صفحات

۱۳۹۱ دی ۳۰, شنبه

کلم قرمز

 
 

من کلم قرمز را در کنار گولاش شناختم وصد افرین به المانیها که چنین چیزی را ساختتند. کلم قرمزاماده در شیشه را میشه در تمام سوپرمارکتها در المان خرید وکیفیت خیلی خوبی داره و من بیشتر اوقات اماده میخرم و در قابلمه میریزم با یک تکه چوب دارچین ودو عدد میخک و کمی اب میوه میپزم درست میشه عین خونگیش ولی خوبه که طرز تهیه اش را بلد باشیم برای کسانی که در المان زندگی نمیکنند و برای من که همیشه در سفر هستم .
 
 

مواد لازم:
 
کلم قرمز بزرگ 1 عدد
پیاز قرمز 1 عدد
کره یا روغن حیوانی 1 ق غذاخوری
شکر قهوه ای یا سفید 2 ق غذاخوری
اب میوه مثل اب البالو یا سیب یا انار یا کمی اب پرتقال یا شراب قرمز یا ترکیبی از همه اینها  1 لیوان و نیم شاید کمی بیشتر(من از مخلوطی اب البا لو و اب سیب استفاده کردم)
سرکه سیب یا بالزامیک یا هر نوع سرکه دیگه 1 ق غذا خوری
پوست پرتقال بدون سفیدی یک تکه
چوب دارچین 1 تکه
برگ بو 1عدد (اختیاری)
میخک 2 عدد(اختیاری)
نمک و فلفل
 
پیاز خرد شده را در روغن تفت میدیم تا سبک بشه و رنگ عوض کنه دو قاشق شکر را اضافه کرده به تفت دادن ادامه میدیم تا شکر اب بشه بعد کلم خرد شده را اضافه میکنیم خوب سرخ میکنیم اب میوه و برگ بو و میخک و پوست پرتقال را اضافه کرده و به مدت یکساعت و نیم میپزیم کلم نباید مثل پوره له بشه باید کمی زیردندون بیاد ولی باز مختارید به هر شکلی  که دوست داشتید بپزید در اخر سرکه ونمک و فلفل را اضافه کرده و ترشی و شیرینی را اندازه میکنیم  حالا میتونید دارچین و برگ بو و میخک و پوست پرتقال را جدا کنید و با غذا سرو کنید . 
 
 












کلم قرمز را میتونید درکنار گولاش یاغاز سرخ شده ویا اردک و بوقلمون ویا مرغ سرو کنید .
اگر با گوشت سفید سرو کردید حتما در کنارش یک سس پرتقالی درست کنید که خیلی خوشمزه میشه .
 
 
 
 
 
 
 

۵ نظر:

  1. من قبلا که ایران بودم، همیشه این کلم قرمز را درست می کردم و خیلی دوست داشتم. البته به اندازه شما توش ادویه نمی ریختم و فقط کمی سرکه، آب و نمک. خود کلم اینقدر رنگ خوشرنگی به آبش می داد که از آب اون توی سالاد های دیگه هم می زدم و اصلا به آب آلبالو و انار احتیاج نداشت.
    ولی مدتی که توی آلمان زندگی کردم، اینقدر به نظرم اونها این کلم ترش رو بد درست می کردند که اصلا از کلم ترش زده شدم. اونی هم که اون اوایل از سوپری خریده بودم، اینقدر موند توی یخچال که انداختمش دور.

    پاسخحذف
  2. فکر میکنم منظور شما ترشی کلم باشه در المان ترشی کلم نیست این یک وعده غذائیست و کاملا متفاوت با طعمی ترش و شیرین

    پاسخحذف
  3. خیلی جالب بود چون با کلم قرمز چندان حوراکهای متنوعی نمی توان درست کرد.

    پاسخحذف
  4. سلام مهناز جون. من این کلم قرمز رو درست کردم عالی بود و بسیار مورد استقبال واقع شد ساید دیش فوق العاده ای بود ازت ممنونم.شله زرد رو هم با همون دستور شما درست کردیم(همون5 مشت هل!)بعد از این همه سال نذری پختن واقعا یه چیز دیگه شده بود پرفکت .... هنوز عطر و طعمشو احساس میکنم باز هم ممنون. یه خواهش هم دارم اگر ممکنه دستور کلم سفید رو هم مرحمت بفرمایید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم، چقدر خوب که همه چی همانطوری شده که دوست داشتی، باید بگم که پست بعدی خیلی اتفاقی پست کلم سفید ترش هستش.

      حذف