صفحات

۱۳۹۱ دی ۲۴, یکشنبه

شیرینی تل کادایف

 




در پست قبلی غذایی از ترکیه داشتیم و امروز هم یک شیرینی خوشمزه از این کشور از مواد اصلی این شیرینی تل کادایف تل به معنی مو هست که از گندم درست میشه و نرم وقابل انعطافه وبا رشته های عربی که خشکند فرق میکنه در المان میشه از مغازه ترک تهیه کرد بسته بندیها کمی بزرگه میشه در بسته بندی کوچکتر فریز کرد ودر زمانی کوتاه یک شیرینی خوشمزه درست کرد در بازار اینجا بصورت باز هم فروخته میشه که خوبیش اینه که میشه به اندازه قابل مصرف خرید حالا در ایران شاید تهیه اش سخت باشه ولی امکان خرید از قنادیهای ترک که در تهران شعبه دارندهست همانطور که گفتم مواد اصلی این شیرینی کادایفه که اگر داشته باشید خودتون میشید یک پا قناد چون پخت این شیرینی واقعا سادست و احتیاج به هیچ تجربه ای نداردو خوبیش اینه که میتونید بهش تنوع بدید داخل این شیرینی میشه مغز اجیل خصوصا پسته توصیه میشه ویا پودینگ وانیلی سفت وخیلی بهتر فرنی سفت ویا هرنوع پنیری مثل پنیر سفید صبحونه که با چنگال له بشه یا پنیرنرم مثل ریکوتا ویا هر پنیری که فکر میکنید بدرد این کار میخوره وبی نمکه استفاده کنید در اینجا کره ویا روغن حیوانی لازمه که مسلما من از روغن حیوانی که محصول خودمه استفاده میکنم که خوشمزگیش دو برابر میشه مقدار لازم مواد را به عهده خودتون میذارم اینجا دستتون بازه که در یک قالب یکنفره یا در یک قالب بزرگ درست کنید .
 
 

تل کادایف رشته های نرم و نازک

 
مواد لازم
تل کادایف
مغز پسته  ویا فرنی سفت یا هر نوع پنیر بی نمک
کره یا روغن حیوانی
شربت (شربت نباید خیلی غلیظ ویا خیلی رقیق باشه) 2 لیوان شکر و1ونیم لیوان اب را 10 دقیقه جوشانده اگر خواستید کمی گلاب اضا فه کنید میتو نید شربت را به مقدار بیشتر درست کنید در شیشه ریخته ودر صورت لزوم استفاده کنید این را هم اضافه  کنم در شیرینیهای شربتی شیرینی باید داغ و شربت سرد یا ولرم باشد

طرز تهیه:

ابتدا رشته ها را از هم باز میکنیم حالا دو کار میتونید انجام بدید یا اینکه با کارد رشته ها راریز خرد کنید ویا اینکه خرد نمیکنید و به شکل اولش میمونه که بعد با دیدن عکسها متوجه میشید حالا با روغن قاطی میکنید اندازه روغن بستگی به نوع شیرینی داره اگر بخواهید چیزی شبیه به باقلوا وسنتی تر باشه رشته ها باید ریز خرد بشه واز روغن بیشتری استفاده بشه واکر یک شیرینی مدرن تر و شیکتر خواستید رشته ها خرد نشده و از روغن کمتری استفاده میشه که در اینصورت برشته تر هم میشه در فر از قبل داغ  شده 200 درجه سانتیگراد تا زمانیکه رویش طلائی بشه میپزیم وشربت سرد را روی شیرینی میریزیم و میگذاریم کاملا سرد بشه مقدار شربت بستگی به خودتون داره اگر کم شیرین خواستید شربت کمتر واگر شیرین تر شربت بیشتراین شیرینی ما ند گاری خوبی داره حتی میتونید در مایکروفر دوباره گرم کنید و با چای میل کنید توضیحات بیشتر در پائین.
 
روغن را گرم کرده با رشته ها مخلوط کرده مقداری را در قالب ریخته در اینجا رشته ها خرد نشده 


روی رشته ها مقداری پنیر ریخته پنیری که من استفاده کردم پنیر کاشار ترکیست شما میتونید از هر پنیر دیگه که بافت نرم و خوشمزه ای داشته باشه استفاده کنید  
با مقداری رشته رویش را می پوشانیم
حالا روی شیرینی داغ شربت سرد را میریزیم و گرم گرم سرو میکنیم تا زمانی که گرمه پنیر کش میاد 
اماده پرواز و فرود در دهان
 
این نوع به شکل با قلواست رشته ریز خرد میشه با روغن بیشتری مخلوط میشه
در قالب میریزید و با دست خوب فشار میدید رویش پسته میریزید
حالا روی پسته را با مقداری رشته  می پوشا نید و کمی فشار میدید
در این نوع وسط رشته مقداری پسته ریخته ومحکم به شکل رول پیچیده و در ظر ف قرارمیدیم در اینجا هم رشته ها خرد نمیشه
نوع تکنفره ان که به شکل بالا عمل میکنیم
شربت سرد را روی شیرینی داغ ریخته شده و میگذاریم کاملا سرد شود 
شیرینی را بریده وسرو میکنید
  
 
 
این هم یک شکل دیگر همینطور که میبینید تنوع زیاده همینکه دستتون رشته را لمس بکنه پر ازایده میشید درست مثل بازی با لگو 



توصیه من به شما اینه که شیرینیها تون را با دیگران بخورید چه میدونم فامیل دوست همسایه  هم اینکار لذت داره هم اصل برابری وبرادری را رعایت کردید وهم دچار اضافه وزن نمیشید.
 
