صفحات

۱۳۹۱ بهمن ۲, دوشنبه

نان سیر

 
 

وقتی که تابستون میاد وهوا گرم میشه یعنی اینکه فصل گریل و باغبونی تو باغچه شروع شده و چون روزهای گرم و افتابی در المان غنیمت شمرده میشه سعی میکنیم استفاده کامل را بکنیم مثل خوردن صبحونه  اول صبح در باغچه با نون تازه ومربا ی البالو وچای تازه دم وای که چه کیفی داره و یا اینکه در یک شب خنک  خوردن این نون سیرداربا یک سالاد سبک تابستونی و یا یک گریل پر بندو بساط .حالا هر طوری که خورده بشه خوشمزست وبهتره بدونید که اگر این نون را برای مهمونی درست کردید عمر زیادی نداره و زود خورده میشه پس به مقدار زیاد درست کنید یا فکر نون دیگه ای هم باشید .

مواد لازم:
ارد 600 گرم
اب 300 گرم
مایه خمیر خشک 1 ق غذاخوری 7 گرم
شکر نصف ق چایخوری
نمک 2 ق چایخوری
روغن 50 گرم
 
مواد داخل نان:
سیر  5 حبه یا بیشتر
پیاز کوچک 1 عدد
جعفری2 ق غذاخوری پر
کره 120 گرم
نمک 1ق چایخوری

اگر مایه خمیر سریع عمل میکنه همه مواد لازم را در کاسه بزرگی ریخته و قاطی کنید و درغیر اینصورنت در مقداری اب گرم و نصف قاشق چایخوری شکر حل کنید و بذارید 10 دقیقه بمونه وقتی مایه پف کرد به مواد دیگه اضافه کنید مواد را با دست و یا دستگاه بهم زده  توجه داشته باشید نوع اردها متفاوته شاید به اب بیشتری احتیاج داشته باشید وقتیکه که مواد کاملا مخلوط شد خمیر را از کاسه در اورده روی میز کار بذارید و خوب ورز بدید  10 دقیقه ورز بدید خمیر باید کاملا نرم باشه توضیحات بیشتر در پست نان ساندویچ داده شده خمیر را در کاسه بزرگ گذاشته در جای گرم بگذارید تا حجم خمیر دو برابر بشه  حالا مواد داخل خمیر را درست میکنید سیر و پیازو جعفری را مولینکس میکنید وکره نرم و نمک را اضافه کرده خوب مخلوط میکنیم حالا حجم خمیر دو برابر شده روی میز گذاشته و شروع کنید به وردنه کردن به اندازه بزرگ باز کنید مثلا به اندازه سینی فربعد کره را روی خمیر بمالید و از خمیر به شکل نوار 5 سانتی بلند ببرید و به شکل پلیسه روی هم قرار بدید کل خمیر را به این شکل ببرید  توضیحات بیشتر در عکس داده شده اگر قالبتون مثل قالب من بدنه از زیر جدا میشه حتما کاغذ روغنی زیر قالب بندازید  چون امکان داره روغن بیرون بزنه و حتما قالب را روی سینی فرقرار بدید حالا در هر قالبی که دوست دارید خمیر را بذارید اگر خمیر کل ظرف را نپوشاند نگران نباشید باید همینطور باشه بعد از استراحت دوباره حجم پیدا میکنه وظرف تقریبا پر میشه بگذارید 20 دقیقه دیگر استراحت کنه و حجم مواد دو برابر بشه البته جای خمیر باید گرم باشه سپس در فرکه از قبل خوب داغ شده با 200 درجه سانیگراد به مدت 25 تا 30 دقیقه میپزیم فراموش نشه که قالب را روی سینی فر و بعد در فر میذاریم اگر دوست داشتید بعد از پخت با برس روی نون را کمی روغن زیتون بمالید رنگ براقی پیدا میکنه این نون برای گریل مخصوصا به همراه ساک سیکی از ترس نمیشه چیزی نوشت اینقدر نخندید اسمش کمی مزحکه وگرنه یک نوع مزه یونانیست که با ماست چرب چکیده وسیر وکمی خیار رنده شده که ابش را گرفته با کمی شوید تازه خرد شده درست میشه وهمیشه پای بساط گریل المانی هست این نون را میتونید موقع خوردن دوباره در فر گرم کنید.

