صفحات

۱۳۹۱ دی ۱۵, جمعه

فسنجون


 
فسنجون از ان دسته غذاهائیست که هر کس روش و تعصب خاص خودش را داره اینکه فکر میکنیم بهترینش را خودمون درست میکنیم و مال اون یکی بد رد نمیخوره ولی بدمون نمیاد که از پشت سر نگاه کنیم اون یکی چکار میکنه و چه قلقی داره
بنظر من هیچ غذائی را مثل فسنجون نمیشه تنوع داد اگر کمی تعصب را در غذا ی سنتی کنا ر بذاریم میشه با سس این غذا چند جور غذای دیگه درست کرد البته نا گفته نما ند که در شمال کمی تنوع داره ولی همیشه ترش که بنظر من بسته به نوع گوشت ترش و شیرینی باید در نظر گرفته بشه
همانطور که گفتم منم مثل خیلی ها عقیدم اینه که بهترین فسنجون را درست میکنم و خیلی کم پیش میاد که فسنجون دیگری را قبول داشته باشم حالانکات مهم  خوشمزه ترین و جا افتاده ترین فسنجون اینجاست .
گردو را تفت نمیدم  چون گردو با اب سرد وپخت طولانی به روغن میافته و تفت دادن گردو با روغن کلک زدن به این غذاست در این غذا  اگراز گوشت مرغ استفاده کنم فقط از قسمت سینه است چون دیگر قسمتهاش غذا را خیلی سنگین میکنه میشه از ماهی واوزون برون سرخ شده یا گریل شده هم استفاده کرد اگر از رب انار شمال استفاده کردید یکی تا دو قاشق کافیه تا ترش بشه ولی رب انار شیشه ای به مقدار زیاد باید باشه خیلی هم شیرینه و مورد پسند همه ذائقه ها نیست من از مغازه ترکها میخرم که ترشتر از نوع ایرانیست و برای ترشی بیشتر از لواشک ترش استفاده میکنم شما میتونید در کنا ررب اناربرای ترشی بیشترا زرب هایی مثل نارنج ازگیل تمبرهندی استفاده کنید من از رب گوجه هم استفاده میکنم که تاثیر زیادی در طعم ان دارد
ادویه مورد استفاده در این غذا نمک فلفل زردچوبه و پودر گلپر است زعفران میشه استفاده کرد ولی من نمیکنم و قرمزی رنگ روغن به خاطر رب گوجه است واگر میخواهید که فسنجونتون در روز مهمانی هوش از سر همه بپراند بعد از پختن گردو را از صافی رد کنید بعد با گوشت بپزید چون مدت طبخ این غذا خیلی طولانیست به مقدار زیاد درست میکنم البته بدون گوشت و فریز میکنم وهر بار با گوشت دلخواه میپزم
 
 
مواد لازم:
 
سینه مرغ به مقدار لازم
گردو 500 گرم
پیاز 1 عدد
سیر 1 بوته
رب انار به مقدار لازم چون ترشی ربها با هم فرق میکنه من تقریبا یک لیوان استفاده کردم ولی اگر رب غلیظ شمال بود دو ق غذاخوری کافیه
رب گوجه 1 ق غذاخوری سر پر
لواشک اختیاری
پودرگلپر 1 ق چ یا بیشتر
نمک فلفل زردچوبه
 
طرز تهیه:
 
گردو را همراه با پیاز وسیر خوب مولینکس کنید  با مقداری اب سرد بپزید وقتی که به جوش امد نمک فلفل وزردچوبه را اضافه کنید توجه کنید چون رب استفاده میشه نمک را در اخر اندازه کنید پخت گردو هفت تا هشت ساعت زمان میبره نمیشه که انتظار کمتری داشت برای رسیدن به یک نتیجه خوب .بعد از اینکه دیدید گردو روغن انداخته رب انار رب گوجه لواشک را اضافه کنید وبذارید چندین ساعت دیگر بپزد هر چه بیشتر بهتردر انتها  گلپر را ا ضافه میکنیم ودر اخر کار از صافی رد میکنیم حالا میشه سس بدون گوشت را در بسته بندی فریز کرد ویا در قابلمه ریخت و به پختن ادامه داد سینه مرغ را در تکه های درشت خرد کرده با گردو میپزیم  تا نرم وپخته بشه میتونید در اخر از شکر استفاده کنید ولی رب انار شیشه ای به اندازه کافی شیرین هست بسته به ذائقه خودتون داره همینطور میتونید از زعفرون استفاده کنید ولی استفاده از رب گوجه طعم و رنگ دلخواه را میده تصمیم کیری با خودتونه ازاب انارهم میتونید استفاده کنید.من یک پارچ اب سرد در یخچال قرار میدم و در طول پخت کم کم به گردو اضافه میکنم در اخر پخت روغن روی گردو به اندازه یک بند انگشت است.