 
 

۱۶ نظر:

  1. ممنون از این پست تون .

    پاسخحذف
  2. اصل برابری و برادری رو خوب اومدید

    پاسخحذف
  3. وای ی ی چه تصاویری مهناز جون . دهانم آب افتاد . مرسی
    اینو امتحان کردم ، خیلی لذیذ هست ، ولی برام جالب بود که با پنیر تهیه کردی ، این پنیر حتما بی نمک هست ، یا شاید هم نمک داره ولی در برابر شربت خنثی میشه ؟؟؟
    اون ظرفها هم که بیشتر دلبری میکنه :)) به خصوص اون که روغن توش هست و اون عکس آخری

    پاسخحذف
  4. گیلدا جون من از پنیر کاشار ترکی استفاده کردم که کمی نمک داره ولی همانطور که گفتی خنثی میشه ولی از هر پنیری که بنظرت برای اینکار خوبه مثل پنیر کره ای المانی ویا در مدل دیگر ریکوتا یا پنیر خونگی که خودت درست کردی هم میشه فقط مهمه اینه که برای پنیرهای سفت بعد از درست شدن تا زمانی که گرمه وپنیر کش میادخورده بشه

    پاسخحذف
  5. متاسفانه نمیشه از رشته چینی استفاده کرد

    پاسخحذف
  6. muteşem bir lezzetti,ben bu lezzete tanık oldum,eline sağlık mahnaz.. VEDAT KARAL

    پاسخحذف
  7. ASIL BEN TEŞEKKÜR EDERİM,BAN BU LEZZETİ TATTIRDIĞIN İÇİN MAHNAZ. VEDAT KARAL

    پاسخحذف
  8. مهناز جون اینجا به این شیرینی کنافه می گن. یه بار همسایه ی مصریمون کنافه ای که خودش درست کرده بود برامون آورد و داخلش فرنی بود ،به نظرم خوشمزه ترین کنافه ای بود که تا به حال خورده بودم ،من زیاد از این شیرینی خوردم تا به حال ولی هیچ کدوم به اون اندازه بهم مزه نداده بود .هم به خاطر فرنیش و هم به خاطر طعم روغن حیوانی و شیرینی به اندازش .البته شیرینی فروشی ها معروف اینجا شربتش رو جدا بهت می دن که خودت هر چه قدر می خوای بریزی.
    شما فرنی رو چطوری درست می کنید ؟ فقط با نشاسته ی ذرت یا آرد برنج هم توش می ریزید ؟ هر چند فکر نمی کنم داخل اونی که من خوردم آرد برنج بوده باشه .من معمولا آرد برنج نمی ریزم.
    مهناز جون خیلی ممنون برای دستور ،خیلی دوست دارم که یه بار درستش کنم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ارغوان جون اینجا هم با نوع پنیر اسمش کونوفه است و من چون مختلف درست کردم اسم تل کادایف را دادم من نوع عربیش را خوردم که بافرنی درست میشه خیلی خوشمزست اونها فرنی داخل کادایف را با نشاسته ذرت و ترکیبی از شیر و خامه و شکر درست میکنند من با همه نوع درست میکنم با همه نوع آرد خوشمزه میشه مثلا ترکها مخلوطی از همه آردها رابرای فرنی استفاده میکنند عربها با پنیر هم کنافه درست میکنند ولی به خوشمزگی کونفه پنیر ترکها نیست من اگر غذا در رستوران بخورم حتما کونوفه با چای سفارش میدم و نکته مهم در کونوفه اینه که پنیرش بی نمک باشه من از پنیر دیل ترکی استفاده میکنم با نوع های دیگه هم درست میشه مثلا خیلی کم نمک ولی خوشمزه ترینش نوعیست که با پنیر کونوفه یا دیل درست بشه در بعضی از کشورها که به این پنیر ترکی دسترسی ندارند از پنیر موزارلا استفاده میکنند در آینده کارهای خوبی در مورد این بحث دارم پس باید کمی منتظر بمونی.

      حذف
  9. من نتونستم تشخیص بدم که کنافه ی پنیری که خوردم پنیرش از چه نوعی بوده ! ولی همیشه گرم سرو میشه.من نمی دونم که پنیر دیل اینجا هست یا نه چون هیچ وقت دنبالش نگشتم . اینجا انواع پنیر فرانسوی پیدا می شه.ولی پنیر موزارلا که نمکش زیاده ! حتی پنیر گودا نمکش از موزارلا کمتره،شایدم این انواعی که اینجا هست این طوریه.در حال حاضر همون با فرنی رو تو دستور کار میذارم . و منتظر کارهای عالی شما می مونم.
    شیرینی های مصری از بقیه ی کشور های عربی خوشمزه تره شاید به دلیل پیوندیه که آشپزی مصری با ترکی پیدا کرده.ترک ها مدت زیادی بر مصر حکومت می کردند.

    پاسخحذف
  10. mahnaz joon vase peste eib nadare pesteham shor va tost shode bashe?mazasho bad mikone?be nazaret ba roghane bshtar khoshmazetare ia kamtar?merci

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. پسته نباید شور باشه کل زحمتت به باد میره با روغن بیشتر خوشمزه تر میشه.

      حذف
  11. سلام. نوروزتون مبارك. ممنون از كارهاى حرفه اى و زيباتون. من آمريكا زندگى ميكنم چه پنيرى و ميشه اينجا استفاده كرد؟

    پاسخحذف
  12. ممنونم عزیزم نوروز شما هم مبارک باشه، پنیر موزرلا میتونه انتخاب خوبی باشه.

    پاسخحذف

  13. یه سوال؟
    کادایف خشک رو چطور میشه نرم کرد؟

    پاسخحذف