صفحات

۱۳۹۱ بهمن ۵, پنجشنبه

باقالی خروشت

   
 

 
این غذا خوشمزست حالا در کنار غذائی دیگر یا به تنهائی مورد پسند خیلی هاست از مواد اصلی این غذا پاچه باقالای محلی است که بصورت تازه یا خشک فروخته میشه تازه این باقالی همیشه در دسترس نیست برای همین خشگ ان گزینه خوبیه بعضیها خارج از کشورخشک این باقالی را از مغازه های چینی یا مکزیکی میخرند ولی من نه دیدم و نه خریدم بعضیها در شمال همین غذا را با لوبیا چشم بلبلی درست میکنند که اول خیس میشه وبعد پوست گرفته میشه ودیگه اینکه میشه این غذا را با باقلا سبز تازه (باقلا پلوئی)هم درست کرد از انجائیکه من این غذا را سالی یکبار تا دو بار درست میکنم از فرصت استفاده کرده چند تا غذا ومزه شمالی خوشمزه دیگه هم درست میکنم و باور کنید دیدن چنین سفره رنگینی دل هر ایرانی و خارجی را به درد میاره .
توصیه من به شما غذاها و مزه های شمالی خیلی خوشمزه و با مزه ودرحین حال خیلی خیلی طبع سردی دارند بعد از خوردن این غذاها بدن سست و کرخت میشه پس حتما چای بصورت ترکی یعنی لیوانی و پر از هل و دارچین را فراموش نکنید باید بدنتون را دوباره گرم کنید چون موضوع کاملا جد یست وافتادن هر اتفاقی ممکنه  . 
 
 
 
مواد لازم
پاچه باقلا تازه یا خشک 300 گرم
سیر 6 حبه یا بیشتر
شوید 1 ق پر غذا خوری
تخم مرغ 1 عدد یا بیشتر
کره یا روغن حیوانی 1 ق غذاخوری
نمک فلفل زردچوبه
 
باقالی خشک را یکروزقبل خیس کنید پوست بگیرید سیر را هم پوست کنده خلالهای باریک کنید در یک قابلمه روغن و باقالی وسیررا به همراه نمک فلفل و زرچوبه روی اتش بذارید وپنج دقیقه سرخ کنید حالا شوید را اضافه کرده و یک تفت کوچیک بدید مقداری اب که روی باقالی را بگیره میریزیم روی شعله کم میپزیم  و سعی میکنیم زیاد هم نزنیم در اخر باقالی باید پخته و کم اب باشه تخم مرغ را داخلش میشکنیم  بلا فاصله گاز را خاموش میکنیم و در قابلمه را میذاریم اینکار باعث میشه تخم مرغ شکل زیبائی پیدا کنه وقتی که سفیده تخم مرغ کاملا بسته شد روی زرده یک لایه سفید میبنده که با نوک چنگال خیلی راحت بر میدارید و زرده خودشو نشون میده حتی اگر تخم مرغ پخته در غذا را دوست ندارید اینکار را برای زیبائی بکنید و دیگه اینکه اگر این غذا با کره یا روغن حیوانی درست بشه خیلی خوشمزه میشه و اینکه با باقالی تازه خیلی سبز و خوشرنگ میشه .
 




 

دیدن این عکسها خالی از لطف نیست
 

 
 
 
 


۱۴ نظر:

  1. من الان دارم پس میوفتم.
    راستی کنار زیتون برانی بادمجون هست یا کاله کباب؟

    پاسخحذف
  2. شکیبا جون کاله کبابه.

    پاسخحذف
  3. به به ، غذای شمالی دستت دارد نکنه مهناز جان. به قول مرحوم شیون فومنی :

    سفره دیچید چی سفره راستی راستی هز کنید آدم اون فن درستی

    چاپاغه سیم اشپله ماهی روده ویویج ماهی خوردنه موقه زوده

    شوره کولی ترشی تره مزه هتو که پسته شیرینی مزه

    پاسخحذف
  4. باقلا قاتوق مر دسپیج ماهی کشه به میرزا قاسمی تنهایی

    پاسخحذف
  5. تو با دیدن این غذاها اینطوری بلبل شدی ذهنی این شعر را گفتی یا از روی کتاب یعنی اینقدر خوب رشتی بلدی افرین این اخری را نفهمیدم مر دسپیچ ماهی کشه یعنی چه

    پاسخحذف
  6. مهناز جان البته این غذاها خیلی خوشمزه اند ولی من این شعر راکه به نام گاب یا همان گاو که به گویش گیلکی گاب میشود و یکی ازاشعار ماندگار با مظمون سیاسی و اجتمایی استاد شیون فومنی میباشد را از یوتیوب گوش کردم و نوشتم. من فکر کنم معنی اون مصرع این باشد: باقلا قاتوق با ماهی شکم پر به تنهایی آدم را به طرف میرزا قاسمی میکشاند اگر غلط است دوستان گیلک میتوانند کمک کنند و درستش را بگویند. البته این شعر بلندی است و این فقط یک قسمت کوچک از ان است که مربوط به شکم میشود.اگر خاستی لینکش را برایت میفرستم

    پاسخحذف
  7. افرین به این گوینده این طرف مثل من بوده من همیشه با دیدن این خروشت یاد ماهی میافتم و با دیدن ماهی به یاد میرزا قاسمی و در اخر اینکه همه چی باید سر سفره باشه پس این بیشتر یک اپیدمیه اتفاقا با این خروشت یک ماهی با حال شکم پر درست کرده بودم که جات خیلی خالی بود راستی ان قسمت از شعر را لینک کن چون برای من گفته شده خیلی جالبه .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اخ اخ به جای من هم بخور! حتمن برات میفرستم

      حذف
  8. مهناز جون، ی پا شمالی شدیها ا ا ا ا ا
    چطور دلت میاد سالی ۱ بار درست کنی :)))) این ظرف و ظرفها دل آدم رو عجیب به تاپ تاپ میندازه :)))
    راستی مهناز جون ، من نمیدونم چرا نمیتونم عکسهای وبلاگت رو خوب ببینم، نمیدونم همه این مشکل رو دارند یا فقط من
    مثلا الان عکس آخرین پست تورو اصلا نمیبینم :(

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. گیلدا جون سالی یکبار به خاطر اینه که من مثل اون شاعر فومنی که در بالا گفته شده باقالی میرزا ماهی و ... همه راباهم میخوام نمیشه که عزیزم همشون هم سردی اینقدر سست و بیحال میشم که میافتم به غلط کردن خب معلومه که تا سال دیگه هوس نمیکنم در مورد عکسها امکان داره بخاطر اخر هفته وشلوغی اینترنت باشه یا نه نمیدونم همیشه اینطوریه یا بعضی وقتها

      حذف
  9. امکان داره مهناز جون ، چون الان باز شده و میبینم ، ولی جالب اینکه گاهی اوقات اونهای رو هم که میدیدم ، نمیدونم باز کنم :)))
    راستی اون نان سر خوشمزه رو هم دروستیدم م م م ، خیلی خشمزه بود عزیزم ، دستت درد نکنهههههههههه

    پاسخحذف