شما میتونید سس گردو را با گوشت اردک وغازجداگانه  سرو کنید همیشه که نمیشه با سس پرتقال واناناس ویا سیب باشه.
 
 
 
گردو پیاز وسیر
 
همراه با اب سرد زردچوبه و فلفل
 
وقتی که به روغن افتاد
 
ربها و لواشک را اضافه میکنیم
 
 
 
فسنجون بدون گوشت اماده است
 
از صافی رد میکنیم
 
عجب حریره گردوئی به به
 
مرغ را اضافه کرده میپزیم
 
 فسنجون با مرغ امادست
 
 فسنجون با کباب ماهی
 
 
 فسنجون با ماهی سرخ شده
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

۹ نظر:

  1. They are outstanding and easy to follow. My dear sister, you are the best cook in entire world. Love you & miss you sooo much Mahnaz Jon.
    Sheila

    پاسخحذف

  2. Sheila Harris Mahnaz Jon, you are just not a good Cook but also you are an artist. You have all beauty, taste, art and colors in your foods. Good for you and your beautiful family which are enjoying your food all the times.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شیلا جون عزیزم خیلی ممنون با این تعریفات خودمم رنگی شدم دوسستون دارم

      حذف
  3. خسته نباشی.ولی این چیزی که شما درست کردی با ماهی که دیگه فسنجون نیست.ضمنا غذایی به اسم فسنجون با مرغ هم نداریم.چون فسنجون ذاتا خودش مرغ رو داره.ما می پزیم نیازی به 8 ساعت هم نداره.2 ساعته حاضر میشه.فقط مرغ رو طبق معمول همیشه می ذاریم بپزه و حین پخت گردو و سپس رب انار رو هم اضافه می کنیم.

    پاسخحذف
  4. همونطور که در این پست گفتم تعصب روی این غذا جای خودش را داره .اینکه این غذا را خیلی ها دو ساعته میپزند قبول دارم ولی اینکه فقط با مرغ درست میشه درست نیست در قدیم این غذا با گوشت قرمز تکه ای گوسفند درست میشدو اسمش فسنجون بود و وقتی با غاز و اردک هم درست بشه اسمش فسنجونه پس چرا با ماهی نباشه و در مورد پخت اگر قرار باشه همه مثل هم بپزند خوندن نوشته های این وبلاگ که دیگه لطفی نداره .

    پاسخحذف
  5. mahnaz jan vaghan alie merci..chan ta soal dashtam....shenide boodam age be fesenjon robe goje bezanin kheili ali mishe ama ieja raftam ie alame robe goze zade bod ba ie alame abghore ke aslan ba zaeghe man sazgari nadasht..mikhastam nazare shomaro beporsam?in to torshe mazash ia malaseee? merci

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خب معلومه که اگر رب گوجه زیاد استفاده بشه فسنجون خوشمزه نمیشه
      استفاده از رب گوجه فقط به مقداری که داده شده بنظر من آب غوره در فسنجونی که از رب انار استفاده میشه لازم نیست و فسنجون برای من باید ملس باشه.

      حذف
  6. سلام خیلی ممنون بابت دستور فسنجان
    اما با ماهی فسنجان می شود درست کرد و جز غذاهای معروف و رسمی کشور آذربایجان است که به اسم لونگی levengiمعروف است ومعروفترینش در لنگران پخته می شود. که هم مرغ لونگی دارند و هم ماهی لونگی
    که ماهی و مرغ را با رب گوجه سبز کامل می پوشانند و بعد داخل شکم اینها مخلوط گردو چرخ شده و پیاز چرخ و دوباره کمی رب آلوچه می ریزند و در فر می پزند .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم،لونگی غذای خوشمزه ای هستش ،در بعضی کشورها با گردو و آب انار تازه غذاهای خیلی خوشمزه ای درست میشه واینطور نیست که فسنجون فقط مختص ایران باشه.

      حذف