صفحات

۱۳۹۱ بهمن ۲۲, یکشنبه

پاته جگر فرانسوی

 
 
 

این یک پاته خوشمزه فرانسویست میدونید من هرچی که گرد و غبار آ ن دیار روش نشسته باشه دوست دارم همه چی را با هم دارند  نوش، خوشمزگی خداوند چه نعمت و رحمتی بهشون کرده حالا اگه فکر کنید این جور چیزها را میشه در رستورانهای خوب فرانسه پیدا کنید کاملا در اشتباهید در شهرهای بزرگ موقع نهار یا شام اگه تونستید یک صندلی خالی گیر بیاری هنر کردی اگر یک روزی این شانس را پیدا کردید و خواستید فرانسه را در یابید بهترین کار سفر با ماشینه  اونم دهکده به دهکده و دمدم غروب یک ایست شبانه برای شام و خواب و یک صبحونه جانانه با املت و کروسو تازه که بوش تمام خونه را بر میداره غروبها هم که با باگت وشراب پذیرائی میشی اینجورموقع آدم آرزو میکنه یک زندگی خوب توی یکی از این دهکده ها را داشته باشه این پاته هم یکی از اون پیش غذاهائی بود که با شراب قرمز سرو شد البته خانم صاحبخونه با جگر غاز درست کرده بود با جگر مرغ هم همون میشه  در این سفرها دستور چند تا غذای خوب دیگه هم زیر آستینم دارم که بماند برای بعد، در سال اگر یکبار جگر بخرم برای درست کردن این پیش غذای خوشمزست .پاته جگریعنی اینکه  باید کاملا به شکل پوره له ویکدست باشه ولی من پوره نمیکنم و به شکل زیر درست میکنم چون خانم صاحبخونه هم همینطور درست کرده بود.
 
 
مواد لازم:
جگر 500 گرم روغن
روغن حیوانی یا کره 1 ق غذاخوری
پیاز قرمز 1 عدد بزرگ
1 حبه قند اختیاری(معمولا در پیاز قرمز اگر یک حبه قند استفاده بشه پیاز خیلی خوشمزه کاراملیزه میشه و به هیچ وجه غذا شیرین نمیشه)
اب نصف لیوان
خامه 1 ق غذاخوری سر پر (اگر دوست داشتید میتونید بیشتر هم استفاده کنید)
جعفری خرد شده برای تزئین
نمک و فلفل و زردچوبه

به نظر من سرخ کردن باگت برا ی مهمونی خوبه چون از قبل میشه آماده کرد و نونها خشک نمیشند ولی  برای خودتون به عنوان پیش غذا یا غذا بدون سرخ شدن نون هم خوشمزست.
 
مواد لازم برای نان پاته:
نان باگت بزرگ 1 عدد
شیر ا لیوان بزرگ
تخم مرغ 1 عدد
روغن مایع برای سرخ کردن نان
نمک و فلفل
 
پیاز خلال شده را در روغن سرخ کنید اگر دوست داشتید یک حبه قند و کمی زردچوبه اضافه کنید وقتی خوب سرخ شد جگر ریز خرد شده را اضافه کنید و خوب سرخ کنید حالا نصف لیوان اب اضافه کنید و سر ظرف را بذارید تا کاملا بپزد در اخر باید نرم وبدون اب باشه خامه را اضافه کنید و نمک و فلفل را اندازه میکنیم و با پشت قاشق یا چنگال جگر را کمی له کنید بذارید کنار، حالا نونها را اماده میکنیم تمام نان را به شکل گرد برش میدیم در کاسه ای شیر و تخم مرغ را با کمی نمک و فلفل با چنگال  بهم میزنیم روغن را در تاوه داغ کرده نون را داخل مخلوط شیر وتخم مرغ کرده ومثل کو کو دو طرف نون را سرخ میکنیم روی دستمال کاغذی گذاشته تا روغن اضافه را پس بده حالا مقداری جگر روی نون گذاشته در سینی فلزی میچینید که موقع سرو راحت بتونید در فر گذاشته وگرم کنید در اخر کمی جعفری خرد شده رویش بریزید و با یک نوشیدنی خوب سرو کنید.خوبیه این نوع نون سرخ شده مخصوصا برای مهمونی اینه که نون در تمام روز نرم میمونه و خشک نمیشه پس میشه خیلی زودتر از سرو درست کرد وموقع خوردن کمی گرم کرد واینکه میتونید پاته را با باگت تازه بدون اینکه سرخ بشه سرو کنید مخصوصا اگر برای خودتون به عنوان شام خورده بشه بچه ها و کسانی که جگر را دوست ندارند این نوع پاته را خیلی دوست دارند باور نمیکنید امتحان کنید ولی به هر حال نباید در خوردن جگر زیاده روی کرد.
 
 
جگررا اضافه کرده  و خوب سرخ کنید
 

اب را اضافه کرده میذاریم خوب بپزه و ابش کشیده بشه و خامه را اضافه میکنیم و از روی اتش بر میداریم
 
 

۶ نظر:

  1. دستتون درد نکنه مهناز جون ، خیلی خوشمزه به نظر میاد .با این توصیفی که شما کردید دلم آب شد .من جگر دوست نداشتم ولی اون مدلی که مصری ها مزه دارش می کنن(با سیر ، فلفل دلمه ای و زیره) رو خوردم خیلی خوشم اومد.این مدل هم خیلی خوب به نظر میاد ،حتما امتحانش می کنم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسی ارغوان جون حقیقت اینکه منم جگر زیاد دوست ندارم در کل کم اتفاق میافته که بخرم ولی وقتی که مهمون داشته باشم اولین پیش غذائی که به فکرم میاد اینه امتحان کن خوبه.

      حذف
  2. Love it . Very elegant . I will try it for sure Mony-Jon .😘

    پاسخحذف
  3. وای مهناز جون عالی بود..من عاشق جیگرم ... حالا با جگر گوسفند هم میشه به نظرتون؟؟..من تنها کباب و خوراک (که ما رشتی ها بهش می گیم واویشکا) باهاش درست می کنم...زیاد اسم پاته جگر رو شنیده و حتی توی کتاب خانم رزا منتظمی هم دیده بودم اما اصلا فکر نمی کردم خوب و خوردنی باشه
    با این توصیفی که شما کردی حتما باید درست کنم.... جگر پرنده نرم و لطیفه و زود له میشه...فکر کنم با جگر گوسفند خوب نشه...شما چی م یگین؟!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هانی جون واویشگای شمالیها و حتی خودت خیلی خوشمزست ولی اگر این پاته با جیگر گوسفند درست بشه طعم قویتری میگیره که دیگه نه اون پاته خوشمزست و نه اون واویشگای خوشمزه این پاته طعم خفیف و ملایمی داره که حتی بعضیها البته بعضیها متوجه اینکه جیگره نمیشن حالا امتحان کن و خبرش را بده

      حذف