همه آرد را اضافه کردم چسبندگی داشت ولی آرد اضافه نکردم چون یک خمیر با کیفیت باید اینطور  باشه 
 
بعد از ده دقیقه ورز چسبندگی از بین رفته و شاید خیلی کم چسبندگی داشته باشه باید همینطور باشه خمیر کاملا نرمه 

 
خمیر ور اومد
برای اینکه به گفته نویسنده عمل کرده باشیم  انگشتما ن  را داخل  خمیر میکنیم تا پفش بخوابه
 
میتونید زرده تخم مرغ را با کمی روغن مایع یا با کمی خامه یا با شیر یا حتی شربت مربا قاطی کنید وروی خمیر بمالید همه اینها باعث میشه نون خوشرنگ بشه کنجد یا هر چی که دوست داشتید بزنید دوباره بذارید حجم خمیر دو برابر بشه لازم نیست روی خمیر را برای استراحت دوم بپوشونید میتونید در این مدت خمیررا برای استراحت در فر خاموش قرار بدید. 
 

 
بعد از سرد شدن دور تا دور آنرا را کامل و یا فقط نصف آنرا بریده که در هر دو شکل زیباست داخل نون را پنیر بذارید  در قسمت بریدگی نون هم کمی پنیر بمالید بعد در جعفری خرد شده یا  در پا پریکا پرک بزنید شما میتونید داخل خمیر را با مواد د لخواه پر کنید یا خمیر را به شکل ساندویچهای کوچک و فانتزی درست کنید و داخلش را با مرغ یا کالباس پر کنید و یا پیراشکیهای سبزیجات یا گوشتی درست کنید که برای پیک نیک فوق العادست.
 بچه هاتون را با پختن نونهای خونگی خوشحال کنید

۱۸ نظر:

  1. Aaaaakh jun. Belakhare ye dasture jadid. Kheili zud emtehanesh mikonm.
    Mamnun mahnaz zun
    Man aashegh nun dorost kardanm.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مریم جون حالا که نون درست کردن را دوست داری کار کردن با این خمیر خوشحالت میکنه.

      حذف
  2. به نظر برای نون همبرگری هم خوب هست به خصوص داخل ایران که ممکن هست کیفیت نان های همبرگری خوب نباشه

    پاسخحذف
  3. من نکردم و نمیکنم حقیقت اینکه دستور نون ساندویچی شما ما را خونوادگی نمکگیر خودش کرده و اگر بساط همبرگر و هات داگ به پا باشه زحمت را به اون خمیر میدیم و هیچ نونی در این نوع جایش را نمیگیره خمیر بالا به خاطر مواد اولیه اش بدرد ساندویچهایی در سایز کوچک و فانتزی میخوره و درست مثل ساندویچهای هواپیما که به مسافرهاداده میشه و طعم و شکلش در خاطر آدم میمونه این نون با پنیر خیلی خوشمزست حتما امتحان کنید.

    پاسخحذف
  4. دستتون درد نکنه مهناز جون ،خیلی این نون ها عالی هستند،خیلی داخلش نرم و پوکه.
    شما با همین 8 پیمانه آرد ،19 عدد نون درست کردید ؟
    شما فرمودین که می شه با این خمیر پیراشکی هم درست کرد یعنی مواد رو داخل خمیر بذاریم و گردش کنیم و بعد در فر بذاریم ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مواد لازم داده شده را نصف کردم که این مقدار نون و یک پیتزای گرد بزرگ از ازش در اومد ولی بعد پشیمون شدم از اینکه مواد را نصف کردم من این نونها را برای شب نشینی درست کردم ودو تا دونه باقی موند که با خودم نقشه خوردنش را در صبحونه با یک لیوان چای کشیده بودم صبح که رفتم بطرف یخچال ترتیبش بوسیله همسرم قبل از رفتن سر کار داده شده بود خب تعجب کردم چون صبحونه مشخصی داره.

      حذف
    2. ارغوان جون در مورد پیراشکی همونطور که گفتی.

      حذف
    3. آخی ! خب از اون جایی که دو تا آخریش هم به شما نرسید مشخصه که این نون ها چقدر عالی هستند.نوش جونتون.
      خب من فکر کنم که همون نصف رو درست کنم ولی همش رو نون می کنم و یا مقداریش رو هم پیراشکی البته ترجیح می دم که همش نون باشه چون داخلش اینقدر نرم و پوکه دلم نمیاد چیزی لاش بذارم ! خیلی با لبنه ی ترکی مزه می ده ! فردا دارم میرم ایران و اونجا حتما درستش می کنم البته حیف که لبنه ی که تو ایران هست بافت و مزش کاملا فرق داره.

      حذف
  5. وای عزیزم چقد خوشرنگ شد این رنگش آدمو سیر میکنه دیگه اصلا خوردن نمیخواد خیلی خوب شد. فقط میشه بگی هر بار که خمیر استراحت ممیکنه حدودا چقدر طول میکشه؟ هم بار اول هم وقتی که تو سینی میچینیم؟ بعد اینکه برا بار دوم هم باید خمیر کاور شه با دستمال آره؟
    سمیه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سمیه جون بسته به دمای اتاق تا یکساعت حجم خمیر دو برابر میشه ولی اگر اتاق سرد بود کمی بیشتر طول میکشه من سعی میکنم زمان مشخصی ندم چون دما در اتاقها و فصلها فرق میکنه و مدت زمان داده شده امکان داره کسی را به اشتباه بندازه در مرحله دوم معمولا بعداز نیم ساعت حجم خمیر دو برابر میشه و لازم نیست روی خمیر را پلاستیک یادستمال بندازی من معمولا در فر خاموش قرار میدم باید حجم خمیر دو برابر شده باشه.

      حذف
  6. سلام. من مدتي است كارهاي عالي شمارو دنبال مي كنم. قابل تحسين هستيد و خوشحالم كه با شما آشنا شدم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسی عزیزم ،شما هم سایت خوبی دارید موفق باشید.

      حذف
  7. مهناز جون ، فکر کنم این همون نونی باشه که برام گفتی
    خیلی پوک و خوب به نظر میرسه ، از اونجای که من هم عاشق پنیر هستم ، میتونه ایده خوبی واسه من باشه :)))))
    مرسی عزیزم
    به امید دیدار دوباره

    پاسخحذف
  8. من این نان ها را هم با آرد سفید و هم آرد کامل درست کردم. عالی بودند مهناز جان. ممنون

    پاسخحذف