 
خمیر را بعد از مخلوط شدن به این شکل ورز میدید
 با مچ دست به جلو میکشید

با کف دست رول کرده به عقب هل میدیم این کار را 10 دقیقه ادامه میدیم
 
در اخر کار چنین خمیری بدست میاد


خمیر را روی میزی که ارد پاشید یم باز کرده کره سیر دار را رویش میمالیم 
نواری 5 سانتی از خمیر میبریم و به این شکل روی هم قرار میدیم با کل خمیر همین کار را انجام میدیم  
 
 در قالب گذاشته همینطور که در عکس میبینید قالب پر نشده
 
 خمیر بعد از 20 دقیقه استراحت در جای گرم
 

اینجا مواد لازم نصف شده واز قالب کوچک استفاده کردم و همینطور که میبینید وسط کاملا خالیه و کمی نگرانم کرد
 
ولی بعد از استراحت به این شکل در اومد
 
وبعد نتیجه این شد
 
 این عکس هم برای دوستدارانش
 











۲۱ نظر:

  1. اخ که این خیلی باحال شده مهناز جون ، باید ترتیب این یکی رو هم بدم :))))
    من عاشق خمیر بازی و نان گرم هستم ، از چیدانش خیلی خوشم اومد ، مرسی

    پاسخحذف
  2. ممنون از دستور شما،من اهل پختن نان هستم و همیشه کره سیر دار را در خمیری که به شکل باگت بود میگذاشتم،ولی چیدمان پیشنهادی شما،خیلی خوب بود.سپاس.

    پاسخحذف
  3. گیلدا جون پس دست به کار شو

    پاسخحذف
  4. خوشحالم که مفید واقع شده.

    پاسخحذف
  5. مهناز جون خیلی‌ خیلی‌ خوشگل و خوشمزه شده . دستت درد نکنه .

    پاسخحذف
  6. مهناز جون ۱ سوال ، میشه از خمیر تازه استفاده کرد ، اگه اره میخواستم بدونم چقدر

    پاسخحذف
  7. اره گیلدا جون اتفاقا در دستور اصلی از یکعدد خمیر ترش تازه استفاده شده

    پاسخحذف
  8. مهناز جون با این دستور های پخت وپز آشپزی من رو لذت بخش و متنوع کردی مرسی

    پاسخحذف
  9. مهناز جونم دارم اينو درست مي كنم .. يه شوالي...چرا تاكيد كردين قالبرو توسيني بذاريم؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هانی جون این به خاطر اینه که امکان داره کمی کره از نون در بیادو به ته فر سرازیر بشه وبوی گنده سوخته همه جا را بگیره اینا را از روی تجربه میگم البته همه اینا بستگی داره چه قالبی استفاده کنی قالب من بدنه از کمر جدا میشد قالبهای دیگه احتیاج به این کار نداره موفق باشی .

      حذف
  10. mahnaz jun dastet dard nakoneh hatman dorost mikonam va axsesho age khub beshe barat mizaram . man mikham be jaye sir az un barge sir ke tebghe dasturet kashtam va avalin bardashtame estefadeh konam nemidunam chetor mishe.omidvaram ke khub beshe.merci babate dasturhaye khubet .

    پاسخحذف
  11. هماجون خوشحالم که خوشت اومده اگر بابرگ سیر درست کنی که فوق العاده میشه خبرش را بده موفق باشی.

    پاسخحذف
  12. سلام. من این نون رو درست کردم عاااااااااااااااااااالیییییییییییی شد. خیلی خوشمزه و خیلی هم خوشگل. اولین دستوری هست که از این سایت درست می کنم. می خواستم بدونم اگه بیشتر از نیم ساعت تو فر بمونه بدنه خمیر ترد تر میشه؟ یا نون سفت میشه؟ چون فقط روی خمیر ترد بود و بقیه جاهاش نرم. ولی خیلی خوشمزه. نصفش رو خوردیم. و نصف دیگش رو ورقه ورقه کردم دوباره گذاشتم تو فر و ترد شد. همیشه نون سیر رو تو فست فود ها خورده بودم که با نون باگت درست می کنن. خیلی خوشحالم این نون خوشمزه رو درست کردم. مرررررررسییییییییی. یه عالمه بوس.

    پاسخحذف
  13. مرسی عزیزم
    نه،اگر بیشتر در فر بمونه قسمت رویش سرخ تر و برشته ترمیشه و اطراف هم کمی طلائی میشه، بهتر اینه که بعد از پخت از قالب در بیاری و دوباره برای چند دقیقه بذاری در فر که اطرافش هم کمی برشته بشه ولی داخل نون همچنان نرم میمونه.

    پاسخحذف
  14. سلام مهناز جان. خیلی ممنون برای این دستور عالی.... امشب درست کردم, فوق العاده خوب شد. فقط اینکه شما روش رو تخم مرغ زدید که قرمز شده؟ من نزدم و این رنگی نشد.... ولی به هر حال عالی بود.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام،از تخم مرغ استفاده نکردم اگر استفاده میشد حتما قید میشد.

      حذف
  15. Mamnoon mahnaz jan,ye soal dadhtam,inke mavade dakhrlo baham mix mikonim?mishe rande kard sir va piazo?

    پاسخحذف
  16. Va inke hatman byad be shekle pilise bashe?va inke agar bishtar az yk radif shod eshkali dare?yani yek ragik dg rosh biad?

    پاسخحذف