صفحات

۱۳۹۱ بهمن ۳۰, دوشنبه

قارنی یاریک

 
 
 
قارنی یاریک یا به فارسی شکم پاره  یکی از غذاهای ترکیست که ترکها در سراسردنیا این غذا را میشناسند.
 
مواد لازم:
بادنجان متوسط 4 عدد
گوشت چرخ کرده گوسفند یا گوساله 250 گرم
پیاز بزرگ 1 عدد
گوجه فرنگی 2 عدد
فلفل سبز بلند 2 عدد سیر 3 حبه
روغن زیتون 2 ق غذاخوری
روغن هسته انگور یا روغن مورد علاقه دیگر برای سرخ کردن بادنجان
رب گوجه 1 ق غذاخوری
آب داغ نصف لیوان
نمک ،فلفل به مقدار لازم
سر باد نجون را لازم نیست بگیریم فقط دورش را میگیریم از وسط نصف کرده نیم ساعت در آب و نمک قرار بدید بعد بشورید و خشکش کنید و سرخ کنید.حالا روغن زیتون را گرم میکنیم توجه داشته باشید روغن زیتون نباید زیاد داغ بشه چون حرارت زیاد برای روغن زیتون خوب نیست سیر خرد شده را داخلش تفت میدیم پیاز را اضافه کرده تفت بدید لازم نیست زیا د سرخ بشه گوشت را اضافه کرده 15 دقیقه با شعله ملایم سرخ کنید بعد یکی از گوجه ها را روی گوشت رنده کنید نصف قاشق رب ،نمک ،فلفل را اضافه کنید و تا کشیده شدن آب گوجه بپزید با قاشقی کوچک داخل بادنجونها جا باز میکنیم از مواد گوشت داخلش گذاشته فلفلها را از وسط نصف کرده با یک عدد گوجه باقیمانده  روی بادنجونها را تزئین میکنیم در ظرفی که تحمل حرارت در فر را داشته باشه گذاشته نصف قاشق رب را با نصف لیوان اب داغ قاطی کرده در ظرف بادمجونها ریخته در فر از قبل داغ شده با درجه 200 سانیگراد به مدت 15 تا 20 دقیقه بپزید داغ یا ولرم میشه این غذا را سرو کرد.
 
 

 
بد ترین قسمت کار در غذا های بادمجونی سرخ کردن اونه در تاوه مقداری که فقط سطح تاوه را بگیره روغن میریزم حتی مقداری کمتر بادمجونها را به شکم در روغن میخوابونم با حرارت کم سرخ میکنم اگر در عکس دقت کنید میبنید بادمجون از رو رفته همه روغن را به جون نکشیده جای تعجبه بقیه بادنجونها رابه همین طریق سرخ میکنید 
 
حالا بر میگردونیم چون با حرارت کم سرخ شده کاملا پخته شده و چند دقیقه برای طرف دیگه کافیه بعد به امید اینکه روغن پس بده میزارید روی دستمال آشپزخونه.  
 
با قاشق یا چنگال کوچک در داخل بادنجون کمی جا باز میکنیم 
 
داخل بادنجون را با گوشت پر میکنیم نصف فلفل را روش قرار مید یم نصف گوجه هم رویش در فر میپزیم. روش ماما نم به این صورت بود که چند تا گوجه را حلقه حلقه میبرید زیر بادمجونها میذاشت وسس را رویش میریخت میتونید این غذا را روی گاز هم بپزید این غذا آبدار نیست وبا نون خورده میشه.    







۱۰ نظر:

  1. Very covienient and easy to maks. Thanks mahnaz Jon.

    پاسخحذف
  2. دستتون درد نکنه مهناز جون ،من خیلی وقته این غذا( همون شکم پاره) رو نخورده بودم.مادر بزرگم همیشه برامون درست می کرد ،روحش شاد.باید دست به کارشم ودرستش کنم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ارغوان جون روحشون شاد.حالا دیگه باید حتما درستش کنی.

      حذف
  3. این غذا با نان بهتره یا برنج؟ مرسی‌

    !Looks amazing

    پاسخحذف
  4. سوزان جون این غذا با نون خورده میشه و یکی از بهترین نوشیدنیها در کنار این غذا دوغ است.

    پاسخحذف
  5. یام یام...خیلیی وقته درست نکردم...چرا راستی؟؟؟!!!! نوش جونتون..جقدرم هوس انگیزه عکسش

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خب دلیلش اینه که اونهائی که به آشپزی علاقه ندارند غذاهائی که میپزند تکراریه ولی کسانی که علاقه به اینکار دارند همیشه دنبال یک چیز جدیدند و فقط جز بعضی از غذاها بقیه کمتر تکرار میشه.

      حذف
  6. Delicious Dish
    I had something like this food at Italian restuarant with cheese, it could be serve with or without beef you don't need rice or bread for this dish, just lil bit pasta would help

    پاسخحذف
  7. شهرام جون همینطوره که میگی بعضی ها پنیر روش میریزند و در فر میپزند و خب اروپائیها بدون نون و برنج میخورند ولی در اصالت ترکی با نون و ماست خورده میشه و یک دوغ دبش هم میزنی تنگش.

    پاسخحذف